Har ett gammalt hus (före 1900) med självdragsventilation.
Med bredsida mot söder och ingen trädskugga så huset har stadigt ökat i temperatur under sommaren.

Funderar på om man kan sätta en fläkt till att blåsa in uteluft in i huset under nätterna, redan vid 21-tiden är det 16 grader ute och lägst var det 10 grader i natt. Så det hade varit perfekt att få ner tempen i huset och kanske även källaren genom att blåsa in "gratis" kalluft.

Finns det några risker med att göra så här, tänker framför allt fukttekniska?
 
Öppnar du källardörren och ett fönster på övervåningen har du ett rejält luftflöde ,och dessutom ljudlöst.
 
  • Gilla
oobum och 2 till
  • Laddar…
Det är sant. Har redan fönster öppet på markplan när jag märker att det är lämpligt.
Anledningen till tankarna på fläkt var att det går att automatisera baserat på inne/ute-temp. Kanske skulle skrivit det men glömde bort det.
 
Har haft fönster öppet nu under kvällen och natten men får inte riktigt den effekt jag önskar. Har även ställt en bordsfläkt i fönstret som blåser inåt rummet men jag är inte säker på om den drar in så mycket luft utifrån.

Temperaturen ute nådde lägsta punkt på 16 grader vid 01:30 i natt.
Två timmar senare når innetempen sin lägsta på 22 grader.

Tycker man borde nå en lägre lägstanivå inne med forcerat inblås av uteluft i huset när tempen är lägre än viss inställd nivå.

Temperaturkurva som visar utomhustemperaturen över tid med lägst punkt på 16,1 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diagram som visar inomhustemperaturer över tid, med en minskning till 22,4 grader vid 03:38.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du måste ventilera bort den varma inneluften också.
Att blåsa på med en fläkt lär inte räcka för att få önskad effekt på större ytor. Jämför med ex. FTX-system där det både blåser och suger i ventilationssystemet.
 
Vi har en stor bordsfläkt som vi ställer 1meter utanför balkongdörren så den får tag i kvällskylan och blåser in den i huset längs golvet.
Det är mycket effektivt.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Jag ställer en golvfläkt i dörrhålet o öppnar ett fönster på mottsatt sida i huset tempmätaren sitter mitt i. Jag tycker det gör stor nytta


Redigerad av moderator
 
Redigerat av moderator:
K Keld skrev:
[media]
Jag ställer en golvfläkt i dörrhålet o öppnar ett fönster på mottsatt sida i huset tempmätaren sitter mitt i. Jag tycker det gör stor nytta
Ja det var rejält låg temperatur.:D:cool:
 
T tompaah7503 skrev:
Har ett gammalt hus (före 1900) med självdragsventilation.
Med bredsida mot söder och ingen trädskugga så huset har stadigt ökat i temperatur under sommaren.

Funderar på om man kan sätta en fläkt till att blåsa in uteluft in i huset under nätterna, redan vid 21-tiden är det 16 grader ute och lägst var det 10 grader i natt. Så det hade varit perfekt att få ner tempen i huset och kanske även källaren genom att blåsa in "gratis" kalluft.

Finns det några risker med att göra så här, tänker framför allt fukttekniska?

Hade jag varit du hade jag satsat på att suga ut luft då det är lättare än att trycka in luft.

Jag satte en rejäl (500m3/h) (frånlufts-) kanalfläkt på vinden med anslutning från badrum och ut genom väggen. Väsnas lite men nu går det att vistas inomhus i mitt gamla timmerhus på eftermiddagarna utan att gå åt iallafall. Tilluft sker genom öppet fönster på det som gör tillfället är skuggsidan.

Fukt tror jag inte du behöver bekymra dig för, åtåinstone inte i nuläget när det är såpass torrt i både luft och mark.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
J JDA skrev:
Jag satte en rejäl (500m3/h) (frånlufts-) kanalfläkt på vinden med anslutning från badrum och ut genom väggen. Väsnas lite men nu går det att vistas inomhus i mitt gamla timmerhus på eftermiddagarna utan att gå åt iallafall.
Låter intressant, vad är det för fläkt du valt? Är helt novis på fläktlösningar.

Har för övrigt haft takfönstret öppet några dagar nu och satt en större bordsfläkt som blåser ut luft genom den, tilluft genom öppna (myggnätsförsedda) fönster på nedervåningen. Man känner att det drar in luft så någon nytta gör det. Men inte riktigt så mycket som jag skulle önska. Får ner tempen från ca 25-26 till 21-22 grader under natten, då är utetempen neråt 11-12 som lägst. Med större luftomsättning kanske man hade kunnat nå ner till 15 grader inne till morgonen. Hade varit perfekt..
 
T tompaah7503 skrev:
Låter intressant, vad är det för fläkt du valt? Är helt novis på fläktlösningar.
Köpte en sån här - https://www.soliduct.se/kanalflakt-ostberg-ck-125c-ec/p-3654.htm

Kan varvtalsstyras med en 0-10v dimmer.

Köp en EC-fläkt om du ska köra den mer än vid något enstaka tillfälle, de är dyrare men drar betydligt mindre energi och är tystare.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Lägger upp grafen som tilhörde post nr 7 .den hade moddererats bort av någon okänd anledning. Histogram över temperatur och luftfuktighet i ett rum med datum och tider, smiley ritad i övre högra hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.