Det är samma lika hos oss.
Dock sprutade jag färgen. Trodde det berodde på det. Men tydligen inte.

Så nu ska vi måla med linoljefärg istället.
Håller alla tummar jag har.
 
Målar vindskivor, fönsterfoder och staket med alcros Fönsterfärg här. Målade om det på fasaden förra året första gången efter 15 år och då pga att kulören bleknat. Staket har jag ännu inte målat om men det är dags nu, dock ingen färg som släpper eller så. Fortsätter utan minsta tvekan med Fönsterfärgen.

Tror man får hitta orsaken till problem i mer än bara själva färgen.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
hsd
MathiasS MathiasS skrev:
Tror man får hitta orsaken till problem i mer än bara själva färgen.
Nytt virke , kan det vara orsaken ;)
 
Tryckt virke?
 
I mitt fall är det samverkade faktorer tror jag. Dels är det hyvlat trä så färgen fäster för dåligt, dels är det liggande ytor så vatten blir stående och dels att det endast var ett lager täckfärg som släppt in vatten i trät.
 
  • Gilla
Mick13 och 1 till
  • Laddar…
magda136 magda136 skrev:
[länk]
Den är vattenburen, om det varit riktig oljefärg tror jag inte du haft fukt i virket iaf.
 
hsd
Nyfniken Nyfniken skrev:
Tryckt virke?
Nope
 
hsd hsd skrev:
Nytt virke , kan det vara orsaken ;)
Näe jag vet inte, men det är tydligt att vissa kombinationer av förarbete, läge och färg inte fungerar så bra, medan andra gör det. Att du inte fick till målningen på ett bra sätt tror jag inte är liktydigt med att färgen är skräp. Vad som gått fel hos dig vet jag inte. Jag har dock målat så mycket med just denna färg att jag tycker mig kunna säga att den funkar bra om förutsättningarna liknar det jag har här.
 
Har använt fönsterfärg (tror det var Teknos?) på mina liggande spjälor. Dessa oljades dock först, sedan grundades, för att till sist målas med två (eller var det tre?? :thinking:) lager utav fönsterfärgen.

Jag gjorde dock allt detta inomhus på helt torrt virke. Eftersom den fönsterfärgen inte andas är det oerhört viktigt att det är torrt innan man målar. Är det minsta fukt, eller tränger in fukt någonstans så flagnar det. Men håller man det bara helt torrt och målar så det blir tätt. Ja då ska det hålla länge..... det är så jag förstått det iaf!

Nu är mina spjälor bara tre år gamla än sålänge så vi får väl se. Men än sålänge är det lika fint som när jag satte upp det!
 
S johd01 skrev:
Är den där Beckers färgen verkligen oljebaserad, isf borde trätt kunna andas. Känns mer som det är en sån där hybridvattenfärg som går o spä med olja, men inte är det.
Ursäkta men kan inte låta bli svara på denna.

Det finns inga vatten/olje baserade färger, däremot vatten/olje burna färger, även en oljefärg kan vara vatten buren. Vad är det för olja man spär en färg med? Man spär den med vad den är buren med vatten/terpentin m.m. du har rätt i att det även finns vattenburna färger som är oljeförstärkta och den späs med vatten.

En oljefärg/alkyd andas inte därmed basta, däremot en vattenburen akrylat gör det.
Akrylat behöver alltid olja i botten, annars garanteras du att den flagnar, då träet tillåts att suga fukt, sedan hinner inte färgen att transportera bort fukten tillräckligt fort vilket gör att färgen släpper.

TS problem beror på konstruktionen och liggande ytor är alltid utsatta och som nämnts så är hyvlat en dålig yta för färg, snö och vatten har fått ligga och suga.

Skrapa rent det och olja in ordentligt måla med alkyd, träet måste vara helt torrt och all den gamla akrylaten måste bort annars så släpper det igen. alltid plast på olja aldrig vise versa.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Nu var det väl iofs en alkydfärg som använts.
 
H hempularen skrev:
Nu var det väl iofs en alkydfärg som använts.
Det har du helt rätt i.

Svarade främst på den allmänna uppfattningen av att olje/alkydfärg andas, vilket det inte gör.

TS nämner att det skrapats på räcket vilket antyder att det varit målat tidigare, kanske med en akrylat/plastfärg? kan det vara så att det satt fläckvis kvar gammal färg?
Det går inte att måla med alkyd/olja ovanpå akrylat/plast, det släpper.

Nu var det ett tag sedan jag stod och krängde färg som färghandlare.
 
  • Gilla
Mick13 och 1 till
  • Laddar…
Staketet/räcket har många år på nacken, fler än vad jag bott i huset. Men jag misstänker att virket aldrig blivit tillräckligt torrt. När jag mätte igår på de flagnade ytorna var fukthalten jättehög. Hur lång tid tar det för trä att torka...? Dvs kan jag måla i år eller måste jag ha täckt över vintern..?

Så här såg det ut förra året:


Så vitt jag hittat har det endast flagat på tre ställen, varav två är på bilderna i tråden. Så färgen har fäst bra på resten av trät. Men det är ju dessa nu flagnade ställen som är mest utsatta och kommer ruttna snabbt om de inte fixas till.
 
Om du inte bor på något väldigt udda ställe, ett där det regnar, tror jag att det kan ta en vecka eller två men skrapa så mycket du kan för att hjälpa till att släppa ut fukten.
 
  • Gilla
magda136
  • Laddar…
Efter att ha bott i hus i några år nu (inklusive ett uppruttet staket/balkong) har jag insett att i alla träkonstruktioner utomhus handlar det om att bygga så att vatten rinner av, det får aldrig bli stående eller rinna/stänka in i utrymmen där det blir stående. Detta är nyckeln till framgång oavsett hur dyr eller vilken sorts färg man använder. Alla snitt/ändträ ska vara mycket noga inoljade.
Vattenslangstestet ska utföras på alla tänkta lösningar. :)

Färg som släpper på det där viset har aldrig fastnat, eller så har den lossnat pga för mycket fukt i ytan den sitter på.

Jag kommer köra över alla hyvlade ytor på nya balkongen med slipmaskin och grövsta slippapperet före målning och montering.
 
  • Gilla
Andny och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.