Jag har full förståelse för att man inte ska grilla ute i skogen, men på en klipphäll vid havet så är brandrisken minimal. Att då förbjuda alla former av eld överallt är ju helt galet. Nästan så jag börjar undra om det är Eliasson och MSB som ligger bakom detta...
 
  • Gilla
Jambalaya och 2 till
  • Laddar…
D
Hur skulle man göra skillnaden med att det inte är tillåtet i skogen men tillåtet på klipphäll vid havet?
Finns väl även förhållanden vid en klipphäll vid havet som också hade varit en brandrisk på sina ställen även i skogen finns väl platser som är mindre brandrisk.
 
Du ska aldrig elda på en klipphäll. Den förstörs.
 
  • Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
M
När det har blivit så torrt att i princip varje tänd grill riskerar att skapa en ny skogsbrand utöver de hundra redan tända skogsbränder, så är det nog alldeles utmärkt med ett allmänt grill- och eldningsförbud över hela landet.

Även på en klippa kan det finnas gräs med anslutning till mer brännbart och reglerna måste ju vara anpassade så att även de som inte har alla indianer i kanoten just den dagen inte orsakar en brand.
Dessutom blåser det betydligt mer vid havet så en brand där riskerar att ta sig väldigt långt.

Råkade själv ut för att det ramlade ut en glödande kolbit ur lufthålen i botten på grillen som landade på kanten av askbyttan och ut på gräsmattan, den hade lätt kunnat antända torrt gräs men nu var det i våras.
 
  • Gilla
Buildgates
  • Laddar…
Mikael_L
Det borde väl förbjudas att anlägga brand, nu när det blir så stora konsekvenser ... :thinking::thinking::cool:


Såhär såg ju ett av bevisen ut för att detta sker ...
brandbevis-jpg
 
Dom flesta skogsbränderna är väl anlagda? Eller dom misstänker det i alla fall som jag har förstått.
Nu har denna torkan pågått i månader, hur många hus har brunnit ner under den tiden pga grillning? Inga va?
Så varför ett förbud mot grillning på egen tomt? Ingen logik i att förbjuda då.
 
Nej det kan man inte säga. Det kan handla om blixtnedslag eller glas/petflaskor som ligger i skogen (fungerar som en lins och det blir varmt).
 
Med förbudslogiken så borde det vara fler bränder där det bor mycket folk dvs södra Sverige. Jag tycker inte riktigt att det är den bilden man ser på nyheterna.

Om det är grillarna som startar bränder dvs...
 
  • Gilla
Jambalaya och 2 till
  • Laddar…
Kan inte förstå varför det ör så svårt att respektera grillförbudet en sån här extrem sommar? Ett sånt här förbud är kanske aktuellt en gång på 50 år, om ens det. Jag förstår också att risken är nära obefintlig om man har bra förutsättningar men hur ska utfärda ett förbud som specificerar alla tillåtna/otillåtna kombinationer av grillar/platser? Sedan förtärs det ju i mer regel än sällan alkoholhaltiga drycker i samband med grillning vilket långt i från alla klarar av att hantera och samtidigt komma ihåg att kolla grillen för faran med grillen är ju inte över bara för att köttbiten var klar och man har ätit.

Har man sån abstinens av att inte kunna grilla så får man väl köpa en el-grill?

Brukar ofta pratas om dagens bortskämda och curlade generation men det är inte dom som gnäller över att inte kunna grilla. Finns tydligen campinggäster som är så upprörda över grillförbudet att dom tycker att campingen ska återbetala deras pengar för att dom inte får grilla då campingen följer kommunens tagna beslut enligt Sveriges radio P4 Kalmar....
 
  • Gilla
Kromo och 2 till
  • Laddar…
harry73
Grillförbudet är inte där för att skogsbränderna startades pga grillning, men att det har blivit så torr i skogen och att det finns så mycket torrt gräs, att grillning lätt kan starta en större brand.

Så jag förstår förbudet och kan tycka att den är passande nu. Det som stör mig lite är att man inte inför samma förbud för rökning, eller i alla fall för rökning i naturen eller utanför tätorterna. Sedan pratas det för lite om andra faror, som bilens katalysator/avgasrör eller högt gräs i vägkanten eller på ängar.
Att bara ge sig på grillning och inte hantera de övriga frågor känns bara att man omyndigförklarar folk som grillar, inte att man försöker undvika nya skogsbränder.

PS, jag brukar elda på tomten. Har delvis naturtomt och grillplatsen ligger precis i skogen.
Innan jag eldar tittar jag alltid på appen "brandrisk ute" och ser det tveksamt ut, eldar jag inte. Ser det ut som nu skulle jag inte ens tänka på att grilla i trädgården. Så för mig behövs inget förbud, det räcker med att visa mig på riskerna. Man kanske borde fokusera mer på att visa befolkningen på riskerna, och förklara var man kan grilla/elda och var inte.
 
  • Gilla
Pagno och 3 till
  • Laddar…
tommib
Grillförbudet är dels symbolpolitik och ett visande av handlingskraft, dels det som Nötegårdsgubben (m.fl) tar upp, dvs att en viss andel människor är idioter och klarar inte av att göra en rimlig riskanalys. Därför får ingen grilla, någonstans.

Ur risksynpunkt vore det givetvis bra att förbjuda rökning utomhus men det skulle bli hopplöst att ens försöka få folk att efterleva. Därför gör man det inte.
 
  • Gilla
Jambalaya och 9 till
  • Laddar…
M
Problemet med att ge folk ansvar är att folk är villiga att ta risker, som sagt, ibland är inte alla indianerna i kanoten.

Se bara på hur många som river asbestmaterial, kör rattfull eller kör för fort. Båda två är belagda med absolut livsfara, men sker ändå dagligen.

Därför behövs ett totalt förbud så att man verkligen får bort de som riskerar att chansa.

Det handlar heller inte om att det är grillar som har startat några bränder än, men ingen kan väl förneka att det alltid innebär en risk att starta en eld i en snustorr miljö?
Sen har vi så extremt belastade räddningsorganisationer just nu att man verkligen inte vill att ytterligare en brand startar.
 
  • Gilla
DjKool
  • Laddar…
S Stadsfiskalen skrev:
Självklart kan man grilla, om det sker med elgrill.
I vissa län är det förbjudet med elgrill utomhus, tex Kalmar län.

Kalmar län var mer eller först ut med totalt eldningsförbud, något dygn innan MSB gick ut med rekommendationen.
 
  • Gilla
Jambalaya och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
I vissa län är det förbjudet med elgrill utomhus, tex Kalmar län.

Kalmar län var mer eller först ut med totalt eldningsförbud, något dygn innan MSB gick ut med rekommendationen.
Japp så var det, före MSB. Tillbringade förra veckan i Oskarshamn. Jag har aldrig sett det så torrt som det är i år, men framför allt växtligheten har tagit mer stryk av längre torka där i Oskarshamn än här i dalarna, där jag bor.
Jag förstår till fullo varför länstyrelsen i Kalmar län tog beslutet före MSB uppmaning.

Här i Dalarna är det torrt och har varit flera skogsbränder varav en är rekordstor och inte släckt. Det som tänt dessa bränder i de fall jag vet är blixtar och tåg. Men poängen nu är ju att inte starta fler, pga öppen eld som man kan undvika.
Kommuner kan om de vill ha andra bestämmelse än länstyrelsen. Exempelvis har Leksands kommun sagt att de inte förbjuder grillning på tomt om det sker i fast eldstad eller klotgrill.
 
J
D Dub361 skrev:
Kan inte förstå varför det ör så svårt att respektera grillförbudet en sån här extrem sommar? Ett sånt här förbud är kanske aktuellt en gång på 50 år, om ens det. Jag förstår också att risken är nära obefintlig om man har bra förutsättningar men hur ska utfärda ett förbud som specificerar alla tillåtna/otillåtna kombinationer av grillar/platser? Sedan förtärs det ju i mer regel än sällan alkoholhaltiga drycker i samband med grillning vilket långt i från alla klarar av att hantera och samtidigt komma ihåg att kolla grillen för faran med grillen är ju inte över bara för att köttbiten var klar och man har ätit.

Har man sån abstinens av att inte kunna grilla så får man väl köpa en el-grill?

Brukar ofta pratas om dagens bortskämda och curlade generation men det är inte dom som gnäller över att inte kunna grilla. Finns tydligen campinggäster som är så upprörda över grillförbudet att dom tycker att campingen ska återbetala deras pengar för att dom inte får grilla då campingen följer kommunens tagna beslut enligt Sveriges radio P4 Kalmar....
Det är väl som vanligt på forumet att vi diskuterar för att vi gillar att föra resonemang och jämföra åsikter. Tror inte det är grillandet i sig som är det viktiga. Man kan hålla flera tankar i huvudet samtidigt, åtminstone vi... Som sagt symbolpolitiken är uppenbar, och man ser på lagstiftarna att vi går emot ett mer precist förbudstänk än förr. Se till exempel på att prata i mobilen i trafiken. Innan var det inga problem att fälla någon för vårdslöshet i trafik om detta skett i samband med en olycka, och det rådde ett sunt förnuft. Man fick alltså inte hålla på med något alls som störde koncentrationen. Problemet när lagstiftaren nu vill förbjuda saker explicit, se jämförelsen med det nu aktuella grillandet, är att den googlande generationen söker på just det explicita. Googlar jag tex på Får man ha en ponny i baksätet på motorvägen? Det gav inte många träffar innan denna veckan. Vips så tar väl nån med sig ponnyn på autobahn för det fick man ju i Sverige? Nä nu var jag kanske för raljant. Det är för otroligt, men ändå.
Till sist, vi har redan ett förbud mot allmänvårdsligt beteende, vilket borde räcka, och gör det eftersom inga grillar tänt eld på några områden.
 
  • Gilla
Jambalaya och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.