Okej, nu har vi varit hos banken och pratat om ev lån...

Det gick inte så bra tyvärr, och ärligt talat är jag lite förvånad.
Efter att ha läst här på forumet om folk som har ungefär samma förutsättningar som oss som fått beviljat lån på ca 2-3 milj utan kontantinsats trodde jag att vi skulle ha en rimlig chans....men nej.
Bankkvinnan pratade med oss som om vi var två små barn som behövde tillrättavisas >:( och försökte få oss att lägga upp ett sparandekonto och/eller börja spara pengar i deras olika fonder istället...

Är våra förutsättningar verkligen så små att bygga eller köpa huset vi drömmer om?

Vi har tillsammans en inkomst på 38900:-/ mån brutto
Ingen kontantinsats eller annat att skjuta in för pantbrev och div då min sambo varit arbetslös tidigare och utrymme för sparande inte funnits på ett tag.
Vi skulle alltså behöva låna hela summan

Banken räknade med 28000:- /mån i boendekostnad inkl ränta och amorteringar med ett lån på 2 000 000:- där 400 000:- är topplån på 10år.

Detta tycker jag verkar väldigt mkt även om man då räknat med att räntan kan gå upp?

Är jag helt ute och cyklar eller ?

Vad skulle ni säga om vår chans att låna med våra förutsättningar?
Ngn som har liknande förutsättningar och egna erfarenheter?

Rebecka
 
Hejsan!

Tycker de verkar ha tagit i något alldeles otroligt i er kalkyl, för räknar man att ni ska amortera av topplånet på 10 år så blir det ju en amortering på knappt 3.500 i månaden. Bottenlånen brukar man kunna få amorteringsfritt, men låt oss säga en tusing i amortering där med, totalt 4.500 kr/månad i amortering. Drift 2.500 kr hamnar därtill, alltså totalt 7.000 kr/mån exklusive ränteutgifter. För att månadssumman då ska kunna bli 28.000 (om jag räknat rätt) så måste banken räkna med en snittränta på 10,5% utan ränteavdrag, alternativt 15% med ränteavdrag. Nog för att räntan kan gå upp, men dessa nivåer är nog knappast rimliga med tanke på hur de ekonomiska prognoserna ser ut.

Kanske är 2,4 miljoner lite för mycket för att låna med er inkomst om man vill vara riktigt säker på att kunna unna sig något annat än boende om räntorna skulle gå upp i framtiden, men det bör en proffsig bakman/kvinna kunna säga och visa för er med sakliga argument och framförallt med respekt. Hade jag varit i er sits att jag omedelbart flyttat mina affärer till en annan bank av principsjäl. Stå på er och lycka till!
 
bstrand122 skrev:
28 000:- i boendekostnad?! Är ni spekulanter på Drottningholms slott eller?
Ha ha, ja man kan ju nästan tro det ;D
Men nej, vi bad om ett förslag på ett hus som hade ett utgångspris på 1 950 000:- och hon menade att med ränta (bunden på 5 år= 3,75 +2%), amortering på topp +bottenlån, driftskostnad 3000:-, fastighetsskatt etc skulle vi hamna på 28 000:-/mån i kostnad och då skulle vi ju också förstå att vi måste ha ett sparande till buffert dessutom....

Nej jag tror och hoppas inte att hennes kalkyl stämmde för då kan vi lika gärna glömma hus....
 
stryc9 skrev:
Hejsan!

Tycker de verkar ha tagit i något alldeles otroligt i er kalkyl, för räknar man att ni ska amortera av topplånet på 10 år så blir det ju en amortering på knappt 3.500 i månaden. Bottenlånen brukar man kunna få amorteringsfritt, men låt oss säga en tusing i amortering där med, totalt 4.500 kr/månad i amortering. Drift 2.500 kr hamnar därtill, alltså totalt 7.000 kr/mån exklusive ränteutgifter. För att månadssumman då ska kunna bli 28.000 (om jag räknat rätt) så måste banken räkna med en snittränta på 10,5% utan ränteavdrag, alternativt 15% med ränteavdrag. Nog för att räntan kan gå upp, men dessa nivåer är nog knappast rimliga med tanke på hur de ekonomiska prognoserna ser ut.

Kanske är 2,4 miljoner lite för mycket för att låna med er inkomst om man vill vara riktigt säker på att kunna unna sig något annat än boende om räntorna skulle gå upp i framtiden, men det bör en proffsig bakman/kvinna kunna säga och visa för er med sakliga argument och framförallt med respekt. Hade jag varit i er sits att jag omedelbart flyttat mina affärer till en annan bank av principsjäl. Stå på er och lycka till!
Tack för ditt svar

Ja FSB blir det inte för huslån iaf för vår del...

Jag uttryckte mig lite dumt, hela beloppet var 2 milj varav 400 000:- topplån...inte 400 000:- utöver 2 milj ...sorry :)

Du verkar kunna det här med att räkna  ;) så kan inte du räkna ut vad du tycker skulle vara rimligt för oss att få låna?

Rebecka
 
Hej, vi har ungefär samma inkomster som er och har byggkreditiv på 3.000.000 kr och ska då lägga 10 % själva, alltså 300.000 kr. Det blir ju lån på 2.700.000 kr med ett bottenlån på ca 150.000 kr. Med dagens räntor ca 10.000 kr i månaden. Ska tilläga att vi har 3 barn också. Banken tyckte inte att det var några problem.
Byt bank! Vi har Handelsbanken.

Mvh Iram
 
Hej. vi hamnade i sammasituation som er idag.
Vi gick till banken för att söka lån, vi har beräknat att bygget skulle gå på 2milj ganska pricis. Men då min man skall snickra själv(han är förövrigt snickare)ville vi ansöka om ett lån på 200 000 utöver ifall han skulle bryta armen eller om det skulle komma någon otrevlig överraskning.(sprängning/pålning)
Då säger bank mannen att man inta kan värdera eget arbete. Vi tjänar sammanlagt 45 000 ihop brutto, och kommer minst att lägga in 55 000 själva.
Hör å häpna!!!!!!!!!!!! Banken säger att vi inte kommer att klara kalkylen. Att vi får12800 över och inte 14 600som krävs!!!!!! ??? När jag sitter här å räknar får jag inte det att stämma :-/
Från den bank vi har idag har vi fått ett låne löfte på 2,4milj ;) Dem har då räknat på en föreldrapennig jag hade, då fick vi en inkommst på 39 000:- ???
Man blir :-X....... >:(
 
Glömmde säga att vi inte har några lån , men vi har varsin kredit på visakortet à 10 500:- ej utnyttjad + en kredit på bensinkortet på 8000:- ej utnyttjad !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.