harry73
Fråga inte kommunen om du ändå vill göra det ifall du får nej
 
  • Gilla
jonastroms och 4 till
  • Laddar…
jonastroms
harry73 harry73 skrev:
Vänt till höststormen och passa på att fälla träden då :)[/QUOTE
Haha vinden tar bort ljudet och sen kan man skylla på att vinden blåste omkull dem och tog hand om virket :)
 
Hej!
Ett tips är att läsa 7 kap miljöbalken under rubriken strandskydd. Om åtgärder bl.a. påverkar naturvärden kan det krävas strandskyddsdispens oavsett syfte med åtgärden. Kommunen är första prövningsinstans. Om det krävs dispens ska det finnas särskilda skäl, även dessa framgår av 7 kap. Ring in anonymt och fråga.
 
Man ska aldrig fråga! Givetvis säger de Nej! Och det skall utredas, ansökas bla bla, prata med grannar mm, sen kapa! Vi sågade bort några träd på baksidan, pratade med grannarna först..
 
  • Gilla
steve5432 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Att spränga träd är väl förbjudet även utanför strandskyddsområde?
:thinking:
Nej, varför skulle det vara det? Har man bara sprängarkort så...
Men jag förstår att det var syftningsfelet i skrivningen som var det lustiga.
 
Några varv pentylstubin kapar nog ett träd rätt bra, det svåra är väl att få till riktskäret...

Angående bastun bör ni nog sikta på att bygga om nuvarande bod snarare än att riva och bygga en lika stor. Det må synas löjligt att det skulle göra någon skillnad, men det gör det juridiskt. Det är nog knepigt nog att få igenom ändrad användning på den om det inte varit allra minst en bykstuga från början.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Några varv pentylstubin kapar nog ett träd rätt bra, det svåra är väl att få till riktskäret...

Angående bastun bör ni nog sikta på att bygga om nuvarande bod snarare än att riva och bygga en lika stor. Det må synas löjligt att det skulle göra någon skillnad, men det gör det juridiskt. Det är nog knepigt nog att få igenom ändrad användning på den om det inte varit allra minst en bykstuga från början.
Jag kan intyga att en fyra-fem varv räcker långt.
 
jonastroms
H Husqvarna220Ac skrev:
Man ska aldrig fråga! Givetvis säger de Nej! Och det skall utredas, ansökas bla bla, prata med grannar mm, sen kapa! Vi sågade bort några träd på baksidan, pratade med grannarna först..
Bättre be om förlåtelse än tillåtelse :D Funkar alltid...
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
jonastroms
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Några varv pentylstubin kapar nog ett träd rätt bra, det svåra är väl att få till riktskäret...

Angående bastun bör ni nog sikta på att bygga om nuvarande bod snarare än att riva och bygga en lika stor. Det må synas löjligt att det skulle göra någon skillnad, men det gör det juridiskt. Det är nog knepigt nog att få igenom ändrad användning på den om det inte varit allra minst en bykstuga från början.
Man får göra isoleringen på utsidan då annars hade jag nog velat bygga up den något. Men det är jag sämre på kan man använda de gamla plankorna och bara köra på nya över dem eller bör man ta bort dem och byta helt? Det senare blir lite mer jobb bara.
 
harry73
jonastroms jonastroms skrev:
Man får göra isoleringen på utsidan då annars hade jag nog velat bygga up den något. Men det är jag sämre på kan man använda de gamla plankorna och bara köra på nya över dem eller bör man ta bort dem och byta helt? Det senare blir lite mer jobb bara.
Exakt, och sätter man på extra hjul blir det ännu bättre ;)
 
  • Gilla
jonastroms
  • Laddar…
jonastroms
harry73 harry73 skrev:
Exakt, och sätter man på extra hjul blir det ännu bättre ;)
Tack för supersvar? :) Tänker då att en propeller på taket samtidigt kan vara nåt, då så man kan bastun på en flygtur över sjön ;)
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Flygande bastu? Det vore nått.
Tänker du helikopter eller flygplansstilen?
Med en helikopter är det lätt att ta sig ner för ett dopp, ett flygplan blir lite knepigare, man kanske kan använda lösningen de har på brandbombningsplanen för att samla vatten? :thinking:
 
  • Gilla
jonastroms
  • Laddar…
Ögla på taket, vajer över sjön, kabinbanebastu.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
jonastroms
En äsping det vore nåt
 
jonastroms
Kanske funkar detta med kostnadsmässigt i varje fall :D
 
  • Hus som svävar i luften hållet upp av ett stort knippe färgglada ballonger mot en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.