Då jag och frun precis köpt ett hus vi inte tillträtt ännu och våra små dåligt sovande barn inte utmanar oss tillräckligt, beslutade vi oss för att köpa en fjällstuga, som dessutom kräver en del arbete, framför allt med den mycket sneda plintgrunden.

Stugan är på 41kvm, ursprungligen en flyttbar bod som byggts på i omgångar till nuvarande 2st sovrum, vardagsrum, kök, hall och dusch
/badrum.

Några översiktsbilder: Skadad trätrappa som leder till en fjällstuga med synligt lutande plintgrund och en nedhängande stupränna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träveranda på en fjällstuga med utsikt över träd, inkluderar del av husets vita fasad och staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trästuga med sned plintgrund, trätrapp och räcke, omgiven av träd och gräsmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den nuvarande "utsikten"
Utsikten från en fjällstuga, täta gröna träd och några blommande växter i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och den katastrofala plintgrunden där flertalet plintar tippat och knappt bär något alls. Detta har resulterat i att en del av stugan har markkontakt.
Sneda plintgrunden under en stuga med synliga stödpelare och byggmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sned plintgrund under fjällstuga med tippade plintar och spillvirke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedsjunken plintgrund under en stuga där panelen delvis bär upp byggnaden, med synligt lutande avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I det här hörnet hadde pallningen tippat/sjunkit så panelen bar upp badrummet. Röret från hängrännan slutade mitt under stugan så allt vatten hamnade där...

Ett hängrännans avloppsrör leder felaktigt vatten under en fjällstuga med synlig grundproblematik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Plintarna står i 3 rader om 4st plintar i varje. Då det är rätt brant där stugan står så rör sig marken nedåt allt eftersom tiden går. Den nuvarande plintgrunden har klarat sig länge och jag ser ingen anledning till att den inte skulle stå bra länge till om man riktar upp plintarna. Stugan har dock åkt ett par dm nedåt så plintarna behöver flyttas motsvarande. Den nedersta raden har min far som bor 200m från stugan fixat till genom att gräva och flytta 3 av 4 och gjort en annan lösning med betongplattor på den sista. Fungerar inte det får vi gräva den också.
Igår kväll rev vi bort trappen och trädäcket framför dörren för att komma åt plintarna under trädäcket.
Traktor gräver nära en lutande trätrapp som leder till en stuga, för att justera instabila plintar under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag grävde vi och riktade de plintarna.
Grävarbete vid stugans grund med synliga plintar, verktyg och justeringsmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis utgrävd plint under en stuga med stöd av en domkraft och träbitar, mark röjd för att visa plintens grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även allt material under stugan har tagits bort och då uppdagades en rad plintar som såg ännu värre ut där bl.a. en plint totalt ramlat omkull :(
Omkullfallen plint under stuga med betong och ojämn mark, synliga träbjälkar ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy under stuga som visar en plintgrund med träbjälkar och flyttad plint på en backig och stenig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsikt under en stuga som visar träbjälkar, ledningar, grävd jord och en lös betongplint som behöver justeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Återstår att se om vi rätar upp dessa plintar eller ersätter dom med betongplattor på ett betydligt grundare djup och 15-20cm klossar + shims för nivåjustering. Resten av grunden som inte är i luften ska också grävas ut så det finns minst 20-30cm luft mellan mark och golv. Blir svettigt att gräva detta tror jag :)
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Blir lite svettig när jag ser plintarna två domkrafter och att ni är under och kryper. De välta plintarna ser rätt nya ut.
 
T topmount skrev:
Blir lite svettig när jag ser plintarna två domkrafter och att ni är under och kryper. De välta plintarna ser rätt nya ut.
Förstår det, den nedersta raden plintar är som sagt fixad, sedan är stugan stöttad både mot en gigantisk gran och med snesträvor mot nedersta raden. Stugan kommer ingenstans och ligger dessutom redan på marken på ovensidan. Planen är att fixa alla plintar runtom innan vi ger oss på de som ligger under stugan. Jag uppskattar omtanken :)
 
Dagens jobb bestog av grävning, grävning och riktning av plintar/göra nya uppallningar.

De plintar som ersatts har ersatts av dessa, en 40x40x7cm armerad betongplatta med 2st 15x15cm imp klossar ihopspikade med 45x150mm(ca). Sedan justeras höjden därefter med lämpligt virke. Dessa är ungefär lika höga som breda så de känns mycket stabila.
Armerad betongplatta med två ihopspikade träklossar och trävirke justerat av en person med hammare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och på plats.
Armerad betongplatta med träklossar under en byggnadsstomme, i en grävd grop för fundamentjustering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessa 2 plintar var kortare än de andra, grävde fram dom och tog bort dom. Ersatte med 3st pallningar, mycket grävande då panelen var precis ovanför marken när vi började. Skönt med traktor med vinsch när man ska släpa runt betongklumpar från hål i jorden.
Nygrävda hål och riktade plintar under en träkonstruktion för ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den sista av de yttre plintarna grävdes också fram och riktades. Drog upp den ur hålet med vinschen och grävde ur för att flytta den lite nedåt. Lämnade hårdpackad jord som stöd nedåt.
Uppallning av plint vid husgrund med synlig armerad betongplatta, verktyg och grävd jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerade armerade betongplattor och impregnerade klossar under husgrund med grävmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det "bara" 3st kvar under stugan. Kommer rikta en plint, ersätta en och den sista beror det på hur eländigt det blir med och om det finns hårdpackad jord på rimligt avstånd.
 
  • Gilla
Mathias12 och 1 till
  • Laddar…
Dagens: grävde en massa framför entren för att få fall från stugan för regnvatten. Satte även upp en avvägd regel för grävmaskinisten att förhålla sig till när han bygger den gångväg ner från parkeringen som ska ersätta den branta trapp som vi nu tagit bort. Regeln ligger 10cm under entredörren och är i den höjd altandäcket är tänkt att hamna så småningom.
Grävd mark framför stuga med regel för nivåavvägning 10cm under dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utgrävd yta framför stuga med avvägd regel för gångvägskonstruktion i skogsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Förbättrar utsikten lite :)
 
  • Utsikt från en veranda med grönska och grävmaskin som röjer vegetation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Och sen skotning på det.
Skogsmaskin skotar stockar nära en stuga med berg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tror årets majbrasa är räddad Solig äng med en hög grenar redo för majbrasa och en skogsmaskin i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Härligt! Vilken del av Årefjällen är detta?
 
Vilket projekt! Jag kommer att följa detta med intresse :)
 
Raskus Raskus skrev:
Härligt! Vilken del av Årefjällen är detta?
Södra Årefjällen, Edsåsdalen, Min hemby :)
-RB- -RB- skrev:
Vilket projekt! Jag kommer att följa detta med intresse :)
Kul! Jag det känns som det kommer krävas en del innan vi är på banan. Största frågan just nu är hur vi ska göra med vatten och avlopp, väldigt dyrt med kommunalt VA här och den grävda brunnen är inte så djup och har tvivelaktig vattenkvalitet då tidigare ägare tagit med sig driksvatten i dunkar.
 
Nu ska vi bygga den väg som ska ersätta den branta trappen som synns i första inägget och rivs bort med traktor i andra inlägget.
Finns inget som heter "för stor grävmaskin" :)
Stor orange grävmaskin redo att rivstarta bygget av ny väg med skogsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stor orange Hitachi-grävmaskin vid arbetsplats för vägbygge med grushögar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
holmberg87 och 1 till
  • Laddar…
Vägen klar, lite brantare än jag tänkt mig, får se hur det blir i vinter. Blir det halt får jag göra om den. Mycket bättre än trappen iaf :).

Nybyggd grusväg som leder upp till ett brunt trähus med vita knutar, omgiven av höstfärgad natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Utsikt före avverkning:
Utsikt från balkong över trädbevuxen område före avverkning med del av husets tak och räcke synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utsikt efter: :)
Utsikt över skogsmark med röda stugor och berg i bakgrunden före avverkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Landskap före avverkning med blandad skog i förgrunden och berg i bakgrunden under molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utsikt över höstlandskap med träd i olika färger, med fjäll i bakgrunden och ett skjul i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fjällrenovering och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.