Hej. Gjorde denna skiss.
Ska göra en griffeltavla/barbord till min nya boule-bana.
Undrar ett par grejor.
Vilket material? Är det tryckimpregnerat till allt som gäller?
Vilka dimensioner?
Taket ska kanske börja på 2 meters höjd och det ska väl rinna av bakåt om det duggar.
Hur får man den att stå stadigt? Kanske förankra i gräset?
Många frågor av en amatör. Kanske borde leja bort det :)

Handritad skiss av en griffeltavla och barbord för boule med måttangivelser, flaska och glas på hyllan, vid sidan av bouleklot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gårdagens invigning
Boule-bana med grus, bouleklot och champagne vid en trädgårdsfest, röd stuga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Googlat lite.
Kanske bästa att gjuta plintar.
9x9 kan det fungera?
Skiss av byggprojekt med markerade plintar och sidobord samt måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du ska inte skriva på tavlan, bättre är modell kulram där man markerar poängen. Vidare tycker jag att tavlan helst ska stå ungefär i mitten av banan i och med att man byter sida hela tiden, men klart att kortsidan också funkar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Precis vad jag tänkte säga. Att sudda ut och skriva på nytt varje gång tar för lång tid och kommer kanske funka i början, men inte i längden. Bättre är som ovan skrev en kulram! (y)
 
Ola C Ola C skrev:
Håller med dom andra om att kulor känns tuffare och mer praktiskt. Slöjddetaljer säljer hyfsat stora träkulor.

[länk]
Hmm. Får fundera på kulor. Samtidigt, om det är en turnering så kan man hålla reda på lagen.
Får bli kulor OCH tavla
:)
 
Efter lite surfande så verkar kulräkning inte alls vara det som gäller vid boulespel. Förskrivna siffror och visare eller flyttbar kula som indikerar antalet poäng är enda alternativet om man ska hålla på traditionerna.

Petanque scoreboard

Sorry för usel hjälp vad gäller själva byggnationen:oops:
 
  • Gilla
Teacer och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Efter lite surfande så verkar kulräkning inte alls vara det som gäller vid boulespel. Förskrivna siffror och visare eller flyttbar kula som indikerar antalet poäng är enda alternativet om man ska hålla på traditionerna.

Petanque scoreboard

Sorry för usel hjälp vad gäller själva byggnationen:oops:
Såg ju skoj ut. Ska göra nån av dessa varianter :)
 
Ola C Ola C skrev:
Efter lite surfande så verkar kulräkning inte alls vara det som gäller vid boulespel.
Verkar vara en amerikansk variant isf.. Amerikansk boulepoängtavla med röda och blå kulor utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Teacer
  • Laddar…
  • Gilla
Teacer
  • Laddar…
Oj, det var rejäla doningar! Jag skulle nog satsa på ett par jordankare för en hundring styck, en kortregel (delad på två), en (fällbar) bordsskiva och ett par rundstavar till kulramen.

Kort sagt, jag tror man kan göra alltihop för en styv femhundring (plus färg; ständigt detta målande!).

Sen kan man förstås gå upp i kvalitet och finish så det står härliga till, men man måste inte.
 
  • Gilla
Teacer
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.