Hej!

Jag har en Woods TDR 36 FS i min krypgrund. Den gör överlag ett bra jobb, men det finns några saker som jag stör mig på.

1. Fjärrkontrollen har en ganska stor felmarginal när med mäter RF.
2. Batteribyte i fjärrkontrollen.

Det första kan jag enkelt lösa genom att ställa in det önskade RF-värdet till ett lägre värde än det jag önskar. Exmpelvis om jag vill att maskinen ska arbeta mot 60% så ställer jag in den på 50% för att vara säker. Jag har några Oregon Scientific-mätare som visar att detta löser det problemet.

Det andra; batteribytet; undrar jag dock om någon av er har lyckats lösa? Som det är nu, så varnar avfuktaren för batteribyte ca en gång i halvåret. Det tycker jag är lite väl ofta att åla runt i krypgrunden... Har klurat på om man ska driva fjärrkontrollen med någon batterieliminator eller liknande.... Jag har även börjat reverse'a fjärrkontrollens trådlösa protokoll för att eventuellt ersätta fjärrkontrollen med en Raspberry PI, men det tar lite mer tid att få till.... Har ni några andra idéer?

SearchTags: Woods TDR36FS
 
Hej! Lite nyfiken på vad du har för typ av krypgrund. Typ storlek och om du har ventiler som du satt igen. Hur gör du med det avrunna vattnet? Är du fortfarande nöjd med den?

Lite sugen på att testa en likadan.

Mvh Daniel
 
Jag har en "icke-öppen" Älvsbyhus-krypgrund, dvs kantbalk på plint, där ventilationshålen är igenmurade. Ingen isolering, men det ligger plast på marken och uppdraget på kantbalkarna, och alla plastskarvar är tejpade med T-Flex gröntejp så det är att betrakta som en tät krypgrund. Grunden är ca 100 kvm och har en kryphöjd på ca 70->80 cm. Temperaturen ligger runt +8 på vintern, och +18 på sommaren.

I grunden har jag två avfuktare:
1. En Acetec PD-150 sorptionsavfuktare som endast används som backup (den följde med huset men är lite för klen att orka med en grund som har mina dimensioner). Den står och sover för det mesta.
2. En Woods TDR36FS som gör huvudjobbet.

För avledningsvattnet till Woods TDR36FS så skar jag inledningsvis upp ett hål i plasten och trädde slangen genom ner i gruset. Sen tejpade jag runt så det blev tätt. Jag hade inledningsvis tankar om att koppla på slangen på avloppsstammen som går i krypgrunden, men den initiala lösningen har fungerat så pass bra att jag ser ingen anledning till att göra någon förändring.

Jag är helt klart nöjd med TDR36'an förutom att man måste byta batteri ibland i fjärrkontrollen, så man tvingas ned i grunden ca en gång per år (men det är väl egentligen ingen nackdel att inspektera grunden en gång per år).

Jag bifogar en graf över temperatur/fuktighet/förbrukning i krypgrunden för den senaste månaden:

Graf över effektförbrukning, temperatur och luftfuktighet i en krypgrund med avfuktare Woods TDR36FS.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Graf över daglig förbrukning av Woods TDR36FS avfuktare i en krypgrund, visar energianvändning i kilowattimmar.
 
Redigerat:
Tack för svar! Snygga siffror, de hade jag varit riktigt nöjd över.

Tror jag ska satsa på en sån och köra samma avrinningslösning. Vet inte hur man löser det med att koppla ihop med avloppet.

Jag har ett äldre hus (antar jag) där plast ligger men inte ändå ut till grundmuren. Antar man kan täta ventiler och köra ändå men att den får jobba lite hårdare när inte plasten ligger ändå ut.

Men som sagt, tack för snabbt svar!
 
Huset är byggt 2010. När jag köpte huset så var plasten bara utrullad på marken, så jag köpte själv "Åldersbeständig byggfolie" och drog upp på kantbalkarna och tejpade med "Åldersbeständig tätningstejp" för glatta livet. Lite halvsegt att arbeta där nere men man är helt klart nöjd när man är färdig :)

Om du har en öppen grund idag och vill testa så kan du testa att fogskumma igen ventilerna. Då är det enkelt att öppna igen om du skulle ångra dig. Vissa fogskummar även mellan betongbalkarna och syllen, men jag vet inte hur stor roll det spelar när du tänkt att använda en kondensavfuktare typ Woods. Om du däremot tänkt att köra en sorptionsavfuktare som skapar undertryck i grunden så är tätheten av stor vikt.

Men det viktigaste av allt är att ha temp/fukt-sensorer där nere så du vet hur grunden mår.(y)
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
Jag tänker fogskum eller cellplast alternativt båda.

Håller koll med en Oregon hygrometer i nuläget, funkar rätt bra.

Ska bara fundera på hur jag ska få ner ström i grunden...:D
 
byggsson byggsson skrev:
Jag är helt klart nöjd med TDR36'an förutom att man måste byta batteri ibland i fjärrkontrollen,
Det är väl rätt enkelt att göra två "dummy-batterier" och koppla in en batterieliminator? Eller om du kommer åt kontaktfjädrarna med små krokodilklämmor eller så. (Dvs, jag gissar att det är lätt men jag har ingen sådan avfuktare själv.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.