Hur mycket kan man tjäna på att göra följande själv? Lägga golv, sätta in kök, fixa badrummet, måla/tapetsera in- och utvändigt plus andra enklare saker som en nyutbildad snickare kan göra. Vi har en offert på ett hus som färdigt skulle kosta runt 1,5 miljoner om man låter dem göra allt. Vad skulle man kunna komma ner i genom att göra det jag nämnde själv?
 
Hej,

Det är ju lite broende på hus stort huset är osv. Sen kan man inte alltid tillgodoräkna sig fullt avdrag, dvs husleverantören har ett pris som ni får betala och ett ni får dra av. Leverantörens TB.

Följande priser har vi fått separat från totalentreprenaden. 150 kvm enplan.

Målning och tapetsering: ca 45 000 (inkl färg,spackel etc. exkl tapeter)
Målning utvändigt, 20-25000
Lägga taktegel, 7-12000
kakel och klinker i två badrum samt kök. 65-70 (exkl kakel)

Hoppas det var till hjälp.
 
vi fick avdrag på 100kr/kvm för arbetet att lägga golv. helt ok avdrag tycker jag
 
Min uppfattning är att avdragen inte står i paritet till vad man själv får bekosta dvs hussäljaren har ju ofta pressade priser på kök, badrum, material osv och de där avdragen är löjligt små. T ex låt säga att man väljer att ta bort en dörr, då får man ett avdrag på -300 kr men skulle man välja till en dörr, av samma sort så kostar det plötsligt 900 kr. Hur går den matematiken till undrar jag...
Visst finns där någon liten krona att spara men frågan är, är det värt det?
Jag kan förstå det om man har kontakter där man kan köpa golv, tapeter osv till ett mycket bra pris men annars tror jag att det är fördelaktigare att välja entreprenören/husförsäljarens grejjer i slutändan. Eller varför inte göra som en bekant till oss, de tog huset i standardutförande med vissa ändringar. Allt eftersom de bott in sig bytte de ut garderobsdörrar, duschhörna etc. De fick således mer för grejjerna när de sålde dem själva än vad de hade fått om de dragit av dem, förstår du hur jag menar. Det är lätt att bli dumsnål för man vill ju hålla nere alla kostnaderna så långt det går.

Lycka till, får man fråga vilken hustillverkare och vilket hus det är ni tänkt bygga?

mvh
 
Obs! En sak att tillägga. ang Försäkringen, husttillverkaren går ju bara i god för det som de gjort. Kanske värt att tänka på. Finns ju en viss trygghet i att låta dem göra badrummen/våtutrymmen iaf. Bra vore väl att låta dem göra badrummen kakel-färdiga? Dvs att tätskiktet/primern är på och iordning och att ni sén kakar själva etc
 
ClaJe skrev:
Obs! En sak att tillägga. ang Försäkringen, husttillverkaren går ju bara i god för det som de gjort. Kanske värt att tänka på. Finns ju en viss trygghet i att låta dem göra badrummen/våtutrymmen iaf. Bra vore väl att låta dem göra badrummen kakel-färdiga? Dvs att tätskiktet/primern är på och iordning och att ni sén kakar själva etc
Mycket bra synpunkt. Gäller faktiskt parketten också. Märken i parketten verkar inte vara helt ovanligt när bygget är klart (vi hade i.a.f. ett gäng trots att parketten var bland det sista som lades in). Hur lätt blir det att få de åtgärdade om man själv lagt golvet kan man fråga sig (även om de tillkommit i efterhand)?
 
ClaJe skrev:
Lycka till, får man fråga vilken hustillverkare och vilket hus det är ni tänkt bygga?

mvh
Tack för alla svar här! Ska svara på din fråga också, vi har hittat en planlösning som vi ritat om och skickat ut till flera stycken, nu är vi nere på två leverantörer: Allmogehus och Fiskarheden.

Det är Fiskarhedens offert som hamnar på runt 1,5-1,6 miljoner färdigt, med tomt.
 
1,6 inklusive tomt??

helt nyckelfärdigt?? Iofs kanske huset inte är så stort? Eller tomten billig? :)
 
Ursäkta det sena svaret, har inte varit inne och kollat här.

Den planlösning vi gjort är på ca 135 kvm, och allt material plus om man väljer alla åtaganden från Fiskarheden (dvs. huset blir helt färdigt) kostar enligt offerten 1 475 000 kr. Vår tomt går på ungefär 230 000 kr inklusive alla anslutnings- och kringavgifter, bygglov, m.m. Nu kommer vi göra en hel del själv eftersom sambon är snickare, därför hoppas vi att totalkostnaden ska bli lite lägre, alltså runt 1,5-1,6 miljoner.

 
Vilket hus är det hos fiskarheden? tycker att det låter "billigt". Vilken del av ladet kommer ni att bygga.
 
athena skrev:
Vilket hus är det hos fiskarheden? tycker att det låter "billigt". Vilken del av ladet kommer ni att bygga.
Det är en planlösning som vi hittat och gjort om, det är alltså inget av deras egna hus. Vi bor i Sjöbo i Skåne och ska bygga här.
 
angelgirl skrev:
Det är en planlösning som vi hittat och gjort om, det är alltså inget av deras egna hus. Vi bor i Sjöbo i Skåne och ska bygga här.
Verkar vara billigt överlag att bygga i Sjöbo. Vilket är konstigt eftersom det är en relativt rik kommun med mycket nybyggen.
Vi var där nere (bor i Karlskrona) och pratade plattor och plattläggning med Robert på gardencentrat (www.grimstofta.com) efter rekommendation av vänner.
Den offert som vi fått på RBR plattor slår den lokala handlaren (här uppe) rätt så duktigt. Nu fyller vi nästan en lastbil själv så frakten var "gratis".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.