Var tar allt pannvatten vägen?

Jag fyller på min panna ungefär var fjortonde dag och det går säkert i 10 liter varje gång... Var tar det igentligen vägen. Det är torrt och fint runt expansionskärlet på vinden. Inga radiatorer som läcker. Alla radiatorledningar sitter i taket i källaren, och de är hela. Jag har inga rör i väggar eller golv någonstans, så jag vet att inget läcker. Men är det normalt att det går åt så mycket vatten?
 
vad eldar du med?? eldar du ved utan tankar blir det stora tempskillnader i systemet som gör att det kan ånga ut mycket genom expantionen
 
Eldar huvudsakligen med olja och kompletterar med ved vintertid... (Nibe Combi VX + 500 liter strömsnäs acc)
 
Det kan också vara så att det läcker litegrann från en koppling eller ett rör där det är hett, t ex nära pannan. Vattnet som läcker kan då dunsta så fort att man inte upptäcker läckan.
 
Om jag fyller upp kärlet och eldar med olja, ca 70 grader händer inte så mycket. Men så fort jag eldar med ved och temperaturen stiger, så börjar det rinna i röret från vinden, och efter några dagar så går det att fylla på mer vatten...
 
Det verkar som om du har ett för litet expansionskärl för att elda med ved. Risken är stor för att vedeldningen blir en rejäl förlustaffär. Värmesystemet tar stryk varje gång du fyller på det med nytt (syresatt) vatten. Varje gång du gör det så rostar det på insidan av rör och radiatorer tills syret tagit slut.

Förutsättningen för en riktigt lång livslängd på ett vattenburet värmesystem är att man fyller på det riktigt sällan. Det ska inte behövas mer än max en gång per år. För mig kan det gå två år mellan gångerna. Fyller man på ofta kan det i västa fall bli rosthål redan efter några år.

Skaffa ett större expansionskärl eller sluta elda med ved.

(Du kanske har en läcka också? Jag tror det finns färgämnen man kan tillsätta i vattnet för att hitta läckor som är svåra att se.)
 
Jag tror att mitt kärl är på 125 liter.

Jag har 500 liter accumulator + 285 liter panna
6 st stora element + 3 st små element. Alla av den gammla typen. (Sektionsradiatorer)
Kärlet ska väl vara ca 10% av vattenvolymen? Kan jag isåfall verkligen ha mer än 1250 liter vatten i mitt system?
 
Vatten ökar sin volym med 5% (i temp mellan 4 och 100 grader) så du skulle behöva minimum 45 liter öppet kärl på vinden om man räknar att din system innehåller ca 900l. Har du  en kärl på 125 liter (125 mjölkpaket) på vinden så är den ju överdimensionerad ??? eller  ??? Är kärlet faktisk så stor som 1/4 del av din akumulator ??? eller bara 25l? Jag misstänker samma som "Eld" ... exkärlet är för liten :-/
Kärlets aktiva volym är den volym som ryms mellan botten och upp till den nivå där skvallerrör går ut. Kolla en gång till....
gaia
 
Nja... Jag mätte höjd och diameter på mitt kärl. Eftersom jag har det som finns i "Rinkaby rörs" katalog, var det bara att läsa av volymen... 78 cm högt & 48 cm i diameter = 125 liter. Kan inte bli fel...
 
Att fylla på 10 liter vatten i ett expansionskärl på 125 liter är väl onödigt? Låt det gå två månader och prova att fylla mer vatten när systemet är varmt. Min gissning är att det inte går i mer än 10 liter då också. Expansionskärlet behöver inte vara proppfullt hela tiden.

När man eldar med ved så får man stora temperaturskillnader i systemet och alltså stora volymdifferenser. Då systemet har värmts upp till t ex 80 grader i medeltemp och sedan svalnar till 60 grader i medeltemp så går det att fylla på en skvätt vatten. Det är helt normalt.
 
... har funderat lite till och räknat ut att det blir ca 8 liter skillnad i vattenvolym mellan 70 och 85 grader... om det nu kan hjälpa dej ( och mej) att förstå vad som händer i ditt system...
Om du fyller pannan upp vid 70 grader så rinner det ut ca 8 liter när pannan blir uppvärmd till 85grader. Gör tvärtom: fyll pannan upp när du eldar med ved (när pannan är som varmast) och låt bli att fylla på när du eldar med oljan så får du inga översvämningar i pannrummet. Någon lekage har du inte ;D. Det är bara vattens utvigningsförmåga som skojar med dej ;)
Jag är ingen expert på pannor men det verkar rätt logiskt med en sån förklaring ;)
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.