Hej
Ska dra vatten rakt genom väggen från köket in i en toaskrubb. Har använt prisol (12 mm kopparröd) genom väggen. Men, i diskbänksskåpet är det trångt att få till alla krökar för att koppla på prisolen. Det går, men är mycket krångligt och ännu svårare att lyckas fästa på väggen. Får man istället använda sådan där böjlig metallklädd pex-slang (tror jag det är) som oftast används till att ansluta t ex en toastol? Eller får dessa bara användas på slutet? Ska tilläggas att det sitter ballofixer i diakbänksskåpet som också skulle fimpa ”toalettskrubbsvattnet”.

Med vänlig hälsning, Mattias
 
Ja om den är godkänd för permanent inkoppling.
Inte alla som är det...
 
Krilleman
Ska du dra vatten genom väggar så håll dig till PEX eller /Prisol. Det blir bäst.

Jag brukar alltid försöka undvika anslutningsslangar så långt det går!
 
Jodå. Det är prisol genom väggen, men det är för hård konkurrens om utrymmet på kökssidan för att kunna hyfsat enkelt kunna kröka rör. Kan kanske fungera med pex också med färdiga kopplingar. I princip ska ledningarna göra en 90 graders vinkel.

Mattias
 
Varför inte PEX utan färdiga kopplingar?
 
Krilleman
Fel inlägg av mig...
 
Redigerat:
Krilleman Krilleman skrev:
PEX tål inte värmen som blir av vedeldning.
Vad har vedeldning med TS lösning att göra, står bara vatten som jag tolkar som kranvatten.
 
Krilleman
Ja förlåt, jag svarade i fel tråd! :oops:

Korrigerat!
 
Krilleman Krilleman skrev:
Korrigerat
Även den bäste..:rofl:(y);)
 
Köpte tillslut flexslangar på Ahlsell proffsbutik som var godkända för fast installation. Funkade fint!

Mvh Mattias
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.