S
Jag har 50 kvm garage som nu jag använder gestrum och vad ska jag installera för värme ? Vill billigast lösning. Värmepump eller vattenvärmpump eller el element ? Vilken bra för el rekning? Tacksam om nån vet om detta.
 
tommib
Luft/Luftvärmepump torde vara det absolut enklaste och billigaste alternativet om du inte redan har vattenburen uppvärmning där. Ett garage låter som att det i stort sett är ett eller max två rum så det borde funger bra med LLVP.

Om det behövs varmvatten där också funkar en liten elberedare till det.
 
S
tommib tommib skrev:
Luft/Luftvärmepump torde vara det absolut enklaste och billigaste alternativet om du inte redan har vattenburen uppvärmning där. Ett garage låter som att det i stort sett är ett eller max två rum så det borde funger bra med LLVP.

Om det behövs varmvatten där också funkar en liten elberedare till det.
Tack för svaret . Okej de bra varmluft pump men vad ska fixa för varm vatten ?
 
tommib
En elektrisk varmvattenberedare. Det beror rätt mycket på vad behovet är. Du skriver gästrum men menar du att du hyr ut det? Är det så att de som bor där också t.ex. ska duscha och laga mat där? Då ändras ekvationen lite men troligen är det ändå bäst med en elektrisk VVB i kombination med LLVP.
 
Jag råder dig till att ta billigast möjliga eftersom du i din andra tråd avslöjar att det är ett svartbygge....
 
S
SysterNett SysterNett skrev:
Jag råder dig till att ta billigast möjliga eftersom du i din andra tråd avslöjar att det är ett svartbygge....
Jag fick bygglov. Jag pratade med dom reden .
 
S Singh skrev:
Jag fick bygglov. Jag pratade med dom reden .
Så fort? Det har jag mycket svårt att tro :crysmile:
 
S
SysterNett SysterNett skrev:
Så fort? Det har jag mycket svårt att tro :crysmile:
Jag gjorde föra året
 
S Singh skrev:
Jag gjorde föra året
Varför frågade du då i morse?
 
S
För att jag vet inte om behöver säga värmepumpar kan man bretta dom
 
S
SysterNett SysterNett skrev:
Varför frågade du då i morse?
och imron igen jag ska fråga dom igen för att osäkert lite
 
Lyckas du får svar så snabbt av kommunen mitt i semestern?
De är ju knappt att växeln på kommunen är öppen här.
 
För att återgå till grundfrågan är nog en luft/luftvärmepump både den billigaste och bästa lösningen på sikt. Speciellt med tanke på att du då även kan använda den för kylning vilket är användbart - speciellt en sommar som denna.

Säkerställ dock först att du verkligen får bygglov - för det är nog ett missförstånd om du uppfattade det som att du fick bygglov beviljat samma dag som du ringde och frågade.

/Krille
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.