Har "plåtarbete" kvar på den nysnickrade redskapsboden som är rest mot husets gavel. Nu undrar jag om någon har tips på hur man löser detta med skarven mellan fasad och bodens tak.

Tänkte sätta dit en L-plåt men denna kommer ju inte täcka skarvarna i panelen. Men detta kanske inte är något problem, eller?


redskapsbod.JPG
 
Kurre skrev:
Du skulle byggt boden 10cm högre o satt dit en L-plåt modell mindre under överhänget.
När den planerades var tanken att den t.o.m. skulle bli något lägre men sedan ökade jag på i bakkant för att öka taklutningen något. Men nu med facit i hand skulle jag förmodligen lagt på en 10:a till som du säger.


Ett alternativ är att sätta dit en L-plåt modell mindre o täta med latexfog men förr eller senare letar sig nog vattnet in i.a.f.

/Kurre
Jag så att de gjort så ovanför alla ventiler på huset, men dom sträcker sig ju endast över ett mellanrum. Men man kanske kan lägga i en träbit motsvarande locken och foga kring den.
 
jureit skrev:
Eller sätt upp en riktbräda, ta handcirkeln, snedställ klingan och dra ett spår i fasaden lite ovanför taket, inte så djupt så att det går i genom utan bara så att det går innanför skarvarna i panelen.

Ta sedan med plåten till plåtslagarn och be honom knäcka en liten kant i överkant på L-plåten så att den kommer lagom och är lagom stor att sticka in i spåret i fasaden. Det ska inte var någon 90-gradersvinkel på plåten utan den ska gå 15 grader uppåt eller så (därför du ska snedställa klingan oxå).

För att få det till att stämma så föreslår jag att du får plåten knäckt först och sågar i fasaden sedan. På något otroligt märkligt vis så brukar det aldrig stämma när man räknar och försöker mäta sig till en sådan operation.
Låter som en snygg lösning men jag skulle helst vilja slippa ge mig på och såga i huset, med de eventuella risker som det medför... :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.