Hej,
Vi har köpt ett 1.5 plans hus från -29 med brutet tak. Huset är tillbyggt på 50-talet.
Planlösning övervåning så som jag vill att det ska bli när kattvind är riven och "Sov 1" och "Sov 2" har tak upp i nock. (kattvind går längs 1.90 linjen)
Röd ram visar ursprungliga husdelen med nockriktning.
Gul ram visar tillbyggnaden med nockriktning.
Lite husfakta:
- Krypgrund under husdelen från -29 och källare under tillbyggnaden.
- Putsad fasad på trästomme.
- Isolering är sågspån i väggar och och på vind.
- Taktegel på råspont med tjärpapp.
- Ventilation är idag tilluftsdon vid fönster och pax-fläktar i badrummen och i källaren.
I samband med köpet så konstaterades viss mikrobiell påväxt på vind (vid besiktning) och i vissa rum på övervåningen är det dålig lukt.
Ingen fukt konstaterad i grunden eller källaren.
Vi upplever efter ca 8 månader i huset att det generellt är dåligt luftombyte trots att paxfläktarna går 24/7.
Våran plan är att ta bort kattvindar, ta bort sågpånen på vinden och öppna upp tak till nock (parallelltak) med synliga takbjälkar.
Vill även installera ny ventilation (ftx system) när vi har möjlighet vid renoveringen.
Så här ser det ut i "Sov 1" efter jag rivit väggen till kattvind och påbörjat tömning av sågspån från vinden.
Längs med den tidigare inredda kattvinden i "Sov 1" och "Sov 2". Konstruktionen verkar vara balk som ligger i golvet och bär upp en övre bjälke som syns i kanten av innertaket via stolpar. På denna ligger sedan balkar som utgör bjälklaget upp mot vind. Mellanväggen rum/kattvind var tidigare isolerad med spån.
Tidigare ägare hade lagt tunna cellplastskivor direkt mot råsponten och sen plastat upp längs vägg/snedtak i kattvind. Troligen utfört för 3-4 år sedan när kattvindar renoverades. Ingen plast i taket eller övriga väggar.
Stående råspont i yttertaket som är infästa i de tvärgående bjälkarna i taket .
Balken i den gamla väggen mellan rum och kattvind
På vinden
På vinden - taket bryts längs den balken där spånet slutar.
Tömning av spån påbörjad
Och nu till frågorna som jag hoppas få lite input på från det allvetande forumet
1. Hur jag ska isolera snedtak till nock på bästa sätt när takkonstruktionen är av så "gammal typ"?
Jag vill ha cellulosa isolering i lösull men hur får man till det med luftspalt vid liggande takbalkar så som i gamla delen av huset?
2. Plast eller diffusionsöppen duk på insidan? Ska man ha någon vindduk under yttertaket?
3. Vilken tjocklek på isolering är lämpligt?
4. Var placerar man lämpligast FTX aggregatet om man bygger upp tak till nock?
5. Allt annat som är bra att tänka på...
Stort tack på förhand.
Vi har köpt ett 1.5 plans hus från -29 med brutet tak. Huset är tillbyggt på 50-talet.
Planlösning övervåning så som jag vill att det ska bli när kattvind är riven och "Sov 1" och "Sov 2" har tak upp i nock. (kattvind går längs 1.90 linjen)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd ram visar ursprungliga husdelen med nockriktning.
Gul ram visar tillbyggnaden med nockriktning.
Lite husfakta:
- Krypgrund under husdelen från -29 och källare under tillbyggnaden.
- Putsad fasad på trästomme.
- Isolering är sågspån i väggar och och på vind.
- Taktegel på råspont med tjärpapp.
- Ventilation är idag tilluftsdon vid fönster och pax-fläktar i badrummen och i källaren.
I samband med köpet så konstaterades viss mikrobiell påväxt på vind (vid besiktning) och i vissa rum på övervåningen är det dålig lukt.
Ingen fukt konstaterad i grunden eller källaren.
Vi upplever efter ca 8 månader i huset att det generellt är dåligt luftombyte trots att paxfläktarna går 24/7.
Våran plan är att ta bort kattvindar, ta bort sågpånen på vinden och öppna upp tak till nock (parallelltak) med synliga takbjälkar.
Vill även installera ny ventilation (ftx system) när vi har möjlighet vid renoveringen.
Så här ser det ut i "Sov 1" efter jag rivit väggen till kattvind och påbörjat tömning av sågspån från vinden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Längs med den tidigare inredda kattvinden i "Sov 1" och "Sov 2". Konstruktionen verkar vara balk som ligger i golvet och bär upp en övre bjälke som syns i kanten av innertaket via stolpar. På denna ligger sedan balkar som utgör bjälklaget upp mot vind. Mellanväggen rum/kattvind var tidigare isolerad med spån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tidigare ägare hade lagt tunna cellplastskivor direkt mot råsponten och sen plastat upp längs vägg/snedtak i kattvind. Troligen utfört för 3-4 år sedan när kattvindar renoverades. Ingen plast i taket eller övriga väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stående råspont i yttertaket som är infästa i de tvärgående bjälkarna i taket .
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Balken i den gamla väggen mellan rum och kattvind
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På vinden
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På vinden - taket bryts längs den balken där spånet slutar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tömning av spån påbörjad
Och nu till frågorna som jag hoppas få lite input på från det allvetande forumet
1. Hur jag ska isolera snedtak till nock på bästa sätt när takkonstruktionen är av så "gammal typ"?
Jag vill ha cellulosa isolering i lösull men hur får man till det med luftspalt vid liggande takbalkar så som i gamla delen av huset?
2. Plast eller diffusionsöppen duk på insidan? Ska man ha någon vindduk under yttertaket?
3. Vilken tjocklek på isolering är lämpligt?
4. Var placerar man lämpligast FTX aggregatet om man bygger upp tak till nock?
5. Allt annat som är bra att tänka på...
Stort tack på förhand.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är inget litet och okomplicerat projekt du har dragit igång! Det rymmer en hel del knepiga problem när det gäller takkonstruktion, isolering-ventilation och skärningar mellan olika rumsvolymer. Jag hade nog ritat igenom det i detalj innan jag startade.
Rent allmänt blir isolering längs yttertaket upp till nock enklare om det finns en diffusionsöppen duk som tätskikt under takteglet. Då kan man nämligen strunta i luftspalt under råsponten. Jag antar att det inte ingår i dina planer?
Det största problemet har att göra med att om du har öppet till nock i den gamla delen, måste denna luftvolym sluta när den möter väggen mot tillbyggnaden. Den blir alltså osymmetrisk. Ett annat problem är att om du vill ta bort pelarna som finns i kattvinden som du börjat riva, så måste dessa avväxlas med en balk i takets längdriktning. Det krävs dessutom en ny takkonstruktion åtminstone för kallvindsdelen som kan bära upp de åsar som i sin tur bär råsponten. Du har en ganska ovanlig takkonstruktion för att vara ett brutet tak från -29.
Cellulosaisolering kombinerar man ofta med en ångbroms, men har du vanlig takpapp på yttertaket kan du inte strunta i luftspalten. Isoleringens tjocklek bestäms nog i praktiken av det urymme som är tillgängligt.
Rent allmänt blir isolering längs yttertaket upp till nock enklare om det finns en diffusionsöppen duk som tätskikt under takteglet. Då kan man nämligen strunta i luftspalt under råsponten. Jag antar att det inte ingår i dina planer?
Det största problemet har att göra med att om du har öppet till nock i den gamla delen, måste denna luftvolym sluta när den möter väggen mot tillbyggnaden. Den blir alltså osymmetrisk. Ett annat problem är att om du vill ta bort pelarna som finns i kattvinden som du börjat riva, så måste dessa avväxlas med en balk i takets längdriktning. Det krävs dessutom en ny takkonstruktion åtminstone för kallvindsdelen som kan bära upp de åsar som i sin tur bär råsponten. Du har en ganska ovanlig takkonstruktion för att vara ett brutet tak från -29.
Cellulosaisolering kombinerar man ofta med en ångbroms, men har du vanlig takpapp på yttertaket kan du inte strunta i luftspalten. Isoleringens tjocklek bestäms nog i praktiken av det urymme som är tillgängligt.
Tack för svar.
En anledning till att jag drog igång med rivning var att det var svårt att se de bärande delarna i konstruktionen. Dessutom är det ett bra sätt att komma igång och få det gjort
Planen är att inte påverka de bärande delarna i konstruktionen. Pelarna i kattvinden ska vara kvar och blir synliga i rummet.
Taket verkar vara renoverat med ny papp/läkt/tegel 2005 (och vissa bitar av råsponten) och jag hade nog inte tänkt göra något åt råspont/papp i detta läge om det inte krävs för att råsponten är för påverkad av fukten på insidan. Det kanske räcker med att behandla med någon bra kemikalie?
Hur kan man få till luftspalt vid liggande åsar på ett bra sätt?
Vad gäller parallelltaket mot tillbyggnaden så är planen att det kommer det följa takets skärning där det ansluter.
Från vilken tid skulle du säga att takkonstruktionen härstammar?
Så här ser det ut efter lite mer röjning:
På vinden ovanför "Sov 1"
Fasad mot öster. Fönster "Sov 1"
För övrigt kan jag rekommendera min metod att tömma spån från vind med hål i taket och ansluten soppåse underifrån
En anledning till att jag drog igång med rivning var att det var svårt att se de bärande delarna i konstruktionen. Dessutom är det ett bra sätt att komma igång och få det gjort
Planen är att inte påverka de bärande delarna i konstruktionen. Pelarna i kattvinden ska vara kvar och blir synliga i rummet.
Taket verkar vara renoverat med ny papp/läkt/tegel 2005 (och vissa bitar av råsponten) och jag hade nog inte tänkt göra något åt råspont/papp i detta läge om det inte krävs för att råsponten är för påverkad av fukten på insidan. Det kanske räcker med att behandla med någon bra kemikalie?
Hur kan man få till luftspalt vid liggande åsar på ett bra sätt?
Vad gäller parallelltaket mot tillbyggnaden så är planen att det kommer det följa takets skärning där det ansluter.
Från vilken tid skulle du säga att takkonstruktionen härstammar?
Så här ser det ut efter lite mer röjning:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På vinden ovanför "Sov 1"
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fasad mot öster. Fönster "Sov 1"
För övrigt kan jag rekommendera min metod att tömma spån från vind med hål i taket och ansluten soppåse underifrån
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om huset är byggt 1929 så är säkert takkonstruktionen från detta år. Metoden är dock lite gammaldags och kanske lantlig. Åsarna krånglar till det lite när du skall göra luftspalt, eftersom denna måste gå utanför alternativt igenom åsarna (där de står på högkant). Luftspalten måste starta vid takfoten. Enklaste lösningen vid nocken är att inte gå upp med isoleringen hela vägen, utan sluta med en horisontell avskärning så att det bildas en kanal upptill som kan ventileras från gavelspetsarna. Du kan gott räkna på om det trots allt skulle bli billigare och enklare att byta takpappen mot en diffusionsöppen duk. Då får du också mer plats för isolering.
Frågan är varför råsponten är fuktig? Det borde den inte vara om huset har ny taktäckning sedan 13 år tillbaka. Även om kallvinden är dåligt ventilerad så har sågspånen i viss mån kompenserat för det. Kan det vara så att den nya takpappen lagts ovanpå gammal fuktig papp, eller på väldigt fuktig råspont? Skaffa en fuktmätare för virke (ca 200 kr) och kontrollera råsponten på misstänkta ställen.
Frågan är varför råsponten är fuktig? Det borde den inte vara om huset har ny taktäckning sedan 13 år tillbaka. Även om kallvinden är dåligt ventilerad så har sågspånen i viss mån kompenserat för det. Kan det vara så att den nya takpappen lagts ovanpå gammal fuktig papp, eller på väldigt fuktig råspont? Skaffa en fuktmätare för virke (ca 200 kr) och kontrollera råsponten på misstänkta ställen.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Bra tips med nocklösningen, tack. Passar nog bra med mina planerade ftx installationer också.
Råsponten är inte fuktig nu (speciellt inte efter 2 månader med sol och värme).
Efter att ha granskat undersidan av yttertaket ser jag att tidigare ägare lappat i vissa delar som troligen bedömdes vara för dåliga. Jag ser även spår på vissa andra delar som inte är utbytta att det verkar kommit in fukt utifrån (men det är gammalt och upptorkat sedan länge, troligen från innan dom renoverade taket 2005).
Andra spår av för hög fukthalt, men som också torkat, är det som framförallt syns i brottet mellan övre och nedre takfallet. Det är där som tidigare vägg gått upp från bostadsytan (ej kattvinden) och jag misstänker att fuktig inomhusluft läckt upp i området mellan vägg och tak.
Jag tänkte nog bygga upp luftspalten på insidan iallafall eftersom taktäckningen är relativt nygjord.
Vad är bäst att göra med befintlig undersida råsponten? Det är angrepp av mögel och detta kommer hamna i luftspalten. Ska det behandlas/ tvättas innan fortsatt byggnation? Med vad i sånt fall?
Hur ska sedan luftspalten och facken för isolering byggas på bästa sätt? Jag tänker att 45x45 mellan nock och takfot fungerar som distans för oljehärdad board samt att jag sedan reglar upp parallelltaket på takåsarna och under nockåsen för att sedan täcka med lämplig plast/duk innan innerväggsskikt (träskiva+gips).
Råsponten är inte fuktig nu (speciellt inte efter 2 månader med sol och värme).
Efter att ha granskat undersidan av yttertaket ser jag att tidigare ägare lappat i vissa delar som troligen bedömdes vara för dåliga. Jag ser även spår på vissa andra delar som inte är utbytta att det verkar kommit in fukt utifrån (men det är gammalt och upptorkat sedan länge, troligen från innan dom renoverade taket 2005).
Andra spår av för hög fukthalt, men som också torkat, är det som framförallt syns i brottet mellan övre och nedre takfallet. Det är där som tidigare vägg gått upp från bostadsytan (ej kattvinden) och jag misstänker att fuktig inomhusluft läckt upp i området mellan vägg och tak.
Jag tänkte nog bygga upp luftspalten på insidan iallafall eftersom taktäckningen är relativt nygjord.
Vad är bäst att göra med befintlig undersida råsponten? Det är angrepp av mögel och detta kommer hamna i luftspalten. Ska det behandlas/ tvättas innan fortsatt byggnation? Med vad i sånt fall?
Hur ska sedan luftspalten och facken för isolering byggas på bästa sätt? Jag tänker att 45x45 mellan nock och takfot fungerar som distans för oljehärdad board samt att jag sedan reglar upp parallelltaket på takåsarna och under nockåsen för att sedan täcka med lämplig plast/duk innan innerväggsskikt (träskiva+gips).
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Har du mögelsporer på råsponten ska du nog ta bort dem. Hur man gör det på bästa sätt är jag dock ingen specialist på. Din idé om uppbyggnaden av luftspalten som jag tolkar den låter vettig. Där den passerar åsarna behöver den inte vara mer än 25 mm djup.
Du kan lufta spalten från utsidan genom att sätta luftningsbeslag under pappen . Minst ett beslag i varje hörn i varje fack. Men se till att råsponten är helt torr och all event. påväxt av mögel är borta. Ta bort påväxt el mögel kan du göra på kemisk väg med medel som du stryker på med pensel. En firma som heter Jape-produkter, Hässleholm har och kan sådant
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur bygger jag ett uterum som är öppet upp i nock med sadeltak och sedan bygger på ett burspråk som oxå ska vara öppet upp i nock på långsidan?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Övervikning taknock med uppdrag på sidor?
Tak & Vind -
Ryggåstak/Öppna upp till nock i 70-tals hus
Tak & Vind -
Tak upp i nock i gammalt hus - hur isolera - hur ventilera
Tak & Vind -
Öppna upp innertak till nock
Tak & Vind