S
Hej ! behöver man bygglov för garage övervåning ? som gestrum och lite kök och bådrum . Garage är 50 kvm .
 
Korr fråga kort svar - Ja. Det är dels tillbyggnad, och hade ni inte byggt ut, är det ändring av användning.
 
Åsa Lund
Du behöver göra bygganmälan för vatteninstallation plus ändrad användning.
 
S
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Du behöver göra bygganmälan för vatteninstallation plus ändrad användning.
Det reden finns i garaget när jag köpte hus .
 
Då får du höra med söljaren/mäklaren om det finns bygglov.
Om det inte finns bygglov måste du formellt söka bygglov i efterhand. Eller så väntar du tills ombyggnaden är tio år gammal. Då är det fortfarande ett "svartbygge" men kommunen kan inte längre utdöma sanktioner.
 
S Singh skrev:
Det reden finns i garaget när jag köpte hus .
Även om vatten och avlopp finns indraget i huset är det anmälningspliktigt att väsentligt ändra genom att ansluta ett nytt kök och badrum till det befintliga systemet.

Att inreda en ny bostad är bygglovspliktigt.
 
S
T Thomas_Blekinge skrev:
Då får du höra med söljaren/mäklaren om det finns bygglov.
Om det inte finns bygglov måste du formellt söka bygglov i efterhand. Eller så väntar du tills ombyggnaden är tio år gammal. Då är det fortfarande ett "svartbygge" men kommunen kan inte längre utdöma sanktioner.
Vad hänt nu jag gjorde reden i garaget allt exempel sovrum vardagsrum köket badrum att jag inte frågat om bygglov. Vad ska jag göra ?
 
S Singh skrev:
Vad hänt nu jag gjorde reden i garaget allt exempel sovrum vardagsrum köket badrum att jag inte frågat om bygglov. Vad ska jag göra ?
Anmäla i efterhand och acceptera att du kommer få betala både bygglov och saktionsavgift.
 
S
SysterNett SysterNett skrev:
Anmäla i efterhand och acceptera att du kommer få betala både bygglov och saktionsavgift.
Tack so mycket. Men vet du vad koster ungefära?
 
Jag skulle kolla om det ens är möjligt att få detta beviljat innan jag ansöker. Bor du inom detaljplan kan det hända att det finns bestämmelser som gör att man inte får inreda bostäder i garage, och då är det ingen mening att skicka in en ansökan eftersom det finns risk att du måste återställa det du gjort om du inte får igenom bygglovet.

Beroende på hur stor risken är att någon granne anmäler ditt svartbygge eller att kommunen själva kommer på dig skulle jag säga att det kanske är läge att inte göra någonting...

Om du inte planerar att sälja eller göra något annat som kräver bygglov eller är anmälningspliktigt.
 
M
S Singh skrev:
Tack so mycket. Men vet du vad koster ungefära?
Enligt Google tar kommunen i Gislaved ut en sanktionsavgift på 49 500 för olovligt ändra användning av 40 kvm garage. Sen tillkommer ju givetvis kostnaden för bygglovsansökan.
 
M
Gäller det tillbyggnad tillämpas följande bestämmelser:

Bygglov för tillbyggnad:
För en- och tvåbostadshus: 22 000 kr + 1 100 kr /m² sanktionsarea. (0,5 prisbasbelopp + 0,025
prisbas./m²)
För komplementbyggnad 15 m²<: 11 000 kr + 1 100 kr/m² sanktionsarea. (0,25 prisbasbelopp
+ 0,025 prisbas./m²)
För en byggnad som är högst 15 m²: 11 000 kr (0,25 prisbasbelopp).
För en annan byggnad än de som avses som en- och tvåbostadshus: 110 000 kr + 1 100 kr/m²
sanktionsarea. (2,5 prisbasbelopp + 0,025 prisbas./m²
 
M
Det kan kan ju såklart förekomma andra tillämpningar i din kommun men ovan är prisexempel.
 
Eller gör det som en företagare gjorde här i Karlskrona kommun: Han byggde ett jättelikt lagerlokal utan bygglov och förklarade för kommunen att det är en komplementbyggnad till en vingård och därför krävs inget bygglov. Fanns varken vingård eller jordbruksverksamhet överhuvudtaget men man kände ju varandra.
Slutsats: man kan bygga vad som helst, deklarera att det är en ekonomisk komplementbyggnad. I nödfall måste man vänta tio år innan kommunens rätt att ta ut sanktioner går ut. Sedan har du ditt garage eller vad som helst.
 
S
SysterNett SysterNett skrev:
Anmäla i efterhand och acceptera att du kommer få betala både bygglov och saktionsavgift.
hej vet du hur mycket får jag betala både bygglov och saktionsagift ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.