Hej,

Planerar ett torkrum i vårt hus. Rummet jag har tillgängligt är bara 130cm bredd och 300cm längd. Takhöjden är 220cm.

Kommer det fungera, eller är det för litet? Vi är 4 personer i hushållet.

Tänkte placera en luftavfuktare där. Ingen ventilation, samt med dörr.

Sätter nog in en golvbrunn också, ifall man vill spola av lite.
 
Hemmakatten
Låter alldeles för litet. Vår tvättstuga är 130x200 och har man TT i gång får man ha dörren öppen.
 
Blir perfekt, placera avfuktaren så att fläkten trycker runt luften eller sätt in en extra fläkt.
 
För jag läser det som om tvätt och torktumlare i ett annat rum.
 
Hej på er,

Ja det jag menar är ett torkrum med avfuktare. Enbart för att hänga tvätt, stänga dörren och vänta tills det är torrt :)
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Nästan precis så som vårt torkrum är i storlek.
Funkar fint att torka tvätten. Har Tvättlinor i taket.
Golvbrunnen hade jag placerat så att avfuktaren kan töma sig automatisk (ej uppsamling i en behållare som man måste töma själv) i denna.
 
tommib
Jag skulle slå ett slag för väggmonterade torkställningar som man kan fälla ner vid behov. Ev kan det vara bra med en lite grövre variant också, för tyngre tvätt. Detta kan byggas själv av 20 mm stålrör eller liknande och sättas upp mellan väggarna längst in. Jag skulle nog byggt torkställningarna i ett L, längst in och längs med ena sidan. Det beror iofs på hur dörren är placerad. Ett annat arrangemang kan vara mer gynnsamt.

Håller med om att avfuktaren bör tömma sig själv i en golvbrunn. Värt att tänka på är dock att brunnen kan torka om man inte använder avfuktaren regelbundet.

Om du ska bygga nytt så skulle jag göra hela rummet med fuktspärr modell våtrum och billigt 15x15 kakel, med plastmatta eller billigt klinkersgolv. Lätt att hålla rent och spola av. Kan också användas för att spola av grisiga kläder eller liknande om du sysslar med något sådant.
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
Tack för svar!

Detta är källare och två av väggarna är yttervägg. Kanske bara golvet som ska tätas då?
 
Tätskickt runt brunnen och ev från där avfuktaren montera, låt väggarna vara om huset är odränerat och har oisolerad platta
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
tommib
Åhå... Då är jag osäker på om det ska vara tätskikt i golvet. Ytterväggarna definitivt nej.

GIvet det hade jag absolut valt klinkers på golvet och kakel på väggarna så att det blir diffussionsöppet.
 
Plattan ska isoleras, jag gräver ur. Och det ska dräneras och isoleras på utsidan
 
Ja jag är nog inne på att det inte ska tätas någonting. Kakel och klinkers, alternativt klinkers och puts
 
Jag får läsa på lite, verkar som man kan/bör tätskikta golv om plattan är isolerad.

Dock klarar ju betong en massa fukt om det skulle behöva.

Låt säga att man spolar av golvet ibland, knappast någon big deal.
 
Finns det krav på tätskikt i ett torkrum eller tvättstuga?
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
A A.G skrev:
Finns det krav på tätskikt i ett torkrum eller tvättstuga?
Har för mig att rum med något av: toalett, handfat, dusch eller varmvattenberedare - ska ha tätskiktat golv och uppvik på kanterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.