Hej!
Har googlat lite på detta då min bil har denna information på transportstyrelsens hemsida.
Ska nämligen åka en runda till Tyskland för att hämta hem lite öl och sitter och räknar på hur mycket vikt jag får ta.

Min bil som är en Volvo XC60 som har en tjänstevikt på 1854 kilo (förare och bensin inräknat tydligen) får ha en maxlast på 446 kilo (passagerare och lådor med öl mm.) Den har även en max släpvagnsvikt på 1800 kilo, men även Största belastning koppling fordon 90 kilo. Vad innebär detta med 90 kilo? Hittar ingen vettig information mer än att man ska försöka fördela vikten på släpet så att det blir jämt. Men innebär detta att jag inte får ha ett tryck nedåt på kulan mer än 90 kilo eller är jag ute och cyklar då?

Har för övrigt skaffat ett släp som tar 760 kilo i maxlast om det ger någon vettig info. Jag innehar enbart vanligt B-körkort så detta överstiger inte 3500 kilo totalvikt tillsammans när allt är lastat.

Mvh
 
Gissar på kultryck
 
Tänk på att kultrycket ligger på bilen vid vägning så du inte maxlastar bilen
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Tänk på att kultrycket ligger på bilen vid vägning så du inte maxlastar bilen
Okej jag kanske är dum men förstår inte riktigt vad ni menar med kultrycket? Förklara gärna mer ingående vad som menar med detta samt hur jag ska lasta för att undvika problem. Hade tänkt lasta 720 kilo på släp och kanske 150 kilo i bilen.
Jag fattar ju att det har med trycket på kulan att göra, men hur undviker jag problem? :)
 
Redigerat:
Kolla även med Transportstyrelsens släpvagnskalkylator så att du får dra släpet med enbart b-kort. Jag har också en XC60 och behöver utökad behörighet för att dra mitt släp. Den väger futtiga 5 kg för mycket då det beräknas på bilens totalkoll (2 505kg) och inte tjänstevikten. Nu kan det ju skilja en del beroende på utförande av XC60 så du kanske ligger under 2 500kg totalvikt på din.

Edit: Ser att min har 1921kg tjänstevikt så då lär du klara dig.
 
Redigerat:
M Myckling skrev:
Kolla även med Transportstyrelsens släpvagnskalkylator så att du får dra släpet med enbart b-kort. Jag har också en XC60 och behöver utökad behörighet för att dra mitt släp. Den väger futtiga 5 kg för mycket då det beräknas på bilens totalkoll (2 505kg) och inte tjänstevikten. Nu kan det ju skilja en del beroende på utförande av XC60 så du kanske ligger under 2 500kg totalvikt på din.
Denna information får jag fram på min bil Som jag fattar det så ska totalvikten på min bil, plus släpet inte överstiga 3500 kilo så ska det vara lugnt? :) Vet inte exakt vad släpet väger än, men det får lasta 760 kilo och är ett gallergrindssläp, så jag tvivlar på att släpet väger 1200 kilo när det är lastat. Alltså 440 kilo olastat.

Längd
4644 mm

Bredd
1891 mm

Höjd
1713 mm

Tjänstevikt (faktisk vikt)
1854 kg

Max lastvikt
446 kg

Totalvikt
2300 kg

Ursprunglig totalvikt
2300 kg

Skattevikt
1850 kg
 
Jo. Din är lättare så du kommer under 3 500 kg. Ang kultryck så innebär det den tyngd som belastar rakt ner på draget. Tänk dig den vikt du behöver lyfta i dragstången för att häkta på släpet på draget. Kan justeras beroende på hur man lastar. Om du lastar all öl längst bak på vagnen får du negativt kultryck, dvs vagnen tippar bakåt. Ger läskiga vägegenskaper. Man brukar säga att kultrycket ska ligga på runt 50kg.
 
Cheesen
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Tänk på att kultrycket ligger på bilen vid vägning så du inte maxlastar bilen
En sak som många glömmer. Maxlast i bilen + kultryck. Sen så brukar inte kulan egna vikt vara med i tjänstevikten numer, då man ej besiktar kulan längre, utan den är också last som man måste räkna med.


Min bil som är en Volvo XC60 som har en tjänstevikt på 1854 kilo (förare och bensin inräknat tydligen) får ha en maxlast på 446 kilo (passagerare och lådor med öl mm.) Den har även en max släpvagnsvikt på 1800 kilo, men även Största belastning koppling fordon 90 kilo. Vad innebär detta med 90 kilo? Hittar ingen vettig information mer än att man ska försöka fördela vikten på släpet så att det blir jämt. Men innebär detta att jag inte får ha ett tryck nedåt på kulan mer än 90 kilo eller är jag ute och cyklar då?
Din last I bilen blir 446kg - kultryck - kulan vikt - passagerare. Med 90 kg kultryck, 15 kg dragkrok, två kompisar i 90 kilosklassen, lite kläder, fika och handbagage så så får man plötsligt bara lasta fem flak öl i bagaget.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.