Hej!

Vi flyttade in i ett hus (byggt 1925) i september 2017. Förra ägaren hade ganska exakt ett år innan installerat en luft/vattenvärmepump från Jula.

Jag tycker bara att vi har orimligt höga elkostnader, runt 3000 kwh/månad. Då har jag stängt av elpatronerna nu under sommaren, men elen ligger fortfarande på samma förbrukning i stort sett. Fläkten snurrar i stort sett dygnet runt (är det normalt?).

Vad jag förstår så är varmvattenberedaren också kopplad till pumpen (jag kan typ ingenting om värmesystem...).

Vet inte riktigt vad jag ska göra, eller vad som är fel. Men någonting känns konstigt. Vad säger ni?
 
Kan du se timförbrukning hos din elleverantör? Prova att isf slå av din värmepump under ett par timmar och se om det blir skillnad.

En app som heter Greenely kan också vara bra för att analysera elförbrukning utan att skaffa någon utrustning.

Ni har ingen avfuktare i grunden eller liknade som står och går kontinuerligt?
 
  • Gilla
mykee2
  • Laddar…
Nu när den bara borde värma varmvatten ska den bara gå en kvart-halvtimme då och då. Går den hela tiden så är det något fel - Antingen ger den ingen effekt eller så försvinner värmen någonstans.
 
G gustavk skrev:
Kan du se timförbrukning hos din elleverantör? Prova att isf slå av din värmepump under ett par timmar och se om det blir skillnad.

En app som heter Greenely kan också vara bra för att analysera elförbrukning utan att skaffa någon utrustning.

Ni har ingen avfuktare i grunden eller liknade som står och går kontinuerligt?

Jag kan beställa så att jag kan se timförbrukningen. Ska testa det! Inga problem att stänga av allt en sväng?

Har laddat ner Greenely också, bra app!

Ingen avfuktare...
 
Kolla vad du har för temperaturer in och ut från värmepumpen när den har gått en stund.
Helst också hetgas- och förångartemperatur, men jag vet inte om man kan se det på den modellen?
 
Hur stort är huset?

Om vi för ögonblicket ignorerar att det ev. går för mycket även nu på sommaren.

Jag tror att värmepumpen är på låg effekt för ett normalstort hus från 20 talet. Om man läser specen för julas pump. Så leverarera själva pumpen 6 kW värme (till en kostnad av typ. 1,5 - 2 kW. Utöver det kan den ge 6 kW tillskottsvärme (till kostnad 6 kW), och den kan toppa varmvattnet med 1,5 kW ( kostnad 1,5 kW).

Ett normalhus från 20 talet behöver kanske 10-12 kW värme på en kall dag. Då får du hälften som billig värmepumpsvärme och hälften som dyr tillskottsvärme.
 
Föräldrars bekant köpte Julas luftvatten och den var totalt värdelös. Gick mestadels på elpatronen.
 
useless useless skrev:
Kolla vad du har för temperaturer in och ut från värmepumpen när den har gått en stund.
Helst också hetgas- och förångartemperatur, men jag vet inte om man kan se det på den modellen?
Det vet jag inte alls hur man gör, för det finns ingen display som visar. ;)
 
Kloge Kloge skrev:
Föräldrars bekant köpte Julas luftvatten och den var totalt värdelös. Gick mestadels på elpatronen.
Anar att så är fallet även här. Jag trodde dock att jag har stängt av elpatronerna, enligt anvisning från min rörmokar-kompis, vars pappa jobbat med värmesystem. Allt detta skedde dock via FaceTime, så jag är inte 100% på att jag stängt av alla elpatroner som finns... Ska dubbelkolla.
 
Grannens hönshus ;) ;)
 
  • Gilla
lordi och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Hur stort är huset?

Om vi för ögonblicket ignorerar att det ev. går för mycket även nu på sommaren.

Jag tror att värmepumpen är på låg effekt för ett normalstort hus från 20 talet. Om man läser specen för julas pump. Så leverarera själva pumpen 6 kW värme (till en kostnad av typ. 1,5 - 2 kW. Utöver det kan den ge 6 kW tillskottsvärme (till kostnad 6 kW), och den kan toppa varmvattnet med 1,5 kW ( kostnad 1,5 kW).

Ett normalhus från 20 talet behöver kanske 10-12 kW värme på en kall dag. Då får du hälften som billig värmepumpsvärme och hälften som dyr tillskottsvärme.
Aha, huset är 99 + 50 (lägenhet i källaren är på 50 kvm).
Ringde Julas kundservice, och den killen sa samma sak, att han troligen hade en för liten värmepump. Tråkigt att någon lägger så pass många tusenlappar på något som inte är helt rätt...
Antar att vi får ta in andra offerter på nya pumpar. Eller rent av borra bergvärme?
 
Jag har Mitsubishi luftvatten. Funkar fint, bor i Skåne men storstan brukar inte vara så kall heller
 
J josifin skrev:
Aha, huset är 99 + 50 (lägenhet i källaren är på 50 kvm).
Ringde Julas kundservice, och den killen sa samma sak, att han troligen hade en för liten värmepump. Tråkigt att någon lägger så pass många tusenlappar på något som inte är helt rätt...
Antar att vi får ta in andra offerter på nya pumpar. Eller rent av borra bergvärme?
Den kan ju inte vara för liten nu mitt i sommaren? Vilken modell är det ni har?
 
Som sagt. Så här på sommaren borde inte ens en dålig värmepump kunna förbruka 3000 kWh på en månad. Om det verkligen är Så, då har du någon form av grovt fel.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.