Hej,
Inatt loddnade denna koppling. Fattar inte hu slangen lyckats ta sig ur muttern bakvägen.

Tror ni jag kan lyckas kränga tillbaka slangen genom muttern?

Va heter denna slang och vart kan man köpa en ny?
 
  • Flexibel vattenslang som lossnat från sin mutter på ett köksbänk, framför en diskmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avloddad flexibel metallslang med mutter och packning på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenläckage vid vägg med avkopplad flexibel kopplingsslang och rostig svetsnyckel på golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E etompau skrev:
[länk]

[bild]
Tack!!!
 
Krilleman
Viktigt vid all anslutning av slang är att slangen är typgodkänd för fast installation (vilket slangen i länken är!) samt att man ej drar dit slangen på klämringskoppling.

Slangens packning ska ha slät ände så att gummitätningarna tätar ordentligt.

Hade du det?
 
Jag lånar tråden om slang..Jag ska installera en ny vattenmantlad köksspis istf den gamla är det ok att använda flexibel stålomspunnen slang,det finns på Rinkaby till bra pris och ska klara 110 grader.Det skulle underlätta enormt om det är ett alternativ,jag kan då dra ut köksspisen och kapa rören till pannan där för att sedan ansluta slang mot pannan och sedan koppla på rören via lödrördel eller klämkoppling.Injustering av stos i vägg blir även lättare och det underlättar vid ev service av pannan som har dragregulatorns bulb i ett dykrör på baksidan..Gäller att hitta rätt rördelar bara till slang som har R25 in och utv i resp ände.Pannans in och utgång är R25.
 
  • Baksidan av en vattenmantlad köksspis med röranslutningar och regulator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Jag antar att du menar dessa:
https://www.rinkabyror.se/artikel/flexslang-r-fri-omfl-25rx600-mm/

Är det arbetstemperaturen som är max 110º eller momentana temperaturen??

Här är det ju lite synd att inte Rinkaby visar RSK så man skyltar med vad man får. Detta har länge varit en av dom sämre sakerna med dom. Dom har dom börjat få till det bättre på sistonde. Men inte fyllt ut tydligen.

Fråga vilken tillverkare det är på dessa slangar!
 
Ja dessa var det,pannan laddar via laddomat och jag har aldrig fått den gamla i kok så jag bör ligga under 100 grader.Annars om de inte duger får jag väl köpa från annan leverantör..men det skulle var ok?
 
Mja, jag skulle inte ansluta med flexslang. Lyckas man ordna en rikigt dånande mastodontkokning vill man ha stadiga rör.
 
Krilleman
S sagan1 skrev:
Ja dessa var det,pannan laddar via laddomat och jag har aldrig fått den gamla i kok så jag bör ligga under 100 grader.Annars om de inte duger får jag väl köpa från annan leverantör..men det skulle var ok?
Som vanligt i anslutningsslangarnas värld så är det bästa att ansluta med rör precis som Fotografen säger! (y)

Anslutningsslang är bara en "nödlösning" oavsett om du ska koppla en WC eller en panna.
 
Staffans2000
Fotografen Fotografen skrev:
Mja, jag skulle inte ansluta med flexslang. Lyckas man ordna en rikigt dånande mastodontkokning vill man ha stadiga rör.
Nja. Trycket ökar inte så mycket bara för att det kokar. Det finns förhoppningsvis ett öppet expansionskärl eller säkerhetsventiler. Men visst. Rent allmänt håller ett rör bättre eftersom det inte åldras något nämnvärt.

Staffan
 
Ok,men det skulle underlätta något hemskt..
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nja. Trycket ökar inte så mycket bara för att det kokar. Det finns förhoppningsvis ett öppet expansionskärl eller säkerhetsventiler. Men visst. Rent allmänt håller ett rör bättre eftersom det inte åldras något nämnvärt.

Staffan
Det finns öppen exp och säkvent på acctanken såklart..jag får väl byta slang innan eldn säsong var höst ..
 
Staffans2000
Tål slangen 110gr. Konstant, ja då gör den nog det. Men kolla att det verkligen är så.

Staffan
 
Krilleman
Börja då med att fråga vilken tillverkare det är på slangarna så det går att bekräfta temperaturen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.