Hej,
som ni snart kommer att förstå så är jag fullständig novis på det här med pool och kommer att ställa en massa konstiga frågor som nån kanske orkar besvara ;-}

Jag funderar på en glasfiberpool eftersom det verkar
  • enkelt
  • billigare
  • snabbt att göra
Det jag fått som främsta motargument är
  • svårt att laga om den blir skadad
    Kan man inte "klä" en glasfiberpool med liner om den blir ful?
  • man måste återfylla med cementsand eller liknande
    Om poolen ligger i extremt väldränerad mark, kan man inte återfylla närmast poolen med typ leca-kulor då för att få stödet, då får jag ju bra markisolering också. För jag antar att det är för att stödja som man behöver cementsanden.
Vad det gäller utförande,
  • ska man gå på nån form av svängd form typ 8 eller en vanlig rektangulär?
    Är det nån skillnad vid återfyllnaden, för stadgan?
  • Om vi återvänder till frågan om skadad pool, är det nån skillnad att "lägga i" en liner i en pool med rundade former, resp rektangulär, förutom kanske priset.
  • Kan man lägga en liner i en pool med en trappa i?
  • Vad kostar det att lägga i en liner?

Jag är ute efter nåt som är ~3 * 7 * 1,4 med trappa & nån form av pooltak
Vilka har
  • bra kvalitet till bra pris?
    En livslängd över 15-20år är inget jag kalkylerar med, för då tror jag nästa ägare kommer vilja göra nåt annat.
  • pris inkl all teknisk utrustning och frakt
  • bra support (svarar i telefon & åtgärdar problem)
  • referenser sen några år tillbaka

Jag har (om jag nu kommer genomföra detta) tänkt mig en budget exkl. jobb & kringarbeten på ~50-75", är detta överhuvudtaget genomförbart?

tackar på förhand
 
Person ger tummen upp framför en glasfiberpool med klart blått vatten, omgiven av trätrall och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min glasfiberpool badas det i för den 51:iförsta sommaren.
Bra kvalle helt enkelt.
 
  • Gilla
Urkelskurk
  • Laddar…
Från en som drömmer om pool en vacker dag... som jag har förstått det hela med ”mager betong” som motfyllning är att det ger möjlighet att tömma poolen om det skulle behövas.
 
F Facket skrev:
Från en som drömmer om pool en vacker dag... som jag har förstått det hela med ”mager betong” som motfyllning är att det ger möjlighet att tömma poolen om det skulle behövas.
Hur skulle det underlätta tömning?
Är det för att annars så skulle jorden trycka ihop poolen, eller vad?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
L lat skrev:
Hur skulle det underlätta tömning?
Är det för att annars så skulle jorden trycka ihop poolen, eller vad?
Just precis, det minskar marktrycket. Magerbetong eliminerar visst inte risken att pollen trycker ihop men den minskar betydligt vad jag läst mig till.
 
F Facket skrev:
Just precis, det minskar marktrycket. Magerbetong eliminerar visst inte risken att pollen trycker ihop men den minskar betydligt vad jag läst mig till.
Ok,
Kan man kolla vilket marktryck som de klarar & kan man räkna på marktrycket?
Anledningen är att jag skulle vilja lägga rätt mycket isolering typ Pordrän kulor runt om och även under.
 
L lat skrev:
Ok,
Kan man kolla vilket marktryck som de klarar & kan man räkna på marktrycket?
Anledningen är att jag skulle vilja lägga rätt mycket isolering typ Pordrän kulor runt om och även under.
Det kan tillverkaren svara på, det är deras anvisning som måste följas om man vill ha någon chans att nyttja garantin.

Om du ska isolera kanske det är mer lämpligt med cellplast och magerbetong.
 
Prova Poolforum.se, där finns alldeles säkert folk som kan ge bra svar på alla dina frågor.
 
Generellt sett är det ett risktagande att ge sig på pooler som inte byggs med standard byggmaterial som kan köpas i vilken affär som helst. Detta gäller i synnerhet för pp och glasfiberpooler. Det är en marknad för lycksökare och nästan omöjligt att avgöra kvaliteten på produkten innan du betalat.

Givet din budget tror jag du ska tänka bort färdiga baljor helt, pengarna räcker inte till det.
 
Jag gjorde en glasfiberpool med den budgeten, någon meter kortare. Finns en tråd någonstans, var några år sedan. Allt går

Jag räknar med att plasten kommer hålla ungefär lika länge som en segelbåt, har exakt samma material , iallafall i min.
 
Valet mellan glasfiber/pp och andra typer, tex mursten, leca, betong, trästomme mm är smått omöjlig att bedöma. Plastbalja kanske är mindre förarbete ( grävning mm) och har en hel del olika kreativa former. Medans Leca, betong kanske är mer gedigna. Beror mer på vad man uppskattar.
Sedan ska man inte lura sig själv att tro att baljor inte kräver förarbete.
Fördelen som jag känner är att man slipper oroa sig för linerbyten. Men å andra sidan så vad händer med baljan om 15 år?
Oavsett, så hamnar man runt 300 kkr, med all poolmiljö runt om
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Går också i pooltankar och har fastnat för thermopool. Detta för att den är byggd av vanliga byggmaterial vilket innebär att "vanliga byggföretag" fixar en korrekt grund, sedan kan jag stapla blocken och ringa betongbilen. Samma grund som till huset (isolerad, dränerad betongplatta) sedan kantelement som fylls med armering och betong. Borde stå kvar ett tag. Linern har inte oändlig livslängd förstås men går ju relativt lätt att byta.

Om man hoppar pooltak och har lite känningar hos folk med grävmaskin och betongbil samt har tid att bygga själv kommer man nog rätt långt med nämnd budget men det är inget jag skulle räkna med.
 
Glasfiber är ju busenkelt att laga.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
[bild] Min glasfiberpool badas det i för den 51:iförsta sommaren.
Bra kvalle helt enkelt.
Är den 51 år gammal eller har du badat 51 gånger? Det första låter ju lovande
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.