Hej!
Om en vecka kommer en snickare för att byta ut fönster mot altandörr, med allt vad det innebär. Behöver få bort radiator och rördelar som är i vägen.

Jag kommer att tömma systemet i källaren men frågan är hur jag kan plugga rören som står ut från de vertikala rören. De silvermålade rören har jag mätt till 21 mm (inkl. målarfärg). Pluggar helst i själva t-korsningen för att komma så långt bort från altandörren som möjligt.

Kan någon ge mig en hint om hur jag ska göra, vad jag behöver för delar? Behöver inte vara en snygg lösning i detta skede, men det ska inte läcka :)
 
  • Radiator med silvermålade rör och en termostat vid en vägg, rörsträckning behöver pluggas för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsystem med silvermålade rör och T-korsning mot en vägg, i behov av att pluggas för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
Det är halvtumsrör.
Du behöver två proppar med det facila priset av 5kr. styck. Dessutom behöver du lin och grafitpasta eller i nödfall linolja. Gängtape går också bra...fast jag rodnar klädsamt när jag säger det.
https://www.rinkabyror.se/artikel/svart-propp-15/

Kalle Kulör
 
  • Gilla
bearTGO
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är halvtumsrör.
Du behöver två proppar med det facila priset av 5kr. styck. Dessutom behöver du lin och grafitpasta eller i nödfall linolja. Gängtape går också bra...fast jag rodnar klädsamt när jag säger det.
[länk]

Kalle Kulör
Tack! Ditt svar gjorde att jag fick mod att genomföra det lilla projektet på egen hand. Jag tömde ut vattnet vid en av skarvarna intill radiatorn och sedan var det läskigaste över. Jag har ännu inte återfyllt vatten men min tro är att det håller tätt. Jag använde gängtäjp :)
 
  • Vit målad radiator med avtappade skarvar och synlig gängtäjp vid en renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fråga från en okunnig: Jag tycker det ser ut som att gängan bottnat. Brukar det hålla tätt även när det ser ut så här?
 
Krilleman
Gängtape är väl inte det bästa valet. Men är det tätt så är det.

Och gängade kopplingar kan man dra i botten. Klämringskopplingar ska aldrig dras i botten.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Och gängade kopplingar kan man dra i botten.
Och det gäller även med lin och pasta? Jag försöker annars vara noga med att undvika att dra i botten just för att inte riskera att det blir otätt?
 
Krilleman
Vanliga rörgängor med lin & pasta kan du dra tills kopplingen spricker. Då läcker det...

Men innan rördelarna spricker är det tätt. :p
 
Tänkte mer att om jag orkar dra ända ner i botten är det ett tecken på att jag använt för lite lin. Men då menar du att även med rätt mängd lin kan man dra i botten bara man tar i ännu mer? :)
 
Staffans2000
Eftersom gängorna som tätas med lin är koniska, finns det en risk att man spräcker kopplingarna ifall de dras för hårt. Det är lätt hänt på klena dimensioner, framförallt på gjutjärnskopplingar.

Staffan
 
Krilleman
Hur ofta har man inte dragit lite extra på gängade delar för att man tänker "bara ett varv till" :whistle:
 
  • Gilla
Tvapac
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.