Hej!

Ska bygga nytt staket nu i sommar. Min fråga är hur ni tycker jag ska göra med det befintliga. Idag sitter det gjutna stolpar i metall runt hela trädgården. Jag vill sätta 45x45 spaljé i tryckimpregnerat. Kan jag använda dom befintliga stolparna och hur gör jag det snyggt. Helst skulle man vilja sätta någon trästolpe över metallstolpen. Vad tycker ni?:rolleyes:
 
  • En gammal sliten metallstolpe med skruvar, del av ett befintligt trädgårdsstaket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett gammalt trästaket med lodräta plank och gjutna metallstolpar på en torr gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska det nya staketet vara lika högt som det gamla?
I sånt fall hade jag satt en 28x120 ståendes mot stolpen för att kunna skruva ribborna i den.

Hur tätt sitter stolparna? 45x45 är inte bra att använda med för stor spännvid då det lätt vrider sig eller slår sig.
 
maah maah skrev:
Ska det nya staketet vara lika högt som det gamla?
I sånt fall hade jag satt en 28x120 ståendes mot stolpen för att kunna skruva ribborna i den.

Hur tätt sitter stolparna? 45x45 är inte bra att använda med för stor spännvid då det lätt vrider sig eller slår sig.
Det nya staketet kommer vara drygt 200mm högre. Stolparna sitter 2000mm ifrån varandra. Vad rekommenderar du då?
 
Då skulle jag nog köra en 45x70 ståendes skruvad i stolparna så det blir stabilt även ovanför stolpen.
Är dock tveksam till att köra 45x45 med den längden, tror garanterat att dom kommer att vrida sig och slå sig.
En enkel lösning skulle ju kunna vara att ha en stående 45x45 mitt mellan stolparna som stöd. Den bör då inte gå hela vägen ner till marken utan sluta i underkant på den nedersta ribban.
Dock tveksam till hur snyggt det skulle bli.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.