hej

Handtaget till altandörren har gått av, och jag har aldrig sett skruvarna som det satt fast i, hur får jag loss dessa?

Avbrutet handtag med synliga skruvhål på en altandörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är en utmaning. Syftet med dem är att man inte ska kunna skruva ur dem.
 
Borra sönder då alltså?
 
tommib
Nejdå. Man kan med mycket tålamod knacka loss dem. Jag använde ett litet dorn och satte mot den lilla "backen". Därefter knackade jag med en liten skiftnyckel på dornet. Långsamt långsamt får man loss dem. Tror det tog en timme, så utrusta dig med mycket tålamod.

Det finns också ett felgängat utdragningsverktyg, en sk grispitt, som man skruvar in i skruven och därefter ut. Vad jag har förstått finns det en viss risk att spräcka skruven men jag har aldrig provat.
 
Det finns såkallade envägsmejslar till denna skruv. Prodib säljer envägsbits. Jäkligt bra.
 
  • Gilla
Hjelmen123
  • Laddar…
Många gånger går dessa skruvar att skruva ut med en vanlig skruvmejsel, bara du använder en mejsel som är av god kvalité som är helt rak över själva mejselns egg, tryck hårt och vrid samtidigt.
 
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Många gånger går dessa skruvar att skruva ut med en vanlig skruvmejsel, bara du använder en mejsel som är av god kvalité som är helt rak över själva mejselns egg, tryck hårt och vrid samtidigt.
Eller trixet med ett stämjärn... de biter rätt bra men det blir en omslipning på firman sen.
 
Jag tar bort dom med ett specialverktyg/bits men om jag inte har ett nära så använder jag en spårskruvmejsel och en hammare.
Som ovan bör du alltid skydda det runt om kring med tejp och eventuellt kartong eller masonit om du har det tillgängligt, detta är endast för att minska märken/skador om du slinter vilket är lätt hänt som ovan själv skyddar jag inte.
Jag använder spårskruvmejsel andra gillar att använda ett don, pryl/syl och liknande.
Tekniken handlar om att knacka/driva ut skruven och ta det lugnt och försiktigt.
Jag reser spårmejseln på högkant och håller den så den dels följer kullen för upphöjningen samt trycker längst med skruvens ytter radie och vinklas för att driva skruven runt och inte rakt fram.
Precis i början så kan skruven sitta hårt och kan behöva ett lite hårdare knack så den rör sig, efter det så är det många mindre knack som gäller för att driva ur skruven tills du kan ta resten med en polygrip.
Du ska inte knacka för hårt då endast kommer slinta samt att du för den kraften i riktning framåt istället för runt som skruven drivas.
Vinklar är viktigt och hemligheten till att driva ut skruv.
Att borra endast skallen på skruvarna skulle lämna lite kvar av skruvarna men det kan vara svårt att få grepp om de små bitarna av skruven för att gänga ur dom, jag använder ofta en kraftavbitare med käftar längst med skruvarna i dessa situationer och det fungerar ofta.
Tänk på att det nya du ska skruva dit ska skruvas i samma hål som de som sitter där nu, det finns många beslag som inte fungerar som de ska om du flyttar fästskruvarna lite åt sidan

Mitt råd är driv ur befintliga skruv och undvik att borra, det enda du kan borra är om du har ett smalt don så kan du borra en liten anvisning som donet styr in i om det hjälper dig att driva ur skruven lättare.
 
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Det finns såkallade envägsmejslar till denna skruv. Prodib säljer envägsbits. Jäkligt bra.
Prodib säljer inte till privatpersoner utan är en grossist för branschen.
Även med dessa bits/specialverktyg måste man ofta driva ur skruven en bit först då bitset inte klarar när det är för hårt och antingen släpper eller tar stryk och går sönder (tråkigt då bitsen till specialverktyget inte är billiga).
I metalldörrar fungerar de bra men i trä kan det sitta för hårt, jag anser även att en van hand är bättre än alla andra verktyg samt orkar jag sällan gå den extra turen till bilen för att hämta verktyget som samlar damm ;)
Tid för att knacka ur de två skruvarna på bild är under 5min om man är van, som ovan så tar det längre tid, svårt att gissa tid då det handlar om när TS inser hur det går till och hur kraften ska distribueras och med vilka vinklar.
Hårt och svårt precis i början och sedan blir det lättare och lättare.
 
1 123abc skrev:
Prodib säljer inte till privatpersoner utan är en grossist för branschen.
Även med dessa bits/specialverktyg måste man ofta driva ur skruven en bit först då bitset inte klarar när det är för hårt och antingen släpper eller tar stryk och går sönder (tråkigt då bitsen till specialverktyget inte är billiga).
I metalldörrar fungerar de bra men i trä kan det sitta för hårt, jag anser även att en van hand är bättre än alla andra verktyg samt orkar jag sällan gå den extra turen till bilen för att hämta verktyget som samlar damm ;)
Jo prodib är gross men är man lite envis så hittar man en väg fram om man nu vill ha en bits. Tänkte närmare som referens.

Som sagt det mesta går att skruva ut envägsskruv med... och snabbt går det när vanan är inne.
 
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Jo prodib är gross men är man lite envis så hittar man en väg fram om man nu vill ha en bits. Tänkte närmare som referens.

Som sagt det mesta går att skruva ut envägsskruv med... och snabbt går det när vanan är inne.
Du kan köpa dessa direkt från låssmeder istället, fast de är ingen storsäljare då de flesta tycker dom är för dyra, en del vaktmästare köper dom för att kunna göra mer själva.
Visst går det säkert att övertala någon hos Prodib men jag tror priset är det samma som att köpa hos en låssmed.
Prodibs verktyg fungerar bra men det är inte ovanligt att den inte klarar skruvar som sitter för hårt som det kan göra i trä.
Verktyget är väldigt bra däremot om skruvarna ligger väldigt djupt försänkta i beslaget så det endast är som ett djupt hål där det är svårt att komma åt.
 
Jag har själv fått tipset att använda en slagskruvdragare med spårskruv-bits för att knacka loss envägsskruv. Dock har jag inte hunnit testa det själv då jag fick loss skruvarna med en vanlig mejsel innan jag hann skaffa en slagskruvdragare.
 
A Anders243 skrev:
Jag har själv fått tipset att använda en slagskruvdragare med spårskruv-bits för att knacka loss envägsskruv. Dock har jag inte hunnit testa det själv då jag fick loss skruvarna med en vanlig mejsel innan jag hann skaffa en slagskruvdragare.
Detta är något jag aldrig testat men det kan fungera om den greppar så slaget kommer rätt, om någon testar så är jag intresserad av resultatet.
 
  • Gilla
Freddisch92
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.