Jaha då har man redan börjat planera inför nästa sommars arbeten utvändigt..

Vårt timmertorp är tilläggsisolerat utvändigt med den följden att den putsade grundmuren ligger en 5-15cm innanför väggarna, det retar mig lite grann och jag skulle vilja bygga på med något så proportionerna återkommer som dom ska.

Helst så skulle originalutseendet med natursten vara min lösning,men hur fixas det i så tunna skikt?

Någon med tips som kan fungera?
 
ni kanske kan ta bort tilläggsisoleringen.....
 
Torpar-Karin skrev:
ni kanske kan ta bort tilläggsisoleringen.....
Nej inte aktuellt, då kan vi lika gärna bygga ett nytt hus, eftesom övervåningen är ny och i liv med de i dag aktuella yttermåtten, liksom taket och alla fönster, mm,mm...

Det blir nog till att knacka natursten i nästa liv, eller så putsa upp något i detta ;)



 
Tekniskt så skulle man kunna skära natursten i tunnare bitar, men det kräver nog mycket jobb och lär kosta en hel del.
 
Hur gör man om man vill bygga ut sitt hus från 1920-talet med granitgrund.
Grunden på utbyggnaden kan ju inte gärna se ut som "platta på mark" utan ska ha ett likadant utseende.
Hur hade ni gjort?
 
Jag har sett hus med en "nygjord gammal" grund (dom hade oxå tilläggsisolerat). De hade köpt någon typ av tunna stenplattor som var till för ändamålet, det såg helt fruktansvärt ut.
Det är nog svårt att fuska sig till orginal.
Hör av dig om du hittar något bra sätt.
Hej
 
Vi har samma problem som dig, dvs hur man skall mura ut grunden efter att ovandelen blivit tilläggsisolerad och ändå ha stenar synliga.

En lösning som vi tänker prova är gångstenar.
När vi skulle gräva i trädgårdsgångarna upptäckte vi att ca fem centimeter under grusen/jorden låg en trädgårdsgång av gamla kvartsitstenar, ca 5-15cm tjocka.

Dessa skall vi mura in (med erforderlig armering) i grunden och på så sätt flytta ut denna.

Man borde väl kunna köpa gångstenar och mura in dem? Borde funka bra för skiktade bergarter, som skiffer och sandsten, men mindre bra för tex granit, eftersom jag aldrig sett kluvna granitstenar med ojämn form.

Vet inte om det var vanligt med sådana förr, men våra kvartsitstenar (kvartsit är en icke skiktad bergart) har åtminstonde oregelbundna kanter och grannhusen, byggda ungefär samtidigt, har liknande stenar i trädgårdarna.

Kanske ligger i var och varannan gammal villaträdgård och således kan köpas på blocket?

/ Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.