Hej,

Jag har just nu ett par golvläggare hos mig som byter ut mitt golv till ett nytt då det förra behövde reklameras av olika orsaker. Detta innebär ju då att man har behövt gå in i huset där allt varit färdigställt (vi har alltså hunnit bo ett par år). Vi valde under bygget att "måla" in våra golvlister, alltså att platsmåla dom när dom väl satt på plats vilket medförde att vi inte har någon 'skarv' mellan golvlisten och övergången till väggen (vitmålade väggar, givetvis).

Nu har ju golvläggarna såklart fått montera bort golvlisterna i hela huset för att kunna få upp det gamla golvet, och lägga det nya. Jag noterade att dom gick runt med en rakbladskniv och 'skar' upp den igenmålning vi gjort, för att få loss golvlisten. Allt i sin ordning såklart, förväntade mig inget annat.

Men nu funderar jag lite, när väl golvet är lagt och dom sätter tillbaka listerna - så kommer det ju bli en lite småful linje på alla ställen där dom skurit. Skulle ni säga att det är golvläggarens uppgift att återställa detta med hjälp av någon fog, eller är detta en arbetsuppgift som normalt sett inte en golvläggare har? Anledningen till att jag frågar är för jag behöver förstå om det ska komma en annan hantverkare (typ målare?) att göra detta, och om det är så isåfall så kan jag ju inte begära att golvläggaren skall fixa det. Samtidigt var det ju vi själva som målade huset (delad entrepenad) så jag funderar på om det slutar i att ingen bär ansvaret här förutom jag själv som kommer få återställa det?

Jag tänker jag frågar forumet innan jag börjar ställa krav, känner att frågar jag golvläggaren rakt ut lär väl dom skratta på sig och säga något i stil med "golvläggare gör inte den typen av uppgifter".. och det vill jag gärna undvika :)

Vol
 
De ska antagligen återställa så gott det går men jag antar att smådetaljer som detta är nåt man skulle ha tagit upp i ett tidigt skede så man vet vad som gäller och inte.
 
Att måla över sprickorna mellan list och vägg låter som en liten uppgift som åtminstone jag själv hade fixat. Du slipper då att inleda nya diskussioner om ansvar och slipper fler hantverkare i ditt hus.

Lite maskeringstejp, en ny pensel och färg så är det löst.
 
Ja, det är ju såklart ingen större uppgift. Inser också att samtidigt som jag ställer frågan utmynnar det i en ny fråga. Skulle ni foga och måla (eller bara foga eller bara måla?). Vi hade från början ingen fog utan målade bara igen sprickan mellan list/vägg, men jag har noterat att på några ställen i huset har det rört sig och 'sprickan' har dykt upp igen, har funderat lite här om det kan berott på att vi aldrig fogade, utan fyllde igen skarven med färg som kanske inte är så förlåtande för "rörelser"?
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
JanneJanne123
V Volatyle skrev:
Ja, det är ju såklart ingen större uppgift. Inser också att samtidigt som jag ställer frågan utmynnar det i en ny fråga. Skulle ni foga och måla (eller bara foga eller bara måla?). Vi hade från början ingen fog utan målade bara igen sprickan mellan list/vägg, men jag har noterat att på några ställen i huset har det rört sig och 'sprickan' har dykt upp igen, har funderat lite här om det kan berott på att vi aldrig fogade, utan fyllde igen skarven med färg som kanske inte är så förlåtande för "rörelser"?
Definitivt foga pga rörelser precis som du skriver. Jag hade börjat med att foga och sedan betraktat resultatet. Tycker du sedan att det behöver målas över också kan du ju göra det.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.