Jämförbara pumpar?

Jag har tagit in offerter gällande bergvärmeinstallation i en fristående villa. Jag har gett tre ftg samma förutsättningar när det gäller nuvarande och framtida förbrukning samt husets skick. Offerterna innehåller följande pumpar;

Ftg 1
Nibe Fighter 1230-8

Ftg 2
Thermia Diplomat Optimum 10 eller Thermia Diplomat 10

Ftg 3
IVT Greenline HT C7

I första hand är jag nyfiken på om dessa tre är jämförbara eller ser de ut att vara dimensionerade för helt olika förutsättningar? Jag antar att jag hakar upp mig på 7, 8 och 10 som för ett otränat öga ser ut som en väsentlig skillnad.

Mvh

/cfa
 
För att jämföra de olika pumparna så måste du in och titta i de tekniska specifikationerna, för namnen kan ibland vara missvisande som t.ex
skillnaden mellan Nibes 1215 och 1230 serie.

Avgiven effekt vid 0/50°C är för respektive pump

Ftg 1
Nibe Fighter 1230-8
7,0 kW

Ftg 2
Thermia Diplomat Optimum 10 eller Thermia Diplomat 10
9,24 kW

Ftg 3
IVT Greenline HT C7
6,9 kW

För att jämföra respektive företags offert behöver du bl.a titta på hur stor förbrukning
innetemperatur, borrans djup, brine temp m.m som respektive företag har räknat på.

Avviker något företag från dina förutsättningar så ska du fråga förtaget varför.

En del företag väljer ibland att gå ner i pumpstorlek och borrdjup för att få den
prismässigt lägsta offerten. Vilket sedan för dig kommer att visa sig i form av att det behövs mycket tillskottsel.
 
Vad är förutsätningarna som du lämmnat till instalatörerna??
 
Förutsättningarna är följande:

Villa från 60-talet på knappa 100 kvm med i stort sätt lika stor källare. Eventuellt kommer ett halvplan till läggas på kåken om några år. Medeltemp för orten är 6 grader. Inga tankar på stora bubbelbad.

Tidigare förbrukning har legat på knappa 3 kubik olja/år.

/cfa
 
Thermian känns kraftigt överdimensionerad bara upp ett steg på niben till 1230-10 som ger 8,7 kw så blir det överdimensionerat.
 
  • olj.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
STORT tack för all input. Nu har jag ngt att fundera på.

mvh

/cfa
 
cfa71 skrev:
Jämförbara pumpar?

Jag har tagit in offerter gällande bergvärmeinstallation i en fristående villa. Jag har gett tre ftg samma förutsättningar när det gäller nuvarande och framtida förbrukning samt husets skick. Offerterna innehåller följande pumpar;

Ftg 1
Nibe Fighter 1230-8

Ftg 2
Thermia Diplomat Optimum 10 eller Thermia Diplomat 10

Ftg 3
IVT Greenline HT C7

I första hand är jag nyfiken på om dessa tre är jämförbara eller ser de ut att vara dimensionerade för helt olika förutsättningar? Jag antar att jag hakar upp mig på 7, 8 och 10 som för ett otränat öga ser ut som en väsentlig skillnad.

Mvh

/cfa
Är lite i samma situation, har fått ett par offerter, (Thermia Diplomat TWS 8 samt Nibe 1215-7), vilkas teknika specar ser ganska likartade ut (för mig). När jag korrigerat för de olika offererade borrdjupen, så skiljer det endast 1000:- (till Nibens fördel) , trodde att Thermian var en "bättre" och därmed dyrare pump.

Jag har uppfattat Nibe 1215 som mer i par med Thermia Villa.... men jag kan ha fel.

Kan någon komma med tips och råd?

Tack på förhand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.