B bygghagberg skrev:
Men på bilden med den utdragna kabeln ser det ut som det sitter en trafo ?
Menar du kanske fotströmbrytaren ?
 
GK100 GK100 skrev:
Se vad bygghagberg skriver i #12 på bilden finns som sagt någon form av adapter vad är det?
Kan det vara fotströmbrytaren? Den svarta runda ?
 
Nej. Han syftar på den vita fyrkantiga saken.
 
Nej den vit/svarta delen i din bild #8 där allt är utdraget ur lampan och US pluggen sitter i den med normal ojordad stickpropp åt andra hållet.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej. Han syftar på den vita fyrkantiga saken.
Nix, det är bara adaptern.
 
Vad för adapter?
 
D Daniel 109 skrev:
Vad för adapter?
Eladapter med platta och runda stift för kabel och vägguttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Adapter för elektrisk kabel med tre stift ovanpå en bordsskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ena är adaptern för kabeln, den andra är för vägguttaget.
 
Ok då gav det inget där.
 
Okej, du går via engelsk kontakt.
 
tommib
Så opraktiskt att gå via dubbla adapters (US->UK->SE). En inte allt för vild gissning är att det är så östermalmsfrun har gjort, ovetandes om elsäkerhetsregler. Vadå, lampan passar ju? :)

Jag tycker fortfarande att det är bättre att bygga om lampan till svensk standard. Troligen är det inte så svårt. Nu är du ändå på väg, det är lika svårt att få i en riktig dubbelisolerad sladd som den där amerikanska högtalarkabeln.
 
tommib
D Daniel 109 skrev:
Den lamphållaren är inte godkänd för att säljas i sverige längre. Men den är inte sämre än äldre svenska lamphållare. Gängorna får inte vara spänningssatta i dag.
När blev vanliga E27 lamphållare förbjudna? Jag får upp rätt många träffar när jag söker...

Designen är usel, ja, men standarden är rätt spridd. Det hjälper förstås med fast installation men det finns gott om stickproppsanslutna lamphållare också och där vet man aldrig om det är gängan eller bottenkontakten som är fas.
 
E27 hållare är inte förbjudna, men den här varianten är det. Det är årligen ett gäng återkallelser när importörer missat det.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
tommib
Åhå... Jag hittar som sagt rätt många av den typen som säljs, bl.a. på Elfa och elbutik som jag tycker är seriösa aktörer båda två.

Vilken del är det som är otillåten? Att bakändan, om den inte har ytterligare isolering, är dålig kan jag hålla med om men jag ser inte skillnaden mot de två jag länkade med avseende på gängan. De moderna i plast har ju ingen metallgänga utan bara en liten flärp nere bredvid bottenkontakten men dessa i porslin har traditionell gänga.

EDIT: Letade lite själv och hittade en del försäljningsförbud på ESVs hemsida. Intressant att det inte verkar ha nått alla aktörer.
 
Jag ser inget som tyder på att gängan i de där hållarna är spänningssatt när det inte finns någon lampa monterad. Det syns på den från elbutik. Elfas variant tror jag inte är spänningssatt eftersom gängan inte sitter i basen. Så de är nog okej.
 
tommib
Gängan blir spänningssatt om fasen råkar hamna på den ledaren.

Men vi behöver inte träta om det, designen är rätt usel oavsett och det hjälper inte TS ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.