Hej! Jag köpte idag en fin golvlampa som har amerikanskt utag som jag gärna vill byta till svenskt. Med lampan följde det även med en forströmbrytare. Så, är det möjligt att bara byta till svensk kontakt ? Bifogar bilder så ni fattar vad jag pratar om! God kväll!

Golvlampa med amerikanskt uttag och fotströmbrytare på trägolv vid en soffa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på basen av en golvlampa med öppen strömbrytare och kablar, avsedd för byte från amerikansk till svensk kontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Amerikanskt eluttag med platta stift på träbakgrund relaterat till byte till svensk standard.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Uj...

Den där sladden uppfyller nog inte svenska krav. Amerikanska elsystemet är 110V vilket innebär mindre krav på isolering. Dessutom ser inte kabeln ut att vara dubbelisolerad, även om det kan vara svårt att se på bild såhär. Frågan är också hur resten av armaturen ser ut.

Om du verkligen vill använda den där skulle jag se över möjligheterna att byta hela sladdstället och lampsockeln. Det kan vara lätt, det kan vara svårt. Utan bilder på hela lampan är det svårt att bedöma.

Jag skulle inte bytt stickpropp rakt av, det är olämpligt.
 
Som tommib skriver så är det inte så klokt att koppla in den lampan om man inte går igenom den och byter "grejer" så att dom uppfyller kraven här hos oss med den dubbelt så höga spänningen som dom har i Amerika.
 
tommib
Förresten, du skriver att du köpte den där lampan idag. Vem säljer sådant i Sverige? Vad står det på lappen på kabeln? Kan den vara avsedd för användning med isolertrafo?

Ärligt talat skulle jag nog returnera den till där du köpte den och meddela att den inte uppfyller svenska elsäkerhetskrav.

Välkommen till forumet!
 
tommib tommib skrev:
Förresten, du skriver att du köpte den där lampan idag. Vem säljer sådant i Sverige? Vad står det på lappen på kabeln? Kan den vara avsedd för användning med isolertrafo?

Ärligt talat skulle jag nog returnera den till där du köpte den och meddela att den inte uppfyller svenska elsäkerhetskrav.

Välkommen till forumet!
Hallå!
Jag köpte den begagnad på blocket via privatperson.
Det är en båglampa typ som på bilden Begagnad båglampa med marmorfot och vit böjd stång som leder till en kromad skärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut där glödlampan ska sitta.
Vy underifrån av en båglampa där glödlampan ska sitta, med synlig lamphållare och kabelanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tror man kanske skulle kunna lämna in den till en lampaffär så dom kan byta hela kabeln.

Hittade en lapp på lampan också om det kanske hjälper !
Närbild av båglampans glödlampsfäste med tillverkaretikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på båglampans sockel med varningslapp om maximal glödlampa wattstyrka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den lampan är byggd för 115V så du har två alternativ: 1/ Skaffa en transformator 230/115V, se till att det är en fulltransformator med separata lindningar, man kan råka på sparkopplade 115V-trafos. 2/ Bygg om den med 230V-grejor, sladd, lamphållare, brytare,m rubb&stubb.
 
tommib
Ja, det står ju på lampan själv att du inte får använda den med mer än 130V så att byta kontakten ser jag som uteslutet. Däremot är det kanske inte så svårt att byta till en normal svensk lampsladd (SKX). Om man skruvar loss de två skruvarna i botten på lamphållaren misstänker jag att man kan dra ut den. Då borde kabeln följa med hela vägen. Dra inte ut kabeln utan skarva på en lagom lång SKX som du drar in med den befintliga lampsladden. Det kan vara svårt att få till en knut som inte blir för stor men övning ger färdighet. Lamphållaren i sig är nog inget problem men gissningsvis kan man byta den mot en modern i plast om man skulle önska.

Fotströmbrytare och eurostickpropp med sladd kan köpas på t.ex. clas ohlson.

Av nyfikenhet, vad sa personen du köpte lampan av? Hur hade hen använt den?
 
tommib tommib skrev:
Ja, det står ju på lampan själv att du inte får använda den med mer än 130V så att byta kontakten ser jag som uteslutet. Däremot är det kanske inte så svårt att byta till en normal svensk lampsladd (SKX). Om man skruvar loss de två skruvarna i botten på lamphållaren misstänker jag att man kan dra ut den. Då borde kabeln följa med hela vägen. Dra inte ut kabeln utan skarva på en lagom lång SKX som du drar in med den befintliga lampsladden. Det kan vara svårt att få till en knut som inte blir för stor men övning ger färdighet. Lamphållaren i sig är nog inget problem men gissningsvis kan man byta den mot en modern i plast om man skulle önska.

Fotströmbrytare och eurostickpropp med sladd kan köpas på t.ex. clas ohlson.

Av nyfikenhet, vad sa personen du köpte lampan av? Hur hade hen använt den?

Skruvade loss lite skruvar och lossade på hela kabeln. Får gå till bahaus/ Clas Ohlsson och se om dom har lite ”svenska” kontakter och sladdar. Behöver jag byta lamphållare också?
Lamphållare med sladd, dimmerswitch och löstagbar europeisk stickkontakt på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Keramisk lamphållare demonterad på trägolv, behöver nya kontakter och sladdar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Baksida av en elektrisk lamphållare med lossade skruvar och borttagen kabel mot en träbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Demontage av en lamphållare med synliga skruvar och kabelanslutningar på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib tommib skrev:
Ja, det står ju på lampan själv att du inte får använda den med mer än 130V så att byta kontakten ser jag som uteslutet. Däremot är det kanske inte så svårt att byta till en normal svensk lampsladd (SKX). Om man skruvar loss de två skruvarna i botten på lamphållaren misstänker jag att man kan dra ut den. Då borde kabeln följa med hela vägen. Dra inte ut kabeln utan skarva på en lagom lång SKX som du drar in med den befintliga lampsladden. Det kan vara svårt att få till en knut som inte blir för stor men övning ger färdighet. Lamphållaren i sig är nog inget problem men gissningsvis kan man byta den mot en modern i plast om man skulle önska.

Fotströmbrytare och eurostickpropp med sladd kan köpas på t.ex. clas ohlson.

Av nyfikenhet, vad sa personen du köpte lampan av? Hur hade hen använt den?

Det var en hon från övre Östermalm som sålde lampan till mig, hon sa inte om hon hade använt den dock så informerade hon om att den inte var jordad.
 

Bästa svaret

tommib
Eh.... jag skrev ju ovan att du inte skulle dra ut kabeln. Du skulle använt den som draglina för att få i den nya. Nu blir det betydligt svårare, jag skulle rekommendera att du köper en dragfjäder också.

Om du behöver en ny lamphållare beror på vad som blev kvar i lampan när du tagit bort hållaren. Om det är en porslinsbakdel där som täcker anslutningarna på den befintliga lamphållaren bakåt så skulle jag säga att det inte blir mycket bättre med något modernt. Om det inte finns skulle jag rekommendera ombyggnad hos fackman eftersom jag inte riktigt känner mig bekväm med att värdera isoleringen. Ev räcker det med en plexiglasbit, ev inte.

Lampsladd finns hos t.ex. Clas O
Fotströmbrytare
Sladdställ

Själva skarven gör du i fotströmbrytaren.
 
Isolationen brukar vara tämligen usel i amerikanska lampor. Jag har skruvat isär lampor på hotellrum (ja, jag vet att jag är lite galen) av nyfikenhet och funnit att enkelisolerade tåtar och skarvar ligger direkt mot metallen.
 
  • Gilla
johanbryngelsson
  • Laddar…
Men på bilden med den utdragna kabeln ser det ut som det sitter en trafo ?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Den lamphållaren är inte godkänd för att säljas i sverige längre. Men den är inte sämre än äldre svenska lamphållare. Gängorna får inte vara spänningssatta i dag.
 
tommib tommib skrev:
Eh.... jag skrev ju ovan att du inte skulle dra ut kabeln. Du skulle använt den som draglina för att få i den nya. Nu blir det betydligt svårare, jag skulle rekommendera att du köper en dragfjäder också.

Om du behöver en ny lamphållare beror på vad som blev kvar i lampan när du tagit bort hållaren. Om det är en porslinsbakdel där som täcker anslutningarna på den befintliga lamphållaren bakåt så skulle jag säga att det inte blir mycket bättre med något modernt. Om det inte finns skulle jag rekommendera ombyggnad hos fackman eftersom jag inte riktigt känner mig bekväm med att värdera isoleringen. Ev räcker det med en plexiglasbit, ev inte.

Lampsladd finns hos t.ex. Clas O
Fotströmbrytare
Sladdställ

Själva skarven gör du i fotströmbrytaren.
Jag tror jag kan fiska upp kabeln med hjälp av lite ståltråd :)
Sen får jag undersöka hur jag ska göra med lamphållaren!
Jag får återkomma när lampan är ominstallerad.
Tusen tack för snabba, raka svar.

Trevlig kväll!

Med vänlig hälsning, Johan
 
Se vad bygghagberg skriver i #12 på bilden finns som sagt någon form av adapter vad är det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.