Hej!

Nu är sommaren snart slut...  ;), nja kanske inte riktigt än, men ändå.

Vi hann inte med att få till någon hög häck på vår baksida i år, och därför tänkte jag kolla med er alla modemedvetna och hemtrivandes människor där ute hur modern eller helt ute jag är i detta "tänk"?:

Funderar på att hänga upp tyllgardiner eller spetsgardiner i vardagsrumsfönstren för att få insynsskydd.

Funkar det som insynsskydd och, framför allt, ser det bra ut?? Eller associerar man till filmer från England och östra Europa...?

OM det kan vara något att satsa på, var hittar man fina sådana gardiner?

Eller något annat smart tips på hur man skymmer insyn? Tycker det är lite trist att dra ner persiennerna så fort man vill sitta ifred i vardagsrummet.

Mycket tacksam för tips och åsikter!

//Helena
 
Vi har IKEAs rullgardiner Enje, de silar solljuset och du "ser" igenom dem! Funkar hos oss och vi har fönster från golv till tak i vardagsrummet.

/FlitigaLisa
 
Förlåt min negativa åsikt men det är bara pelagonerna som fattas så har vi ett pensionärsfönster...

Kan det inte funka med växter helt enkelt? Själv tycker jag det är härligt med mkt gröna växter. Menar inte att du ska anlägga skog utan nga större lummiga. Fast då är ju gröna fingrar att rekommendera, ngt som inte jag har :( och kan därför inga namn på lämpliga växter.
 
Långa fransgardiner/draperier är ett tips. Ligger lite mer i tiden än spetsgardiner..
Finns att köpa på Åhléns, Indiska, Jotex m fl.
 
Tack för tips om fransgardiner! Ska kolla upp det lite närmare.

Maria, jag tenderar att hålla med dig om pensionärsvarningen...   ::) det var delvis därför jag ville göra denna "modecheck". Tyvärr saknar även jag gröna fingrar, så det är inget bra alternativ för mig. Dessutom är det mest upptill i fönstrena som vi behöver insynsskyddet, då det går en väg lite högre än vårt hus på baksidan.

Ska även kolla rullgardinerna på IKEA, kanske kan funka.

Tack igen för era tips!

//Helena
 
T
Nackdelen med vita gardiner är på vintern när det är mörkt ute-ljust inne, då syns det rejält utifrån. Kan en liten markis vara något på utsidan? (vägen hade visst högre läge-om det nu är en villa ?). Finns också specialplast som fungerar som "diffusor" dels att montera direkt på rutor, men också på en del dyra rullgardiner. I Sth är det många som sätter "diffusor" längst ner alt högst upp på rutor som vetter mot busshållplatser och dylikt.
 
TN-funkis:
hur fungerar denna plast du beskriver?
Kan du se ut?

Var köper man det?
 
Det finns ju "fönsterluckor" som sitter invändigt. Vet inte om de heter så men, de sitter på sidorna och är vikbara. Men de kanske inte är tillräckligt höga.
 
tigern skrev:
Hittade i en annan tråd privacy-glass, som med hjälp av en switch kan ändras mellan frostat och genomskinligt. Otroligt coolt, sånt vill jag ha när vi har ett boende att applicera glaset på...   :)

[länk]
Om jag läste rätt (skummade bara igenom) så är det flytande kristaller mellan glasen. Vilket innebär att man inte kan skaffa dessa i efterhand, om man inte vill byta ut hela fönstren. Annars är det en kul grej.
Fundering: eftersom det är LCD, kan man då ha andra mönster än frostat glas? -eller kanske koppla på en DVD?  :)
 
Jag har fönsterfilmen pelargon i tvättstugan. Den är lätt att fästa, spraya bara med diskmedelblandat vatten på fönstret och sätt upp. Om man ångrar sig är det bara att ta bort, lämnar inga märken.

Jag köpte fönsterfilmen på Designtorget men den finns även på designonline.se där det också finns andra mönster att välja på.

http://www.designonline.se/ProductD...erCategory=New products&InnerProduct=1117
 
tigern skrev:
Hittade i en annan tråd privacy-glass, som med hjälp av en switch kan ändras mellan frostat och genomskinligt. Otroligt coolt, sånt vill jag ha när vi har ett boende att applicera glaset på...   :)

[länk]

Sååå fräckt!!......... :)
 
T
skogshydda skrev:
TN-funkis:
hur fungerar denna plast du beskriver?
Kan du se ut?

Var köper man det?
Ser att du redan fått många tips.
På rastrerad film eller dekorfilm kan du inte se ut eller in. Det finns s.k "spegelfilm" eller "tonad film" typ som bilar har där man ser ut medans man bara ser spegeln från utsidan, men se upp under mörka vintermånader, är det ljust inne ser man då rakt in, filmen är avhängig att det är mörkare inne än ute.

Skickar länk nedan. Det finns också fönsterglas som nämnts tidigare som kan tonas med en elektrisk ström, men dom är mycket dyra.

http://www.solfilmsprodukter.se/insynsskydd.php
 
Tack för tips och råd!

Men är det pensionärsvarning på hängande fönsterlampor?  :-/ :'( Såna har jag lite här och där för att det är så praktiskt att slippa ha lampa på fönsterbrädan och jag tycker det är trivsamt.

Oj, oj, praktisk och trivsamt... låter ju som jag ÄR pensionär...  :surprised:

//Helena
 
Som jag har förstått det så är fönsterpendlar starkt på väg tillbaka nu. :)
Har sett flera snygga från både Markslöjd och LampGustaf.
 
fubar skrev:
Fundering: eftersom det är LCD, kan man då ha andra mönster än frostat glas? -eller kanske koppla på en DVD?  :)
Glöm inte att kolla att fönstret är "HD Ready" innan du handlar.  ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.