Personligen skulle jag välja det första alternativet.

• Mer privat föräldradel
• Kontoret går att använda som gästrum och när partnern vilar eller sover i sovrummet.
• Föräldrasovrummet är väl ljudisolerat från ungarnas tv-tittande och tv-spelande
• Allrummet går att dela av som ytterligare ett rum, antingen temporärt eller permanent, om behov uppstår.

Det är lite förvaring, men ni kanske har andra byggnader eller planerar att använda vinden till detta?

I det första alternativet hade jag gjort köket ungefär så här. Blir även lite mer praktisk hall med naturlig plats för skor eller en pall. Kaminen syns bättre när man kommer in som gäst men blir lite dyrare med krökt skorsten e.dy. Mer kontakt mellan de som lagar mat och vardagsrum.

Varför har ni inga fönster till "vänster" (sydost) i alternativ ett? Ett litet fönster i köket och ett vid matbordet släpper in förmiddagsljus.
 
  • Ritning av entrévåning för ett hus med indikation av sovrum, vardagsrum, kök och arbetsrum, samt diskussion om utformning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har besökt ett hus som byggde följande kök och de har efter fem år anmärkt på att det är alldeles för långa gångavstånd i köket och således svårarbetat. Kanske kan vara något att undvika.

Ritning av ett kök med översiktlig layout och dimensioner, markerade gångavstånd och kökstillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Såg denna tråden först nu! Då kanske jag skulle publicera mitt förslag här istället för där.. men det får bli på båda ställena nu :p

Arkitektritning av ett hus med detaljerad planlösning och måttsättning, inkluderar rum och möblering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Om jag ska uttala mig om de andra planlösningarna så tycker även jag att den första är den bättre. Allrummet i det andra förslaget kommer knappt gå att bruka + att det kommer bli ett väldigt mörkt utrymme då det är avlångt och bara har ett fönster i ena hörnet.

Jag gillar inte heller att man behöver gå igenom sovrummet för att komma till Arbetsrummet. Fördelen är la dock att detta utrymme går att nyttja som en WalkInCloset om man inte vill använda det som arbetsrum.

Vad jag dock tycker båda saknar är förvaring. Ni är en familj om 5 och då behöver man förvaring.. men inget av dessa hus har någon KLK.

Tar man hus ett som jag då tycker är bättre så tycker jag ändå att flödet i huset är lite konstigt. Mycket kringelikrok för att komma till de olika delarna i huset.
 
Redigerat:
BirgitS
Magnussons2019 Magnussons2018 skrev:
Ja, vill ju verkligen få till vårt (läs mitt) drömkök. Jag tänker mig att så länge avloppet hamnar rätt så kan vi ta ett möte med köksleverantören för att få fram det ultimata köket.
Och jag tror att det är svårt att veta var avloppet ska vara innan ni har kommit fram hur hela köket ska vara. Det är så många saker att tänka på och kompromisser att göra.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Och jag tror att det är svårt att veta var avloppet ska vara innan ni har kommit fram hur hela köket ska vara. Det är så många saker att tänka på och kompromisser att göra.
Är det inte billigt nog att ta upp några extra avlopp i plattan och stänga de som sedan inte behövs?
 
redarn redarn skrev:
Är det inte billigt nog att ta upp några extra avlopp i plattan och stänga de som sedan inte behövs?
Det tål att undersökas.
 
Just nu funderar vi på om det helt enkelt vore smidigast att gå direkt till en arkitekt, få ett hus uppritat, ta med ritningen till olika hustillverkare och be om offert på just det huset.
Har någon erfarenhet av att göra så? Är en hustillverkare verkligen sugen på att bygga ett hus som de själva inte ritat? Det står ju på deras hemsidor att de gör det men är det verkligen så i praktiken?
 
Det varierar lite mellan tillverkarna. Dom större är stelare med ändringar. T.ex. Varbergshus följer gärna egna ritningar men försöker anpassa till deras std takstolar etc. Jag kör med XN Villan och får det exakt som jag ritat.

Jag har inte gått mellanvägen via arkitekt utan helt enkelt ritat själv
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det varierar lite mellan tillverkarna. Dom större är stelare med ändringar. T.ex. Varbergshus följer gärna egna ritningar men försöker anpassa till deras std takstolar etc. Jag kör med XN Villan och får det exakt som jag ritat.

Jag har inte gått mellanvägen via arkitekt utan helt enkelt ritat själv
Ja det känns ju så krångligt att prata med en säljare som i sin tur pratar med en arkitekt angående vad vi vill ha så det kanske kunde vara smidigare helt enkelt att prata med en arkitekt.
Att rita själv är verkligen inget alternativ för oss. Har XN-Villan egna arkitekter också?
 
Magnussons2019 Magnussons2018 skrev:
...gå direkt till en arkitekt, få ett hus uppritat, ta med ritningen till olika hustillverkare och be om offert på just det huset.Har någon erfarenhet av att göra så?
Vi försökte när vi planerade vårt bygge 2009 - 2010.
(Vi hade fördelen av att svågern var arkitekt/byggnadsingenjör och hjälpte till med att rita huset)
Vi hade bland andra kontakt med Villa Varm och med Varbergshus.
Men som Johannes skriver, så ville de helst lösa stort som smått på sitt eget sätt.
Så det slutade med att vi skrev kontrakt med en liten byggfirma, som byggde precis så som vi ville ha det.
 
Jag tror dom har en byggnandingenjör/arkitekt. Inte riktigt säker men jag lämnade in en måttsatt planritning på pdf som dom sedan ritade upp i sitt system. Tycker det var mycket smidigt och ser inte egentligen någon anledning att gå via en extern arkitekt.
Varbergshus hade vi kontakt med en husdesigner/säljare som gjorde den grova översikten, sedan löses detaljerna av deras ingenjörer.

Om ni vet hur ni vill ha det så tycker jag att ni gör en måttsatt ritning själva. För hand, cad eller i paint spelar inte så stor roll. Sedan mailar ni och ringer lite olika husleverantörer. Tror vi hade kontakt med ca 10st
 
Ritade också själv upp mitt hus och lämnade in till XN-villan för vidare bearbetning. Bygger med dem som leverantör utanför Jönköping.

XN-villan bygger nästan enbart hus enligt kunds önskemål. De har några stycken "kataloghus" men har inte byggt särskilt många exemplar av dem.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
M maximm skrev:
Det får vi se om 6mån!

[bild]
Hur har det gått?
 
Såhär lutar det åt att vårt hus kommer bli. Arkitektritning av enplanshus med etiketterade rum och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ni några sista åsikter och förslag?
 
Vy genom öppna dörrar i en tom hall med trägolv som leder till ett allrum, nyrenoverat interiör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hallen blev bra. Får huset om 2v.

Allrummet kommer funka tror vi!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.