Hej,

Har en 5 år gammal Siemens tvättmaskin IQ300.

Sista veckorna har maskin rasslat/skrapat en del när trumman snurrar. I övrigt har den fungerat. Har kontrollerat filtret till punpen, inga problem där. Har kollat om något sitter fast, hittar inget.

Nu har trumman helt slutat att snurra. I övrigt fungerar maskin, vatten kommer in och ut. Dock står den helt stilla, man hör maskin ticka till som den brukar göra inför rotation av trumman.

Trumman rör sig obehindrat med visst motstånd när man nu snurrar den för hand. Inget skrammel.

Någon som vet vad det kan vara? Ny maskin eller något man kan fixa?
 
man lär väl börja med att titta på drivningen därbak? Remmen kanske hoppat av eller är trasig.
 
  • Gilla
roegartanten
  • Laddar…
Det hände likadant på min gamla tvättmaskin. Då var det kolen som var slut. Kostade några hundralappar.
Kan ju vara drivremmen också, men då borde motorn snurra fast trumman står still.
 
Remmen helt oskadad. Däremot ligger det en hög av koldamm under maskinen, även motorn är svart.
 
Klinkergolv i grått med synlig smuts och en fläck mitt på golvet, längs en vit vägg och grå kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på delar av en elektromotor, visar kuggar och spolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har inte flyttat maskinen på fem år, så det är inte konstigt att det är lite dammigt ;)

.....men ska det verkligen bli koldamm?

Och hur kan man se om kolet behöver bytas? Och varför skrapade det på slutet?

Försökte prata med Siemens kundservice men de kunde inte svara på en enda fråga, endast boka tid att skicka ut en tekniker för 1300 spänn. Men det känns meninglöst att boka en tid om jag inte har någon förståelse för vad felet är.

Är det läge att kassera och köpa nytt?
 
LMNB LMNB skrev:
Har inte flyttat maskinen på fem år, så det är inte konstigt att det är lite dammigt ;)

.....men ska det verkligen bli koldamm?

Och hur kan man se om kolet behöver bytas? Och varför skrapade det på slutet?

Försökte prata med Siemens kundservice men de kunde inte svara på en enda fråga, endast boka tid att skicka ut en tekniker för 1300 spänn. Men det känns meninglöst att boka en tid om jag inte har någon förståelse för vad felet är.

Är det läge att kassera och köpa nytt?
Kolen är fjäderbelastade. Det är i regel en metallbit i ena änden så om de är för slitna så släpar metallen i.
Du får öppna upp och ta ut dem och kolla.
Jag köpte kol från nettoparts i Danmark, men jag ser att de även har en svensk hemsida numera.
Att boka en tekniker för reparation är nog knappt lönt, även fast man numera även kan få ROT-avdrag för reparationer av vitvaror
 
A
Byta kol är enkelt. Kolla modellnumret på nätet. Typ en hundralapp. Tror det kostade 50kr plus frakt till vår gamla Bosch.

Edit:

Kolen är som stiftet i en blyertspenna. Det slits mot rotorn när motorn snurrar. Det blir ett fint damm av detta.
 
Så er bästa bedömning är att det är kolet som är slut? Och att skrapandet på slutet var ett tecken på detta? Men hur sjutton byter man detta? Som ni ser på bilderna är det väldigt trångt. Var sitter kolet?
 
Locket som är baktill i maskinen ger väldigt liten access till motorn som sitter längst ned. Man kommer inte åt alls. Ser inte vad man skulle ta bort mer. Är tanken att man lägger ner maskinen och jobbar underifrån?
 
  • Bild av insidan av en maskin bakifrån som visar ett drivrem och begränsad åtkomst till motorn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
EmmaFlo
  • Laddar…
MultiMan
Du måste skruva loss motorn och sedan byter du kolen och monterar tillbaka. Brukar vara 2-3 bultar och 1-2 kontakter och eventuellt en separat jordkabel. Görs antagligen bäst underifrån, så lägg maskinen på sidan. Tänk på att remmen måste spännas lagom, annars slirar den.
 
Vad har din maskin för modellnummer (e-nr)?
Det finns olika kol till olika motorer.
Du behöver ha rätt modell såklart.

http://www.siemens-home.se/store/spareparts/search

Förutsätt att det inte är en kolfri motor du har ...

Lägg den på sidan så du kommer åt underifrån. 10 mm ringspärrnyckel är smidigt här, gärna vinklad för bästa åtkomlighet. Motorn är oskön att tappa på fingrarna så ta det lugnt när du drar loss den. Bänd lite med en stor plattmejsel.
Kolen är sedan fasade, se till att de kommer på rätt håll.

Remmen har sedan bara ett läge, den kan inte spännas på något sätt på din maskin. Bara den hamnar på rätt plats.
 
Redigerat:
torbeno torbeno skrev:
Vad har din maskin för modellnummer (e-nr)?
Det finns olika kol till olika motorer.
Du behöver ha rätt modell såklart.

[länk]

Förutsätt att det inte är en kolfri motor du har ...

Lägg den på sidan så du kommer åt underifrån. 10 mm ringspärrnyckel är smidigt här, gärna vinklad för bästa åtkomlighet. Motorn är oskön att tappa på fingrarna så ta det lugnt när du drar loss den. Bänd lite med en stor plattmejsel.
Kolen är sedan fasade, se till att de kommer på rätt håll.

Remmen har sedan bara ett läge, den kan inte spännas på något sätt på din maskin. Bara den hamnar på rätt plats.
wm12e163dn/65

Jag har haft svårt att hitta om det är en kolmotor, det står inte heller på Siemens hemsida.

https://www.siemens-home.bsh-group.com/se/produktlista/WM12E163DN

Men det finns kol som reservdel iallafall.
 
  • Siemens tvättmaskins lucka med modellnummer och webbadress, indikation på reservdel för kolmotor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men jag tolkar det som alla tror att problemet är att kolet är slut? Stämmer det?

Om så, och om man inte vågar ge sig på detta själv, vad borde det kosta att ta in en tekniker fr Siemens? Eller finns andra förslag, bor i norr om Stockholm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.