Men motblixten då? Enligt ett TVprogram jag sett så består "en blixt" alltid av två blixtar(på riktigt bra bilder kunde man se två blixtar mötas). EN huvudblixt (den vi vanligen ser) och en motblixt med omvänd polaritet. Enligt denna princip borde nedblixten "välja" det hus som lättast kan "producera" en motblixt. Laddningen till motblixten borde finnas lagrad i marken och därmed få lättare att leta sig upp för att möta blixten genom åskledaren. Fortfarande ute och cyklar?! Jag vill på intet sätt förringa nyttan av en åskledare speciellt om man bor i ett utsatt läge (ensam på ängen) men är fundersam över verkan av en åskledare i ett villasamhälle.
 
MathiasS skrev:
.....magkänslan säger att att Gauss lag som säger att E-fältet direkt utanför ledaren är proportionellt mot ytladdningstätheten tillsammans med definitionen på ytladdningstäthet gör detta till ett inte helt ogripbart fenomen....
Precis. Oerhört gripbart.    ??? :surprised: ;)
 
Läste en av länkarna som nämns här ovan (tror det var Fredriks) angående åskskydd. Där sägs att man kan lägga ner en kopparring runt hela huset för att skydda såväl hus som boende.

Har ni gjort det eller känner ni någon som gjort det? Låter det inte HEMSKT dyrt?!? Men jag blir nyfiken på om det kanske är en bra lösning...
 
Saxat från dagens Text-tv på SVT:
INRIKES Publicerad 19 juli

Brandskador pga åska ökar kraftigt


Antalet brandskador orsakade av åska
har ökat med nästan 300 procent under
90-talet. Det uppger P4-programmet
Efter tolv. Orsaken är allt känsligare
elektronik som faxar, modem, larm
och telefoner.

Från 1989 till 2000 ökade ökade
brandskadorna till följd av åska och
blixtnedslag från 6.724 till 24.708
stycken.

Erik Egardt, brandingenjör på Rädd-
ningsverket, är kritisk till åskskydd
för enskilda elkontakter utan rekom-
menderar ett skydd för all teknik
installerad i elskåp av elektriker.
 
Tack KarlXII! Det låter som om det vore värt att luska vidare. När man ändå har halva tomten söndergrävd och en massa hantverkare närvarande kan det ju vara läge att passa på.
 
PA skrev:
Men motblixten då? Enligt ett TVprogram jag sett så består "en blixt" alltid av två blixtar(på riktigt bra bilder kunde man se två blixtar mötas). EN huvudblixt (den vi vanligen ser) och en motblixt med omvänd polaritet. Enligt denna princip borde nedblixten "välja" det hus som lättast kan "producera" en motblixt. Laddningen till motblixten borde finnas lagrad i marken och därmed få lättare att leta sig upp för att möta blixten genom åskledaren. Fortfarande ute och cyklar?! Jag vill på intet sätt förringa nyttan av en åskledare speciellt om man bor i ett utsatt läge (ensam på ängen) men är fundersam över verkan av en åskledare i ett villasamhälle.
Om blixten går upp eller ner tycker jag vi skall lämna därhän, det har ingen betydelse för resonemanget som jag ser det. Där förutsättningar finns för en blixt smäller det! Jag tror det är klokt att resonera i termer som att åskledaren ser till att blixten slår ner (eller upp för all del) i åskledaren snarare än i din tvantenn - inte att ditt hus suger åt sig hela kvarterets tilldelning av blixtar bara för att du har åskledare.

Det är ju inte orimligt att sannolikheten för blixtnedslag ökar med åskledare monterad men jag tror man vara fast i tron att ökningen är fullständigt försumbar - andra faktorer överväger helt.
 
KarlXII KarlXII skrev:
Ingen åskledare?
Gå ut i bilen. :)
När det är dags? Kika här:
[länk]
Det lär väl knappast skydda villan eller fritidshuset.
 
Lyfter den här gamla tråden. :)

Väldigt många längtar säkert efter regn. Färre kanske längtar efter ett rejält åskoväder med skyfall och blixtnedslag. En sann story som inträffade för några år sedan.

Ett rejält åskoväder drog in över Öland och Borgholm. Hade själv dragit ur flera väggkontakter till bl a dator, tv, stereo osv. Men flertalet kontakter var för omständliga att komma åt som kyl, frys, spis och värmepump.

Blixtarna och knallarna avlöste varandra och Kalmarsund såg ut som ett rytande inferno och regnet vräkte ner. Själv satt jag i soffan och blickade ut över Kalmarsund som ligger mindre än 50 meter från min fastighet. Helt plötsligt kommer en extrem ljusstråle och blixten slår ner i min regnmätare - ett järnrör med liten grön plastkopp upptill. Själva järnröret kröks i 45 graders vinkel och blir kraftigt brännskadat och plastkoppen flyger iväg ett 10 tal meter. Mindre än en minut senare kommer ett nytt blixtnedslag och blixten slår ner i ett stor kraftigt träd som står ett 25 tal meter från min fastighet. Trädet klivs i mitten och börjar brinna trots det kraftiga skyfallet men slocknar strax därpå.

Ur mina väggkontakter sprakar det och plötsligt blir hela huset strömlöst och det visar sig senare att det var elcentralen som fått sig en smäll.

Så viss har jag respekt för åska och blixtnedslag. Min mammas föräldrahem brann ner till grunden av ett kraftigt blixtnedslag en julidag på 1920-talet och hennes föräldrars företag brann ner till grunden av ett kraftigt blixtnedslag i slutet av 1970-talet. Allt blev totalförstört och alla minnen likaså. :cry:
 
Låter som att ni bor så till att risken för direkta nedslag är hög. Där skulle man då tjäna på ett åskskydd på byggnaden. Med de nedslag du beskriver kommer överspänningsskydd att brinna lika fint som trädet så det är bortkastade pengar. Men om ni oftare (och ofta) har problem med indirekta nedslag som förstör elektriska prylar kan ju överspänningsskydd ha sitt värde.
 
Största risken för farliga överspänningar (utan direktträff) anses vara när flera galvaniska nät går till samma apparat:
- TV med parabol eller antenn
- Fast telefoni på koppar med t ex nätanslutet ADSL modem
- Robotgräsklippare med laddstation och 500 meter slingkabel
I dom här fallen kan det räcka med att det kommer en spik på ena nätet för att mellanliggande utrustning ska få skadliga potentialskillnader
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.