Håller på att renovera en liten gammal timmerlada till gäststuga. Vid byggnadsmöte med kommun + kontrollansvarig bestämde de att jag skulle gjuta hela grunden trots att jag hävdade att en del av huset skulle må bättre av en krypgrund då granitblocken i en äldsta delen av ladan är så stora så en gjutning där skulle innebära att varm och kall luft möts i grunden.

"Nej, gjut med EPS så är det ingen fara" fick jag som svar.

Efter samråd med flera timmermän anser samtliga att gjuta den delen av grunden skulle innebära fuktproblem oavsett om jag använder EPS då varm och kall luft kommer mötas på ställen i konstruktionen oavsett hur jag gör.

Jag får inte tag på någon på kommunen förrän om 2 veckor som tidigast. Så frågan är, vad är det värsta som kan hända om jag bygger en krypgrund under 1/3-del av byggnaden istället för att gjuta där? Det är ju trots allt bara en gäststuga. Kommer de tvinga mig riva krypgrunden och gjuta istället när dem ser det?
 
Svåraste i det här läget kan vara att få med KA:n på idén, då han är den som ska agera om det inte följer bygglovet.
Men absolut kan det bli tal om att riva och gjuta där om du har otur med handläggaren. Tycker själv att allt är varierande med beroende på handläggaren

Kan du inte lyckas övertyga din KA och så kan ni göra en uppdatering på bygglovet?
 
Har försökt få tag på KA i en månads tid. Är omöjlig att få tag på. Har både ringt mailat och skickat SMS angående den här frågan, inte fått ngt svar.
 
Synd, tycker du ska byta KA då han uppenbart inte gör sitt jobb, men det är min tanke. Förstår att bara det är en process
 
Om du inte ändrar höjdläge eller liknande på stugan eller får till några nya nivåskillnader invändigt ska det inte spela någon roll för bygglovet om du gjuter eller gör krypgrund, om det inte är villkorat i bygglovet, vilket i sin tur skulle vara ett tveksamt villkor ur lagstiftningssynpunkt.

Har du fixat k-handlingar för bjälklaget, krypgrunden samt kanske någon form av utlåtande från konstruktör angående markens utformning och vad som ev behöver ändras när det blir krypgrund istället för platta ska det gå bra att även få startbesked om du kan visa att du uppfyller alla byggnadstekniska kraven. Kontrollplanen måste justeras för att få in nya kontrollpunkter för krypgrunden.

Hur kan det vara så att du inte får tag i någon på kommunen på två veckor? Jag skulle även byta KA om hen inte går att få kontakt med ens på mail, även om det kan anses vara lite "byggsemester" just nu så tycker jag hen ska ha återkommit om du försökt få tag på hen i en månad.
 
Kommunen har jag nu fått svar från. Inga problem från deras sida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.