Hej,

ska renovera en liten skånelänga där vi ska göra ett badrum. Väggarna är i obränd tegel, så de håller en viss fuktighetshalt men ska inte bli för fuktiga eller för torra.

Jag hade tänkt putsa upp innerväggen först och sedan sätta kakel på den direkt utan någon fuktspärr då jag har fått för mig att lerteglet inte mår bra om det är en fuktspärr där. Jag har tänkt att ventilera väl och sätta in en duschkabin.

Vad tror ni om att detta att inte ha någon fuktspärr?

Mvh

Ulf
 
Du måste ha en fuktspärr i badrummet speciellt med lertegel som annars suger fukt som en svamp och sprider detta. Bästa för huset, om du är rädd för att rubba husets fuktbalans är att bygga upp ett rum i rummet… Tex stålreglar 30 cc med luftspalt bakom, dubbelgips moderna fuktspärrar, kakel… Det vill säga ett helt modernt badrum med modern ventillation fast i ett eget rum som inte påverkar de gamla väggarna. Detta kan låta hemskt för vissa byggnadsvårdsintresserade men badrum av idag har ju aldrig funnits och nyttjats som som nu i ett gammalt hus. Genom att bygga ett rum i rummet med luftspalt med luft som kan göra sej runt detta bevarar men huset balans när det gäller fukt. Dagligt duschande mot oskyddade lertegelväggar är annars att be om problem.

mvh plexi
 

Hej,

det låter som en vettig tanke att bygga ett nytt rum i rummet och inte direkt mot väggarna. Tyvärr så får jag nog svårt att göra det då det tilltänkta utrymmet redan är litet och jag får problem att få problem att få plats om jag gör rummet mindre, med att bygga nya väggar detta så tappar jag väl 6-7 cm per vägg, det behövs väl en luftspalt på 4-5 cm, eller?

mvh

Ulf
 
Har du en möjlighet att göra en tillbyggnad? Där kan man samla tvättstuga,groventré och badrum och på så sätt flytta fuktiga utrymmen bort ifrån det befintliga huset. Det brukar gå bra att få bygglov när man kan styrka att man bevarar den ursprungliga byggnaden på detta utan att göra för stora ingrepp.

Vill man spara utrymme i mitt tidigare förslag kan man avvända sej av ventilerad platon matta det funkar kanon om det görs väl.

Om man bestämmer sej för att kakla direkt krävs ändå fuktspärr. Helst gipskivor (ännu bättre mineritskivor.) monterade med gipsbruk på lertegelväggarna. Man kan dock råka ut för fuktgenomslag på andra sidan väggen då den normala fukten helt plötsligt bara har ett håll att ta vägen. Den gamla grunden saknar ju spärr mot fukt från marken så man har alltid lite fukt i väggarna i gamla hus. Gipsbruket och gipsskivan hjälper till att leda fukten som finns ut över ett större område så det kan diffundera ut obemärkt på andra sidan. Allt är beroende på hur fuktigt man har det , dina markförhållanden, dränering och dyligt. Det finns flera exempel där man inrett moderna badrum i gamla hus uitan problem, tyvärr finns det minst lika många där det gått fel. Det är du som kan och känner till ditt hus och kan avgöra vad som är bäst i ditt fall.

mvh plexi

 
Tycker nog att ditt förslag kan fungera.
Om - om du har en stark forserad ventilation i samband med duschning och sedan en som alltid går på sparfart.
Alltså inte tex en liten Pax-fläkt. Kolla med en duktig ventillationare.

En sak som inte många tänker på är att tvättstugan kan vara en större fuktgivare från torkande tvätt och torktumlare. Och där är det oxå viktigt med ventillation.

/Thrax
 
Personligen anser jag att man måste fuktspärra lertegel. Det går inte att köra utan fuktspärr (om det är det du menar thrax). En blöt lersten sväller till skillnad från tegel, detta kan leda till sättningar. I vår by var det en stor översvämning och flera av husen byggda av lersten blev då plaskblöda då de sög upp vatten. Senare husen torkades och renoverades men ett par år senare när stenen torkat på djupet fick flera av husen rivas till grunden då de helt enkelt sprack. En översvämning kan kanske inte riktigt kan jämföras med dushning men på lång sikt kan det ska allvarliga problem.

Thrax du har rätt i det där med tvättstugan och det var därför jag rekommenderade att flytta ut den med. Lerstens väggar ger annars bra innomhusklimat då de buffrar fukten i luften. Är det fuktigt tar den upp fukt och vid torrtider avger den fukt. Detta är anledningen till min rekommendation att inte tillföra onödigt mycket fukt från bad och tvätt.
 

Tack för råden och funderingar. Det är inte lätt att förväg veta vad som kommer att fungera eller inte och ingen kan garantera heller när man tillför nya funktioner i ett gammalt hus.

Stålregel och gips är kanske inte så dum idé. Jag kollade och hittade stålreglar som var 45 mm + gips 13 mm. Jag tappar iofs värdefullt utrymme, men det går kanske att få ihop det ändå. Pleximaster du skriver dubbelgips, behövs det för att få ett tillräckligt stabilt underlag?

Vi har funderat på att bygga till men vill helst undvika det även om det är kanske den säkraste lösningen.

Thrax, ja, det är nog bäst att ha en rejäl ventilation med möjlighet till forcerad ventilation.
 
Jo ni har nog rätt, det blir för hög fuktighet om man duschar "mot" tegel. Fast om man har kabin som i detta fall så minskar riskerna dramatiskt.
/Thrax
 

Ja, utan kabin så skulle det nog inte fungera. Frågan är om det blir för fuktigt i luften eller ej
 
Dubbelgips är ett måste om du skall ha kakel på väggarna. Tänk på att överlappa.

/Kent
 
En duschkabin och ventilation kommer att räcka långt, tycker jag. Man skall skilja på fuktregler för trähus där fukten kan orsaka mögel, och tegelhus där fuktig luft inte orsakar några skador om väggar bara får torka emelanåt. Puts och tegel möglar inte och tål bra fuktvariation i luften bara det är oftare torrt än blöt ;).
Jag skulle aldrig satsa på att bygga "ett rum i ett rum".
gaia
 
Snickarboden skrev:
Dubbelgips är ett måste om du skall ha kakel på väggarna. Tänk på att överlappa.

/Kent
... du har nog missat att frågan gällde ett tegelhus med putsade väggar....
om inte, så varför skall man ha dubbelgips på?
gaia
 

Gaia, det är råtegel, dvs obränt tegel i väggarna, de tål inte hur mycket fukt som helst utan att förstöras. Frågan är om de tål fukten från ett badrum eller inte?

Börjar att luta åt att bygga en ny vägg i gips med luftspalt mellan den nya väggen och ytterväggen och fuktspärra den nya väggen helt.
 
manul skrev:
Gaia, det är råtegel, dvs obränt tegel i väggarna, de tål inte hur mycket fukt som helst utan att förstöras. Frågan är om de tål fukten från ett badrum eller inte?

Börjar att luta åt att bygga en ny vägg i gips med luftspalt mellan den nya väggen och ytterväggen och fuktspärra den nya väggen helt.
undrar hur husets väggar ser ut på utsidan? Klarar dom regn? Varför skulle det vara farligare med litet duschstank då och då på putsad tegelvägg med kakel på i en ventilerat och uppvärmt utrymme?
Vågar du fuktspärra en tegelvägg och sätta gips med papperomslag ( mat för mögel) där emellan? Det skulle jag aldrig.... men jag är ingen expert.... ;)
gaia
 
Modest duschande går nog bra men jag är lite hängsle-livrems människa.

Gaias invändning med utsidan är självklart relevant, men alla hus byggda av obränd lersten måste putsas, dessutom ventileras/blåser fukt snabbt bort utomhus. Men ett hus i utsatt läge med lersten håller inte länge. Gamla hus av lersten har ofta fått väggar i utsatta lägen ersatta av bränt tegel.

En annan sak är om man säljer huset eller får en skada så kan det bli diskussioner med försäkringsbolag och dylikt.

mvh plexi


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.