Hej,

Vi har något som kallas SSScat som går ut på att en rörelsedetektor monteras på en sprayburk med luft. Tanken är att när katten närmare sig "no-go-zone" så ska den spruta luft.

Efter som den oftast placeras i områden där vi själva rör oss så triggar den såklart även för oss vilket gör att de tar slut ganska snabbt, en refill kostar ca 300 kr för 115 mg / 130g.

Det finns ett par videos på nätet som förklarar hur man själv fyller en sprayburk med luft, ex


Vi har provat detta men det blir tyvärr för dåligt tryck i burken och man får högst ut 7-.8 gånger. Enligt cykelpumpen anger den 5 bar MEN efter som piggen inte trycks ner vid påfyllning så säger egentligen detta väldigt lite om hur trycket är i själva burken.

ekSWDhp.jpg

Jag har en kompressor som jag skulle kunna försöka med men jag vet inte hur många BAR jag vågar trycka i denna lilla 115 mg / 130g burken. Större smörj sprayburkar, ex 5-56 o liknande verkar klara från 75-100 PSI, d.v.s från 5 bar.

Vad jag förstår så är det egentligen inte vanlig luft de är fyllda med från början så att få samma effekt går inte. Det finns också ett par st som varnar för att fylla burkar som dessa med vanlig lyft?

Ett alternativ är såklart att prova köpa vanlig luft på burk och hoppas de passar själva detektorn.

Någon som har erfarenhet av detta?

PS. Detta handlar om att skydda en tygsoffa som vi nyss klätt om.
 
Vrid ner regulator på kompressorn och testa dig fram, botten brukar vara inbuktad och poppa innan dom exploderar. Iaf om man eldar dom.
Men finns ju alltid risk för trasiga fingrar och annat tråkigt.
 
Det finns sprayflaskor för refill med, det skulle jag börja med att kolla på. Sen hade jag nog fyllt med cykelpumpen istället för kompressorn.
 
Originalburken innehåller väl någon form av drivgas som vid lagom tryck (5bar?) övergår till vätska detta gör att man kan fylla en större mängd utan att behöva en rejälare tryckbehållare.
Att fylla burken för hand borde ge betydligt kortare driftstid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.