Hej! Jag tror inte det finns någon "armatur" i min installation. VVB har bara två rör som kommer ut, ett kallt och ett varmt. På det kalla har jag satt en säkerhetsventil, en backventil och en kran. Det är allt! Så därmed borde en av nedan funka:

* Ut genom säkerhetsventilen om man kan "öppna" den
* Permanent koppla bort backventilen så att vattnet kan åka bakåt ut ur systemet (det var där min fråga började - vad är risken med att koppla bort backventilen?)!

Mvh Jakob
 
Den är ju som sagt vändbar, varför monterar du den inte med armaturen nedåt? Blåsa ur med tryckluft tror jag inte på.
 
Hmmm, då måste jag dra om de mesta rören. Men en bra tanke.... Får suga på den!

Visst fungerar en VVB så att man för in kallvattnet i nederdelen av tanken och tar ut varmvatten i ovandelen? På så sätt skiktar sig varmt och kallt på ett önskvärt sätt? Och därför bör jag byta ventil om jag vänder på den?
 
Fast om man läser lite mer noga så har dom två modeller. En för Under diskhon och en för Over, du har en U för det är den bauhaus säljer.

Frågan är om det är någon anna skillnad än att blå röd markering bytt plats på rören samt att loggan är snurrad 180gr....

Byta ventil borde du slippa tycker jag, men man kanske ska kolla upp vad skillnaderna egentligen är på beredarna innan man vänder på den.
 
R
Du kan vända på den och koppla med slangar , finns längder upp till 1,5 meter . då behöver du inte dra om några rör . Klart och färdigt för att tömma
 
smart - du tänker flexibla slangar med "metallnät" - varför har jag inte tänkt på sådana tidigare, har svurit en hel del över 90-graders-kopplingar i trångt utrymme!
 
Ett problem med att vända den är hålbilden. Är ju avsedd att hängas år tätt håll!

Ingen som tror på att blåsa ut vatten med trycklyft, dvs min orginalidée?
 
R
KV-infarten är nog ca 5 cm från botten så det blir nog en skvätt kvar men kan inte spränga , blåser du i
VV -röret åker vattnet ut i KV -röret
Se bara till att det inte finns någon ficka på något rör , då fryser det sönder
 
Tack - och någon som ser ett problem i att plocka bort backventilen (som jag själv satt dit, dvs någon risk att varmvatten på så sätt letar sig in i kallvattensystemet på primärsidan?
 
R
Vet inte vad du menar med att ta bort backen , men det ska alltid finnas back på inkommande KV och säkerhetsventilen ska sitta mellan backen och VVB .
 
Det är precis så det är kopplat, och för att kunna trycka ut vattnet med tryckluft (utan att vänta beredaren upp-och-ner) från varmvattensidan (och om inte säkerhetsventilen går att använda för avtappning) så tänkte jag ta bort backventilen och trycka backvägen.

Så frågan är, vad finns det för risker/problem med att ta bort denna backventil (jag vet att den skall sitta där, men inte varför och vad riskerna är med att ta bort den!)
 
M
Är det en korkad idé att sätta en T-koppling mellan beredaren och kallvattenanslutningen, sen en kulventil på den lediga anslutningen på T-röret med ett rör som går till avloppet.

På så vis kan man stänga av anslutningen mot riktiga kallvattnet och öppna det som då blir ”tömningsutloppet” och gå förbi backventilen.
 
M
Då blir det alltså:

Beredarens rör->T-koppling
T-koppling->den befintliga kallvattenanslutningen med backventil och avstängning
T-koppling->kulventil->avlopp

Den sistnämnda är alltid stängd när systemet är i drift.

Känns som en någorlunda kompromiss som i alla fall är bättre än att ta bort backventilen.
 
M
Jakob Skogholm Jakob Skogholm skrev:
Det är precis så det är kopplat, och för att kunna trycka ut vattnet med tryckluft (utan att vänta beredaren upp-och-ner) från varmvattensidan (och om inte säkerhetsventilen går att använda för avtappning) så tänkte jag ta bort backventilen och trycka backvägen.

Så frågan är, vad finns det för risker/problem med att ta bort denna backventil (jag vet att den skall sitta där, men inte varför och vad riskerna är med att ta bort den!)

Riskerna med att ta bort backventilen är att det kan tryckas in varmvatten i kallvattensystemet som då kan orsaka problem med legionella och annat mög som får en att må dåligt.
 
TS verkar ha en ytterst liten och enkel anläggning med kanske bara något enstaka tappställe för respektive VV och KV dessutom en minimal beredare och rörsystem. Så för all del testa med att ta bort backventilen det går säkert i praktiken fint på alla sätt här. Prova sen också att trycka med luft via bortersta VV uttaget och med lika KV kran öppen det går säkert också rimligt bra. Håller du koll på mängden du får ut på det sättet kan du bedöma om det är tillräckligt dränerat i systemet.

Du har hamnat lite snett med beredaren vald för det hållet på montage och den går säkert enkelt vända och koppla anslutningarna omvänt utan problem, men testa som du varit inne på går det bra behöver du inte krångla mer.
 
  • Gilla
Jakob Skogholm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.