Hej.
Nu startar jag en liten renoveringstråd här, vi har kommit igång lite grann. Tänker lägga in en del bilder och förhoppningsvis få tips och råd under tiden.
Har börjat med att riva ut det gamla 50-60 tals köket och en del heltäckningsmattor och plastmattor.
Har suttit och läst mycke om just tilläggsisolering inneifrån men tycker att de flesta trådar man läser glider ifrån ämnet.
Nu är det konstaterat att det är liggande timmerväggar i huset och är införstådd och tänker täta alla springor med lindrev. Men sen om man vill ha lite mer isolering på väggarna, Är det cellulosaisolering eller liknande som gäller? Utan plast? Eller vad är bäst? Gamla timmerväggar med historiska tapetlager och delvis synlig träpanel under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut bakom panel och masonit.
Mvh Christian
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
C ChrSal85 skrev:
Hej.
Nu startar jag en liten renoveringstråd här, vi har kommit igång lite grann. Tänker lägga in en del bilder och förhoppningsvis få tips och råd under tiden.
Har börjat med att riva ut det gamla 50-60 tals köket och en del heltäckningsmattor och plastmattor.
Har suttit och läst mycke om just tilläggsisolering inneifrån men tycker att de flesta trådar man läser glider ifrån ämnet.
Nu är det konstaterat att det är liggande timmerväggar i huset och är införstådd och tänker täta alla springor med lindrev. Men sen om man vill ha lite mer isolering på väggarna, Är det cellulosaisolering eller liknande som gäller? Utan plast? Eller vad är bäst?[bild]
Så här ser det ut bakom panel och masonit.
Mvh Christian
En bild till.. Renoveringsprojekt med delvis borttagen tapet och synlig trävägg samt gammal grön panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Oj oj vilka fina årsringar det är på väggarna. Se till att dokumentera, fota och ev. spara tapetrester till nästa husägare.

Isoleringen bör vara diffusionsöppen. Alltså att fukt ska kunna vandra fritt genom isolering och vägg så att det inte bildas mögel eller rötskada. Det mår både huset i ni bättre av.
Exempel på sådan isolering är tillverkat av naturfiber och det ska INTE användas någon plast för ångbroms eller liknande.

Var finns huset?
 
Byggnadsvårdare byggnadsvård.com butik skrev:
Oj oj vilka fina årsringar det är på väggarna. Se till att dokumentera, fota och ev. spara tapetrester till nästa husägare.

Isoleringen bör vara diffusionsöppen. Alltså att fukt ska kunna vandra fritt genom isolering och vägg så att det inte bildas mögel eller rötskada. Det mår både huset i ni bättre av.
Exempel på sådan isolering är tillverkat av naturfiber och det ska INTE användas någon plast för ångbroms eller liknande.

Var finns huset?
Ja visst är det häftigt med alla olika tapeter osv, vi har hittat lite handskrivet och ritat på väggarna i skafferiet. Jätte spännande. Ja vi har sagt vi ska försöka rädda bitar av tapater från de olika rummen och rama in och hänga upp på samma vägg. Huset ligger i Mörrum i Blekinge, gamla riksdagsmannagården. Numera avstyckad.
Ja det är det jag har läst mycke om, typ linisolering eller cellulosaisolering. Vinner man något på att regla upp och isolera med 45mm isolering? Vill ju inte minska rummet för mycke?
 
Kul projekt, kanske skulle legat i Socialt & Projekt?

Jag ställer frågan och undrar om 45mm kommer göra någon större skillnad mot att enbart få huset extremt vindtätt med drevning?

Det jag kan se är om man ska regla upp är väl att man får ett installationsskikt för el och dylikt, då kan man lika gärna isolera med en 45a när man är igång. :)
 
Tyckte de passa bra här för de har ju med byggnadsvård att göra lite. Ska lägga till att det är i kök och badrum detta gäller att tilläggsisolera, i de andra rummen tänker jag drevning och porös skiva..
 
  • Gilla
Byggnadsvårdare
  • Laddar…
Sitter här och funderar, ytterväggen där vi skall ha köket skall ju reglar upp rak och då tänker jag ju passa på att ändå sätta dit troligtvis 45mm linisolering. Men anses väggen vara diffusionsöppen när man sätter linisolering, vindpapp, osb, gips och sedan kakel/tapet?
//Christian
 
Jag skulle nog säga att det är diffusionsöppet.
Vi har gjort likadant i kök och bad i vårt timmerhus, fast utan vindpappen på insidan. Vi satte vindduk på utsidan, den är ju till för att det inte ska blåsa in i isoleringen och jag tror inte den gör någon nytta på insidan.
 
spännande, ska följa tråden. jag håller nämligen också på att renovera gammalt hus i blekinge, bara några mil bort i Jämshög. jag kommer också regla upp och isolera med naturmaterial, mina ytterväggar är korsvirke och lerklin, och det är lite svårt att få upp kökskåp på ett bra sätt då haha! och det känns ju onödigt att INTE isolera när man ändå är igång. Vad jag förstått så är det bra att hålla det på ca 45mm isolering för annars är det risk att man förflyttar daggpunkten till ett ställe där man verkligen inte vill ha den, dvs mitt i stockarna. Någon expert är jag verkligen inte, jag har funderat på att rådfråga Folkes Bygg borta i Hanaskog när det gäller de lite knivigare grejerna.

Vet ni hur gammalt ert hus är?
 
N Nybyggarn skrev:
Jag skulle nog säga att det är diffusionsöppet.
Vi har gjort likadant i kök och bad i vårt timmerhus, fast utan vindpappen på insidan. Vi satte vindduk på utsidan, den är ju till för att det inte ska blåsa in i isoleringen och jag tror inte den gör någon nytta på insidan.
Ja, jag tycker med det vore vara det, det blir väl bara diffusionstätt när man sätter plast helt enkelt.
 
major_tom major_tom skrev:
spännande, ska följa tråden. jag håller nämligen också på att renovera gammalt hus i blekinge, bara några mil bort i Jämshög. jag kommer också regla upp och isolera med naturmaterial, mina ytterväggar är korsvirke och lerklin, och det är lite svårt att få upp kökskåp på ett bra sätt då haha! och det känns ju onödigt att INTE isolera när man ändå är igång. Vad jag förstått så är det bra att hålla det på ca 45mm isolering för annars är det risk att man förflyttar daggpunkten till ett ställe där man verkligen inte vill ha den, dvs mitt i stockarna. Någon expert är jag verkligen inte, jag har funderat på att rådfråga Folkes Bygg borta i Hanaskog när det gäller de lite knivigare grejerna.

Vet ni hur gammalt ert hus är?
Spännande, kul med folk i närheten. Huset är flyttat dit det ligger idag år 1819. Så det är byggt slutet 1700 eller början 1800. Har från början tydligen varit en höglofts stuga som har anor från 1600 tal. Så det är riktigt mycket historia i väggarna. Mycket spännande. När är ditt ifrån?
 
Har nu i helgen letat avlopp och börjat bryta upp lite golv i köket. Det ser väl ut att vara en mullbänk under köksgolvet iallafall? Verkar som det är mullbänk i kök sen torpargrund under resten av huset? Som ni ser så har ju jord/sand runnit ut från delar av golvet så de lär ju bli rätt kalla golv i köket. Har läst lite om just mullbänkar, så vad är bäst att återfylla med? Har läst en del om leca kulor sen skumglas, verkar vara lättare att få tag på leca så funderar på det. Hur ska man gå tillväga? Någon med erfarenheter?
 
  • Delvis uppbrytet trägolv i kök med synlig jord och sand, och en gammal avloppsrör syns längs väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppbrutet köksgolv avslöjar en mullbänk och jord under träplankorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet golv i kök med synlig mullbänk, gammal rörledning och uppbrottet trägolv under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C ChrSal85 skrev:
Spännande, kul med folk i närheten. Huset är flyttat dit det ligger idag år 1819. Så det är byggt slutet 1700 eller början 1800. Har från början tydligen varit en höglofts stuga som har anor från 1600 tal. Så det är riktigt mycket historia i väggarna. Mycket spännande. När är ditt ifrån?
åh vad roligt med så mycket historia! jag vet inte så mycket om mitt hus historia än, enligt den infon jag har ska det vara byggt 1850, men jag vet inte om det stämmer.
 
C ChrSal85 skrev:
Har nu i helgen letat avlopp och börjat bryta upp lite golv i köket. Det ser väl ut att vara en mullbänk under köksgolvet iallafall? Verkar som det är mullbänk i kök sen torpargrund under resten av huset? Som ni ser så har ju jord/sand runnit ut från delar av golvet så de lär ju bli rätt kalla golv i köket. Har läst lite om just mullbänkar, så vad är bäst att återfylla med? Har läst en del om leca kulor sen skumglas, verkar vara lättare att få tag på leca så funderar på det. Hur ska man gå tillväga? Någon med erfarenheter?
jag gissar du har läst denna sida? http://www.slojdochbyggnadsvard.se/kunskap-och-fakta/bakom-fasaderna/konstruktion/grunden/mullbank2/
 
Har efter några dagar tidigare planerad semester fortsatt lite i köket idag, bröt upp resten av golvet, golvet som ligger kvar är även taket till matkällaren under köket så de får jag vänta med lite. Tror som sagt de blir lättklinker å fylla upp med i golvet när man grävt ut kanske en 200-250mm. Beroende på hur mycke sten osv de ligger där. Skall forska lite nästa vecka på var man kan få tag på lättklinker här omkring. Jag bröt upp lite golv i tänkta nya badrummet med, där var också mullbänk. Trodde de var torpargrund där. Hur skall man göra med golvet där tycker ni? Om man skall ha golvvärme och tätskikt osv?
Bilderna är från köket..
//Christian
 
  • Renoveringsarbete i kök med uppbrottet golv och synliga grundbjälkar samt mullbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete i kök med uppbrottet golv och synliga bjälkar och stenar, delvis kvarvarande trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.