Hej!

Är dom minst avloppsrören för mark som finns 110 mm ? Jag ska dra ett rör från golvbrunn under garageplattan till en stenkista. Det enda vatten som ska tas om hand är smältvatten från en snöig bil någon gång i ibland. Jag tycker då att ett 110 rör känns lite väl stort. Röret kommer inte heller att gå särskilt långt utanför garaget.

/Mats
 
  • Gilla
Olaf3
  • Laddar…
Det finns mindre dimensioner. Men du tar den storleken som passar på golvbrunnens utlopp.

Ska det gå ut i en stenkista hade jag lagt/gått upp till 110 och avslutat med ett dräneringsrör genom stenkistan. På detta viset har du fler hål som släpper ut vattnet och risken att det ska slamma igen blir mindre.

Lycka till!
 
Hade ett 110 rör liggande och en 90 vinkel så det fick bli 110. Upptäckte också att spygatten jag kikat på har 110 anslutning. Det där med dräneringsrör var kanske inte så dum idé. Nu är ju detta en väldigt enkel lösning och stenkista kanske är att ta i. Ett " stenhöver" i en slänt är väl vad slangen mynnar ut i och som jag skrev tidigare kommer ytterst små mängder vatten att hamna där. Jag tror dock jag ska lägga dit fiberduk och slänga på lite matjord i slänten.

Är det rätt tänkt att använda en spygatt och inte en golvbrunn med vattenlås? Tänker att det aldrig kan bli någon dålig lukt från en stenkista och så slipper man risken med sönderfruset vattenlås.

(Stenhöver = dialektalt för en hög med undanslängda stenar.)

/Mats
 
Staffans2000
Möjligen kan det bli lättare för gnagarnas att hälsa på. Men det är bara möjligen. DäremiD kan det dra kallt utan vattenlås. För övrigt ser jag inga problem.

Staffan
 
Jag får för mig att den där oljespärren jag länkade till hindrar både möss och kalldrag. Hur den riktigt är konstruerad vet jag dock inte. När det gäller gnagarna så har vi tre energiska jägare på gården så jag får väl ordna en kattlucka till garaget :) Annars är det väl ett galler i vanlig ordning över brunnen/spygatten.
 
Funderar på att strunta i idén med oljespärr och sätta in en vanlig golvbrunn med anslutning neråt. Den verkar lite svår att få tag på och lite dyr dessutom. Jag tror inte heller att det kommer att bli så mycket oljespill att det rinner ner i avloppet. sölar man en skvätt torkar man ju upp det.

Men det jag undrar över är om en sådan här kommer att sitta fast i plattan. https://www.purus.se/produkter/produkt/brage-50-oe150-mm/ Det finns ju inget som hakar i betongen då den är helt slät. Har läst en del här på forumet och en av plast ska hålla att köra på. Dessutom kommer den att sitta så det blir svårt att köra på den.

/Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.