Har precis slipat mina furugolv, därefter lutat med vitpigmentering i. Slutbehandlingen kommer att ske med såpa.(Lut samt såpa från FAXE)

Det jag blir frågade till är om man ska blanda såpan med vatten och skura golvet direkt på det lutade golvet. De jag har läst på andra sidor är att man ska blöta upp golvet med kallt vatten innan man såpar pga missfärgningar i träet.

Är det någon här som vet till 100% vilken väg man ska ta. Jag slipar ogärna om golvet efter x antal timmars slipande :)
 
  • Gilla
Emma91
  • Laddar…
Ska du såpa golvet eller såpskura golvet?
 
Såpskura, första gången efter att trät har blivit lutat, ska tillägga att det är vitpigmentering i både luten samt golvsåpan från Faxe.
 
Hemmakatten
Liten måste torka ordentligt innan du såpar golven.

(Tror inte att det blir bra med lutningen eftersom furu och gran är så väldigt mjukt. Vi har ett vitlutat och vitoljat grangolv som efter ett par år såg förskräckligt ut . Luten hade "ätit upp" allt golv mellan åsarna. Och vitoljan är borta. Just nu har vi golvslipare här som för en väldigt dyr! penning slipar och oljar in golven.)
 
Jag tror vi blandar ihop begreppen. Det fungerar utmärkt med att luta ett plankgolv med 24-26 mm i gran. Så gjorde jag när huset byggdes för 12 år sedan. Därefter har detta endast såpskurats ett par ggr/år och därimellan tvättats med vatten. Enligt byggaren borde golvet ha slipats efter ett år då golvet satt sig - vilket jag inte har gjort då jag inte tyckt det var nödvändigt. Detta gäller naturligtvis inte ett gammalt golv.

Ett grangolv som parkett är betydligt mer känsligt.
 
  • Gilla
husdrommaren
  • Laddar…
Hemmakatten
Du har rätt i att det är ett granlamellparketgolv. Men oavsett det så är ju alla gran (och furugolv) väldigt mjuka. Ett massivt grangolv hade uppvisat likadana skador och krävt samma behandling.
 
Gran är mycket mjukt, det är sant. Däremot kan grangolv "reparera" sig självt då det blöts. Min grantrappa utsätts för synnerligen hårt slitage då jag har en tung hund som kutar upp och ner och som efterlämnar jack efter klorna. För att inte tala om alla barnbarn som kör bilar och allt annat otyg utan någon hänsyn till golven ... Dessa märken försvinner vid nästa tvätt. Jag tycker inte man skall avråda från från en enstaka lutning på ett golv som därefter regelbundet såpskurats och genom detta får en skyddande ytbehandling. Jag är mycket nöjd med mitt val och mina ljusa golv. Men, som sagt, jag har massiva brädor och av hög kvalitet.
 
H
N NLD skrev:
Har precis slipat mina furugolv, därefter lutat med vitpigmentering i. Slutbehandlingen kommer att ske med såpa.(Lut samt såpa från FAXE)

Det jag blir frågade till är om man ska blanda såpan med vatten och skura golvet direkt på det lutade golvet. De jag har läst på andra sidor är att man ska blöta upp golvet med kallt vatten innan man såpar pga missfärgningar i träet.

Är det någon här som vet till 100% vilken väg man ska ta. Jag slipar ogärna om golvet efter x antal timmars slipande :)
Vet tyvärr inte till 100% men har undersökt med mina äldre släktingar som minns ”skur loven” och kan konstatera att ett skurat golv har vi idag inte riktigt tålamod med men det finns ju genvägar. Och lutar du golvet och sedan behandlar det med såpa så är du på god väg dock krävs det många såpomgångar. De första 2 veckorna skall man såpskura 4 gånger. Efter detta var 7:dag . Luta golvet var ett sätt att få fibern att resa sig och förhindra färgskiftning samt ta emot oljan alltså avisa smuts.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Varför måste vi ha så bråttom ... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.