Har under dem senaste dagarna hittat en hel del getingar inomhus, första dagen runt 8st.
Men nu till vad jag uppfattar som konstigt är att alla har legat på golven sprattlande, inga har flugit runt.

Vad kan det bero på att dem ligger på golvet?
 
R
Törst
 
Ställ ut en hink med vatten och lite ris (typ björkris) så de har något att klättra i.
Ny kunskap för mig, lärt av biodlaren.

Protte
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Ställ ut en hink med vatten och lite ris (typ björkris) så de har något att klättra i.
Ny kunskap för mig, lärt av biodlaren.

Protte
Det var getingar inte nyttiga bin.
 
Även getingar är nyttiga, då de äter andra småkryp. Sen vill man ju varken ha getingar eller bin inomhus...
 
  • Gilla
Hunnert
  • Laddar…
Har fått lära mig lite om bin, biodlare är helt fel benämning av en person som agerar som slavdrivare. Bina flyger och samlar ihop nektar till dess de har slitit ut vingarna, sedan är det bara ajöss med dom. Sedan snor ”biodlaren” honungen och bina får leva på simpelt socker under vintern.

Protte
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Har fått lära mig lite om bin, biodlare är helt fel benämning av en person som agerar som slavdrivare. Bina flyger och samlar ihop nektar till dess de har slitit ut vingarna, sedan är det bara ajöss med dom. Sedan snor ”biodlaren” honungen och bina får leva på simpelt socker under vintern.

Protte
Och du tror att vilda bin inte flyger och samlar nektar tills vingarna är utslitna utan istället gör vad? Dricker paraplydrinkar vid poolen och föder upp larverna på kattmat från Ica?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Har fått lära mig lite om bin, biodlare är helt fel benämning av en person som agerar som slavdrivare. Bina flyger och samlar ihop nektar till dess de har slitit ut vingarna, sedan är det bara ajöss med dom. Sedan snor ”biodlaren” honungen och bina får leva på simpelt socker under vintern.

Protte
Så är det inte riktigt. det där med att de bara får socker är en myt som veganerna gärna odlar.
Vilda bin gör bara precis så mycket honung de behöver, resten av tiden går åt till att bygga boet. Men en biodlare tillhandahåller ju stora delar av boet, så att de får mer tid att samla nektar och göra honung. Större delen av överskottet tar biodlaren hand om, men iallafall i Sverige får bina behålla en del själva.
Dessutom är biodling ett måste om vi ska få all mat vi behöver, ungefär 1/3 av det vi och våra djur äter är beroende av pollinering från bin. Så utan biodling blir även veganerna utan mat...
De fruktodlare som också håller bin får större skördar än andra fruktodlare.
 
Det är inte alla som tar honungen och ger dem socker. Man kan nöja sig med att ta överskottet.
 
Tror jag får ställa ut en hink med ett parasoll i så de slipper snurra runt på golven inomhus.
 
Vi fick bra med vildhallon i fjol så biodlaren får fortsätta ha sina kupor på min mark.

Protte
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.