Hej!
Jag har förmånen att få vistas i ett stugområde på västkusten. Här finns sk. Gemensamhetsanläggningar med toalett och dusch. Under högsäsong duschar uppskattningsvis ca 100 Pers per dag/ dygn. Problemet är att det sällan finns varmvatten i dusharna. På taket finns en solvärmepaneler. Dessa går till en ack tank. I tanken sitter 3 ST elpatroner på max 9 kw, tror jag. Den som har ansvar för värmeanläggningen sätter högsta steget på 50 grader? Jag hävdar att man borde ha betydligt högre temp, kanske 80-90 grader med tanke på behovet, och låta blandarna i duscharna (nya) sköta regleringen. Den som har ansvar för värmeanläggningen säger att solvärme anläggningen då slår ifrån? Resultat en normal svensk sommardag med 15grader och moln och regn, räcker inte varmvattnet. Även i år 2018 lider vi brist på varmvattnet. Vem har rätt? Är anläggningen felkonstruerad? Jag anser att solen ska ge max vad den kan, sedan måste elen gå in och värma till minst 70 grader.

En som gillar en varm dusch även efter en dag på stranden
 
Det låter som en inte helt optimal konstruktion. Det borde vara acktankar som enbart värms med sol och sedan en elberedare som toppar upp. Men om elpatronerna sitter i acktanken så håller jag med om att man tappar solvärmen om man värmer till 90grader med el.
 
Jag kan inte förstå annat än att ni båda har rätt eftersom ni inte pratar om samma sak. Du har helt rätt i att varmvattnet skulle räcka längre om termostaten till elpatronerna skruvas upp. Och den som sköter systemet har helt rätt i att om man skruvar upp termostaten så minskar mängden värme som kommer från solen. Systemet kan säkert förbättras som Daniel 109 skriver. Men i dagsläget får man om jag förstår rätt hur systemet är uppbyggt välja om man vill maximera varmvatten eller andel solvärmt vatten. Det är ju inte heller säkert att varmvattnet skulle räcka även om termostaten skruvades upp.
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag kan inte förstå annat än att ni båda har rätt eftersom ni inte pratar om samma sak. Du har helt rätt i att varmvattnet skulle räcka längre om termostaten till elpatronerna skruvas upp. Och den som sköter systemet har helt rätt i att om man skruvar upp termostaten så minskar mängden värme som kommer från solen. Systemet kan säkert förbättras som Daniel 109 skriver. Men i dagsläget får man om jag förstår rätt hur systemet är uppbyggt välja om man vill maximera varmvatten eller andel solvärmt vatten. Det är ju inte heller säkert att varmvattnet skulle räcka även om termostaten skruvades upp.
Ett vanligt fel. För lite volym. Solfångarna bör få möjlighet att börja verka redan då deras temperatur överstiger kallvattnets om de ska ge förväntad ekonomi. Att försöka kompensera med hög momental effekt är ingen bra ide,där förslår inte några 27 kw när 50-75 pers ställer sig i duschen.. Det ska värmas ca 3 kbm 50-gradigt vatten under natten och sedan 3-4 kbm under dagen så att det kan duschas på kvällen så det handlar om volym.
 
Hej igen! Och tack för era informativa, sakliga, bra, och trevliga svar. Jag ska ta med mig detta i mina vidare diskussioner. Vi har också varit inne på större volymer för att låta solen göra sitt bästa. Enligt uppgift är nuvarande tank endast på 1000-1500 liter. Det låter ju helt galet i mina öron. Jag tar gärna emot fler bra synpunkter på detta. Ha en varm och skön sommar!
Mvh Peter
 
Eller tidur som slår till elpatronen på natten, men låter som det skulle behövas byggas om, mer volym samt mer solfångare, samt annan konstruktion, sätt in snålspolande duschar också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.