Hej,

jag planerar att bygga ett trädäck. Marken är förberedd med urgrävning och dränering (av yrkesverksam). Han som grävde menar att jag kan bygga ett däck (4x5 m) direkt på plattor och att jag inte behöver plinta. Han menar också att man kan bygga ett enkelt litet uterum direkt på detta. Jag har hittat beskrivningar på trädäck på plattor men hittar bara beskrivningar på uterum/bodar som står på plintar.

Vad är er erfarenhet. Kan jag bygga ett litet hus/uterum utan plintar och hur fäster man isåfall stolparna/pelarna? Jag tänker att uterummet ska vara enkelt och kunna användas på hösten/våren/sommaren men ej vara isolerat.

Tacksam för alla råd och tips!

med vänlig hälsning Caroline (nybörjarbyggarn)
 
Hej och välkommen till Byggahus Forum!

Om marken är hyggligt stabil går det bra att bygga ett trädäck som bara vilar på cementplattor. Vill du sedan börja resa väggar och tak tillkommer en del andra problem som du måste ta hänsyn till. Ett uterum måste vara så förankrat att det inte kan lyfta vid olämpliga vindförhållanden (som gärna inträffar på andra årstider än sommaren). Även om du kan använda huset som stöd, krävs nog nedgrävda plintar i framkanten också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.