Jag håller på att riva ut i förrådet/carporten och har plockat ner en vägg. Elen kommer såklart in mitt i den väggen. Jag skulle vilja kapa röret strax under golvhöjd, sätta en 90graders böj, fälla ner vp-rör i betongplattan och sen upp på väggen med den för att få ett bra golv.

Detta antar jag dock inte är okej? Två 90 graders böjar, kommer aldrig gå att byta den kabeln i efterhand?

Alternativ 2. Stolpe i mitten. Då kan jag glömma min garageport av skjutmodeltyp.

Alternativ 3. Golvuttag, typ https://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe.01-aa&pi=629000&refKey=8PXXOJhSR . Låta kabel passera genom den för att enklare kunna komma åt den.
Uttag för vprör sitter dock i sidorna, så får ändå en skarv.

Alternativ 4.
Apparatdosa i metall och sedan vp-rör klätt med kabelskydd liggandes ovan betongen.
Fungerande men inte så kul med en rör rakt över golvet.
https://www.ahlsell.se/10/el-1/inst...etall/kopplingsdosor-lattmetall-garo/1439602/

Alternativ 5?
Något jag missat? Någon annan bra dosa som går att fälla in lite smidigt?
Tacksam om någon pekar mig i rätt riktning.

xrXuGpgryAgpuinsehLI95PR6KuLWhBiSg_EOUdt-JJfnRbOQP4fC3tw4o4-YA737M-h8Q3N5ZJt5V1r6pmiOg2DtuIUJ0yXK1THdyY5SOdDeTrkLpGvYdBN6vPG19nssByxUq9WPXuD6PbYrdOY0ovJr3bh_nSJrEaQU__sfXgmX0ei0Qs7go-B5V6NdK-MzzaMLR_PvvjpVopWlywScLLTAV6sM-9Uo80xb4LcUaWhDGQ3dzI3b4ue4B8wzVQvctpdvzBKq-a14J4Kqn_xFpgjf92avOB0RZjVyDz4Z41mxfEhwBNPsE9XO5YDs-O-ouTp9ubmSurBSTBeyrOHjq6smez7VP_bcq688HHTg1x-nbd2Rt7BcxCmehR2v3VHlpol8wmTNHY8OcJdd9Mj8EsjPEikM6B4gngw7OXccV1xTwESlKS7pONg2XpFVuBYBz44VbheouiNl4PNbNQIU0u5T7JXo3h7q65EGot2bcpkkNs558fe45RoCdPZ2ILQn9n-Rv0OpVq6gEXZDH66vN4Bc-c6AmJiulZX1ca-5iLpB73clFUuNNS-0-619r4UUDFUjZbtLMaLBpfcNCqg010uU96YjpIkLNlUvGg=w684-h911-no D574-lFYe5IrDszPx4K2-dsXbsl4MDJ_u2Nxs2FB0UUrKcIHKjdsekXKaeu2VRe0yQZThDI0jeNk8GOVMq-axBBrVlG11BfAV3lCeDXjt7KkN7U-f2wbCa3niycj-b_VxzyCQbQZnRgD2MPofquvOAU84QMwhsg32_M_bqo7c728yjwW7APAOBq2FtOs2DmbMswW-pi9fecBbf9Ys83U_muOz7AmKhbKYZTZ4wKZEUupVYT-b6MKFw-AulctdHCOrOxGTKETJOq7zxokO720Lm06Jj5sBvStpNpPgi8EoQVR5FMh7AeSyyKY3dCY4k0ApxZRyoSJo1sNoNLUP6cOMm8xLjM1kHymysm75RTcMxmyXUC2gCN7DDXzVlammSS5sZyRym-krQCNUP9wypFTaqZ60sWe43OZD_tIartWeYfwyOgIvnBWGIzgikiuKLRJOVZfGzIieoIFtX_95ZBQ4I7ModAcnyfT7I2JWP-JhBVD8oVmiLh1SsV1ZiSYUZ5p-cGcuM3WkTYUj6VaIFnloj0YRgC1Ocup27ulZ7NRiAtrJ691VjJPEsa0f9feP_tOxnYCfGdBLsiBTmjGU7dtw0hkdhqvCbZIvkK0PHs=w684-h911-no
 
Du kan inte försöka att få tag på inkommande el någonstans utanför carporten och dra om den därifrån ?
Då kan du ju ta bort röret i golvet och elektrikern dra om allt via någon vägg eller tak.
Lycka till..:)
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…

Bästa svaret

Mikael_L
R Renkött skrev:
Detta antar jag dock inte är okej? Två 90 graders böjar, kommer aldrig gå att byta den kabeln i efterhand?
Det finns inget krav på att en kabel måste gå att byta.
Så (beroende på kabeltyp) kan du t.o.m gjuta in kabeln direkt i betongen. Minsta tillåtna böjradie på en elkabel brukar vara ca 5xdiametern. Det är kabeltillverkaren som anger detta.

Däremot måste kopplingspunkter vara åtkomliga.
 
Klart du kan ha två 90° böjar, det beror på hur skarpa böjarna är. Ska du ändå bila upp så är det inga problem att bila lite till så du får en mjuk böj. Mellan golv och vägg kan du komma lite diagonalt så blir böjen inte lika skarp.
Använd flexslang som får gjutas in hela vägen.
 
M Micro skrev:
Du kan inte försöka att få tag på inkommande el någonstans utanför carporten och dra om den därifrån ?
Då kan du ju ta bort röret i golvet och elektrikern dra om allt via någon vägg eller tak.
Lycka till..:)
Det är där elen kommer in i carporten, sen går den under gjuten platta och under asfalt. In till huset är elen gjuten i grunden och in i centrum av huset nästan. Inget roligt alls att försöka få till något annat.
Tack.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det finns inget krav på att en kabel måste gå att byta.
Så (beroende på kabeltyp) kan du t.o.m gjuta in kabeln direkt i betongen. Minsta tillåtna böjradie på en elkabel brukar vara ca 5xdiametern. Det är kabeltillverkaren som anger detta.

Däremot måste kopplingspunkter vara åtkomliga.
Müssli Müssli skrev:
Klart du kan ha två 90° böjar, det beror på hur skarpa böjarna är. Ska du ändå bila upp så är det inga problem att bila lite till så du får en mjuk böj. Mellan golv och vägg kan du komma lite diagonalt så blir böjen inte lika skarp.
Använd flexslang som får gjutas in hela vägen.
Tack. Det blir skarv och flexslang med så mjuk böj det går.
För att göra det lite extra besvärligt är röret 22,5mm och inte som ett standard 20mm.
Får lösa sig i vilket fall.
 
Lägg inte alltför stor vikt vid böjarna, det låter som att det är kört att kunna byta kabel ändå.
 
Kan du inte sätta en låda med lock (brunn) där elen kommer in? Då kan du dra om kablar i två steg.

Ett juste gjutjärnslock klarar ju allt du kan ställa på det.
 
Mikael_L
Müssli Müssli skrev:
Lägg inte alltför stor vikt vid böjarna, det låter som att det är kört att kunna byta kabel ändå.
Jag tänker lite likadant.
Det kan ju ändå vara idé att bila upp en ränna och förlägga befintlig kabel i något slags rör, det kan ju göra det lättare att bila fram i någon framtid, ev minska risken för skador på kabeln, men vara inställd på en helt ny och jobbig insats ifall kabeln någon dag måste bytas, dvs dra om helt nytt.
 
Kabeln ligger ju i ett 22-rör så jag kan inte i min vildaste fantasi förstå vad man ska kunna byta för. Jag hade trätt på en godkänd 20-slang över kabeln och bilat det som behövs för att gjuta in slangen. Kan inte förstå vad en golvdosa gör för nytta om kabeln räcker i längd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.