Jag och min fru köpte vårt första hus förra året i augusti.
Vi köpte det privat och vi var på det klara med att vi ville renovera och/eller göra om i stort sett det mesta, så att göra listan kan göras väldigt lång :)
Vi har redan hunnit med en hel del, och jag har tänkt länge att jag skulle starta en egen tråd men har kommit till skott förens nu.
För att det inte bara ska bli en trådstart med massor före och efter -bilder på det som redan är gjort så tänkte jag lägga upp lite bilder senare i kronologisk ordning som är lite mer ingående på just det som vi jobbade med då.

Men för att ge en överblick på det som har hänt fram till nu så kommer ändå lite före och efterbilder här i trådstarten.

Huset är en trävilla byggt 1937 och är 150m2 + 90m2 stort med två våningar och källare.

Jag ska försöka ordna en planlösning, då vi har byggt om en hel del främst på nedervåningen och bland annat flyttat köket. Återkommer med en planlösning som visar hur det såg ut när vi köpte det och en uppdaterad version om hur det ser ut idag.

Inser i skrivande stund att jag inte har tillgång till alla bilder på denna datorn, så jag återkommer med bilder på exteriören bland annat. Vill inte avbryta att posta detta inlägg på grund av det för då är risken att jag skjuter på det hela åter igen :)

Huset köptes ostädat kanske jag ska säga först, det är därför vissa före-bilder ser lite halvt kaotiska ut då det kan ha tagits antingen före vi påbörjat rensning eller ibland mitt i :)

Vi började med att göra i ordning min fru och mitts sovrum på ovanvåningen, det såg ut såhär från början:

Delvis ostädat vardagsrum med blå fåtöljer, hyllor fulla av böcker och en liggande person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ostädad vardagsrum med möbler och vita väggar före renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi rensade ut det helt och la en heltäckningsmatta som även går in i kattvindarna som finns på bägge sidor av rummet som nu agerar som garderober. Sedan målades alla väggar om och även taket. Renoverat sovrum med gråa väggar, heltäckningsmatta och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat vardagsrum med grå heltäckningsmatta, svarta gardiner och en trästol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat sovrum med bäddad säng, mörkgrå accentvägg och sängbordslampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa steg var badrummet på ovanvåningen. Jag kommer som sagt återkomma mer mer bilder när jag går in närmare på varje rum osv, så nu får det räcka med en före och efter - bild kort och gott. Min far som har hjälpt oss och hjälper oss fortfarande jättemycket nu med för den delen kom visst med på förebilden.

Renoveringsprojekt av ett badrum, man sitter på golvet, rörmokarverktyg framme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyrenoverat badrum med vita väggar, mörkgrått golv, toalett och handdukstork.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Parallelt med badrummet så gjorde vi även iordning ett vardags/tv-rum på ovanvåningen. Hittar inte någon jättebra bild på hur det såg ut förut, men denna dåliga panoramabild ger en ungefärlig bild. Ska bara säga att vi rev en vägg som man bara ser spåren på denna bilden, som är tagen där trappan slutar. Så tidigare möttes man alltså där direkt av en vägg, sen är det vårt sovrum till vänster man ser. Panoramavy av ett pågående renoveringsprojekt i ett hus med nakna golv och väggar, och arbetsmaterial synligt.
Här är väggen fortfarande hel och intakt, bilden är alltså tagen från andra hållet tittandes mot trappen. Visst är det en härlig grön va? :) Ett rum före renovering med olivgröna väggar, oskyddad vit soffa och papperslampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bortsett från avsaknaden av lister så ser det ut såhär idag
Renoverat vardagsrum med grå soffa, vit och grå kudde, träbord, stor pendellampa och grå väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat vardagsrum med ljusa väggar, grå heltäckningsmatta, en taklampa, och ett kaffebord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det sista jag tänkte ge ett smakprov av är köket och egentligen kan man väl säga större delen av nedervåningen. När planlösningen sedan kommer så blir det såklart enklare att förstå vad det är som vi gjort om osv, men om jag i ord ska beskriva det lite kort så var det från början en väldigt trångt litet kök som inte helt gjorde matlagningen rolig och lockande. Här är en bild där vi förvisso redan har börjat riva ut det men det ger ändå en rätt bra bild om hur det varit.
Trångt, orenoverat kök med öppna skåp och gammal inredning före renovering i Roberts hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tidigare var det här öppet mot ett rum som förr var ett rum med matbord som gränsade mot det som föregående ägare har använt som vardagsrum och även ytterligare en mat-del.
Vi valde att sätta för den passagen och har även byggt ett nytt kök på "tvärs över" det gamla köket, och sedan tagit ner den vägg som tidigare skilde ett matrum från övriga vardagsrums-delen.
Vår stora dröm har alltid varit att ha ett stort öppet kök med massor yta och en stor köksö, något som vi idag känner att vi fått.
Nästan hela nedervåningen har nu en öppen planlösning där vi har valt att ha en liten soffa och fåtölj i anslutning till köksön, och sedan har vi en matsals-del som även den lite flyter in i hela den här öppna delen av nedervåningen.
En dagsfärsk bild på ett lite ostädat men annars snart färdigt kök
Renoverat kök med stor köksö, trägolv och grå köksskåp i en öppen planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och i andra änden av rummet en lika ostädad men nästan färdig "lounge" del eller vad man ska kalla det.
Renoverat vardagsrum med grå soffa, vit fåtölj, vitt bord, grå-mönstrad matta och två bilder på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och slutligen matsalsdelen och den öppna spisen. Renoverat matsalsrum med bord, stolar och väggmonterade bokhyllor, katt vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svagt upplyst vardagsrum med en öppen spis och synlig trappa, möbler och inredningsdetaljer syns i halvmörkret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tror jag nöjer mig där just nu, men återkommer som sagt med en mer detaljerad beskrivning om hur varje rum har gått till att göra i ordning.
Hoppas att någon finner det som intressant att läsa trots att den här starten kanske var något bristfällig och även rätt så grötig :)
Jag vet i alla fall hur mycket nöje och nytta jag har haft av att läsa om alla er andras projekt här!

Väl mött!

/ Robert
 
Redigerat:
  • Gilla
ramafred och 11 till
  • Laddar…
Snyggt! Mycket att göra verkar det som, men blir även väldigt fint efter ni varit i farten :)
 
H
Snyggt, bra jobbat!
 
  • Gilla
elfs
  • Laddar…
Härligt med den stora köksön! Hur bred är passagen mellan köksön och fönstret?

Vi håller själva på och planerar nytt kök med köksö som kommer gränsa mot ett fönsterparti, och vill få plats med en så stor köksö som möjligt utan att det känns trångt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.