Hej

Håller på att få garage byggt och har två frågor om de är rätt gjort.

Det är ett oisolerat garage med panel - vindduk - reglar.

1. Känner man med handen under panelen så kan man känna in i garaget, dvs ingen musnät eller likande är installerat. Är det rätt att det ska vara öppet där? Jag tänker i vinter när snö yr upp och gör vindpappen blöt osv.

2. Jag undrar om man inte ska sätta nån skiva mellan reglarna mot vindpappen? Är det bygg AMA som reglerar detta med konstruktionen? Tänkte ha nåt att referera till om det skulle vara fel?

Tack på förhand.
 
Är det byggt på betongplatta? Om så ska du inte kunna känna in.
Har du stående panel?
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Är det byggt på betongplatta? Om så ska du inte kunna känna in.
Har du stående panel?
Ja på betongplatta.

Ja stående panel.

Skulle vilja ha lite tips inför diskussion med byggaren.
 
Är nog så att spikläkten sitter högre upp än syllen men vindduken ska ju gå ner över syllen. Menar du att du fpr in handen änds in i garaget eller bara upp under panelen? Ta gärna en bild inifrån och visa
 
Jag får in handen fingrarna in i garaget.

Tar en bild imorrn när det är ljusare.
 
Kanske svårt att se men får nästan in handen där mellan plattan och regel.
 
  • Närbild på mellanrummet mellan en platta och en regel med spikar som sticker ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Ser inte riktigt vad som är plattan på din bild.Antar att du fotat uppåt , eller , då borde plattan vara under ?
Den normala konstruktionen för en yttervägg är syll +hammarband , som är lika breda eller bredare än de stående reglarna , som har cc 60 cm tex , eller vad man nu tänkt ha för byggskivor.

När man tänker bygga på en garageplatta kan det vara en fördel att bygga ytterväggen på tex lecasten.
Så panelen kommer upp en bit från marken , men det beror ju på hur plattan är byggd (avstånd till marken)
 
Redigerat:
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ser inte riktigt vad som är plattan på din bild.Antar att du fotat uppåt , eller , då borde plattan vara under ?
Den normala konstruktionen för en yttervägg är syll +hammarband , som är lika breda eller bredare än de stående reglarna , som har cc 60 cm tex , eller vad man nu tänkt ha för byggskivor.

När man tänker bygga på en garageplatta kan det vara en fördel att bygga ytterväggen på tex lecasten.
Så panelen kommer upp en bit från marken , men det beror ju på hur plattan är byggd (avstånd till marken)
Ja fotat uppåt.

Osäker om jag företår begreppen. Men garaget består av panel - vindpapp - reglar.

Panelen sitter en bit upp från marken.
 
Tomture61
Syllen är närmast dina ev. lecablock , bör även finnas ngt mellan syll och lecablock typ asfaltpapp eller dylikt, så trät ej ruttnar bort.

Vad har du mellan betongplattan och ytterväggen ?
 
K
Jag förstår inte riktigt vad det är på din bild. Jag ser panelen och en 45x spikregel. Men vad är sedan det svarta?

Med en sådan panel (omvänd locklistpanel skulle det varit muslist, annars tar sig mössen upp mellan brädorna.
 
K Kallebo skrev:
Jag förstår inte riktigt vad det är på din bild. Jag ser panelen och en 45x spikregel. Men vad är sedan det svarta?

Med en sådan panel (omvänd locklistpanel skulle det varit muslist, annars tar sig mössen upp mellan brädorna.
Skulle tro att det svarta man ser är sån som lagts på plattan innan reglarna för att förhindra fukt kommer upp.
 
Musskydd känns bra.

Frågan är om det är bra eller dåligt att det är ”öppet” in i garaget - vi tänker ju isolera i efterhand.

Är det bra om det finns ventilation då?
 
Kan du inte ta en bild inifrån så man ser från ett annat håll. Det är svårt att ge något bra svar från den bilden.

Ska du isolera sen så ska det vara vindtätt annars blåser det igenom isoleringen och får du nu in handen är det ju inte vindtätt
 
Dessutom ser det ut som dom har spikat locken genom bottenbrädan, inte helt optimalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.