Du behöver bara fylla springan mellan skivorna, inte ev försänkning. Dvs, det går utmärkt att limma direkt på gipsskivans pappersyta och sedan spacklar man ovanpå remsan tills man är nöjd (när limmet torkat förstås).
 
  • Gilla
skecam
  • Laddar…
Kanon. Så även om spacklet sjunker in så är det bara att limma på remsorna sen då?
 
Ingen luft bakom remsan så e du safe. Är det spacklat en gång lär det knappast bli problem. Limmet på väggen och sen upp med remsan. Vänta tills det torkat och fortsätt som vanligt med spackel, slippapper och svordomar.
 
Ok då får jag nog köra lite mer spackel på vissa ställen för att slippa luft bakom
Tack
 
  • Gilla
CharlesK
  • Laddar…
Har du spacklat med förbundna ögon? Prova du att limma, jag har väldigt svårt att tänka mig att du lyckats spackla så illa att det inte skulle duga som underlag till pappersremsan.
 
Hahahah
Var väl mer en kortsida där det sjönk in väldigt mycket och blev som ett litet veck i mitten. Men kanske funkar ändå.
 
Strip skrev:
Har du spacklat med förbundna ögon? Prova du att limma, jag har väldigt svårt att tänka mig att du lyckats spackla så illa att det inte skulle duga som underlag till pappersremsan.
Det

20160314_184510.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blir sådana spår?
 
Limma på du, det kommer bli jättebra. Jag kanske var otydlig med "luft bakom remsan", jag menade att det är skitbesvärligt att spackla nästa varv om inte remsan sitter fast ordentligt i underlaget. I nåt rum har jag faktiskt limmat remsan direkt mot gipsen, utan att spackla först, kanske inte att rekommendera men det har funkat bra utan rörelser hittills iaf. Proffsmetoden att lägga remsan direkt i vått spackel har jag lovat mig själv och min familj att aldrig prova igen :)
 
Redigerat:
Tack för ditt svar. Då kör jag bara på.
Har provat på vägg att sätta remsan i spackel. Inte något jag tyckte var kul. Därför blev jag så nöjd när man kan lösa det med limning 😊
 
  • Gilla
skecam
  • Laddar…
Jag hade slut på våtrumslim när jag skulle limma pappremsa häromdagen så jag tog Non wowen istället, big mistake. Efter spackling och målning så är det spricker på bägge sidor om pappremsan och den va bara dra ner, satt knappt alls så nu är det limmat med våtrumslim och allt verkar frid och fröjd.
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Hej

Väcker liv i den här gamla tråden då jag har liknande funderingar.

Har precis spacklat alla skarvar o vårt nybyggda garage. Tänker limma fast pappersremsan med våtrumslim men undrar om jag behöver slipa första lagret spackel innan jag limmar?

Alltså spackla->torka->slipa->limma->spackla igen? Eller kan jag strunta i att slipa innan jag limmar?
 
Grovfyllskarvarna, dra av med ett slippapper så att inget sticker ut, limma. Du spacklar alltså inte i den försänkta ytan innan du limmat pappersremsan, bara i skåran mellan skivorna.
 
  • Gilla
Disneygrisen och 1 till
  • Laddar…
Det är precis det jag har gjort, suck....

Jag har alltså spacklat den försänkta ytan, men då gissar jag att jag behöver slipa den försänkta ytan, limma pappersremsan (pensla limmet på väggen inte på själva remsan va?) och sedan spackla över pappersremsan för att därefter slipa och måla?

Bättre att dubbelkolla så jag inte gör fel igen
 
Har du redan spacklat hela fördjupningen är det ingen fara på taket, spacklet bör sjunka tillräckligt för att du ska få plats med pappersremsan. Som MathiasS skriver drar du bara av ojämnheterna med ett relativt grovt papper innan du lägger på pappersremsan. Om du limmar på väggen eller remsan spelar mindre roll, men det e ju klart mycket lättare att pensla väggen.
 
  • Gilla
beerfueled
  • Laddar…
Om man limmar på remsan och låter den dra några minuter så sträcker den upp sig lite när den torkar. Vanligt tapetklister funkar också.
 
  • Gilla
Inver
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.