Jag bygger duschrum och bastu på ca 12m2, jag tänkte använda vanliga reglar som golvbeläggning.
Det är billigt och styvt. 5mm spalt mellan plankorna.
Tänkte olja golvet med någon olja avsedd för bastu.

Missar jag något? Jag hittar inget när jag googlar på detta...
 
Fulkemisten
Snackar vi oisolerat och att det ska vara typ som trall inomhus?
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Snackar vi oisolerat och att det ska vara typ som trall inomhus?
Ja nu när jag läser mitt inlägg igen ser jag att det inte är så tydligt.
Golvet består då av reglar stående och liggande "trall", ingen isolering, öppet rakt ner på backen.
Så ska bastu byggas, påstår många av oss finnar iaf :)
 
Fulkemisten
Det borde väl funka i så fall. Jag ser inte att det skulle bjuda något problem mer än att det måste behandlas. Men varför inte istället köra vanligt trallvirke? Kanske inte tryckimpregnerat va, men något som tål väta lite bättre, t ex lärk, värmebehandlat eller hardwood?
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Det borde väl funka i så fall. Jag ser inte att det skulle bjuda något problem mer än att det måste behandlas. Men varför inte istället köra vanligt trallvirke? Kanske inte tryckimpregnerat va, men något som tål väta lite bättre, t ex lärk, värmebehandlat eller hardwood?
Bra med lite olika tips! Jag har kollat på varianter men lärk påstås vara röt tåligt men kollar man på svenskträ så är det likvärdigt med furu när det inte har kontakt med mark. Prisbilden ser ut så här ungefär:

C24 Regel 45x195 ~ 170kr/m2
Sibirisk Lärk 34x145 ~ 400 kr/m2
Kirai Hardwood 28x145 ~ 1100kr/m2

Så finns det inga konstigheter med att använda reglar så tror jag det lutar åt det hållet. Jag får ta mig lite tid att plocka ut 11st fina 4,2 meters längder bara.
 
Du bör vara beredd på att det efterhand, när virket har torkat, kommer att bli ganska stora springor mellan brädorna.
 
J justusandersson skrev:
Du bör vara beredd på att det efterhand, när virket har torkat, kommer att bli ganska stora springor mellan brädorna.
Bra poäng, en 195:a kryper nog ihop en del, kanske räcker med tummstockstjockleken imellan...
 
Du kan nog räkna med att en 195 mm bred bräda kan krympa upp till 5-6 mm på bredden, beroende på hur färskt virket är och hur tätvuxet det är. Inte ens om du lägger dem kant i kant från början kan du undvika springor. För att minska detta problem har du olika möjligheter. 1) Låt virket torka i ett torrt utrymme ett antal månader först. 2) Välj en mindre dimension, t.ex. 45x95. 3) Köp färdigtorkat virke. Det finns många leverantörer om du googlar lite. 4) Köp spontat virke/gör det själv med lösa fjädrar.
 
45 x 195 är inte en regel, det är en planka.
 
Varför inte bara använda vanligt trallvirke?

@justusandersson, att det blir springor mellan brädorna är medvetet, både för att vatten ska rinna ut och för att få till bra lufttillförsel till ugnen. Sen kan man förstås ta det varligt så inte springorna blir onödigt stora.
 
Eller lägg in golvet löst. Låt det ligga ett år på plats knacka sedan ihop det och komplettera om det behövs. Så gjorde dom förr.
 
NE defierar regel som trä med måtten 34-63 tjockt och 70-125 brett. Jag tycker nog inte att den definitionen är helt uttömmande idag, när regelväggar ofta består av ett bärande parti 45x145. Ordet regel säger också något om materialets användningssätt. Planka är i mina öron mer neutralt. Något som bara tar fasta på formen, vilket kanske är mer aktuellt i det här sammanhanget. Helt klart är planka och regel överlappande begrepp. Samtidigt talar ju TS omedelbart om för alla vad för sorts material han tänker använda när han talar om regel.

Jag är helt införstådd med att det kan vara önskvärt med springor mellan plankorna. Avsikten med min kommentar vara bara att påminna om att dessa kan bli större än tänkt. Själv för jag en ständig strid med alla möss som kan pressa sig igenom även ganska små springor.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Z Zango skrev:
45 x 195 är inte en regel, det är en planka.
Som regel använder man dom som regel.
 
  • Gilla
Nefrums och 1 till
  • Laddar…
Urspårningar i vanlig ordning (y)
Bra tips om att lägga reglarna/plankorna/brädorna löst först för att säkerställa att men får rätt storlek på springorna. Längst ner i konstruktionne kommer jag ha ett rostfritt nät som säkerställer att möss och andra oinbjudna kryp håller sig borta
 
ullberg
Jag har använt 45x195 som trall på en brygga, blev stabilt och har inte set några problem med det som golvbeläggning, skulle möjligtvis vara att det är rätt kämpigt att spänna in /ut dem när de inte är helt raka.

Krympte mindre än jag trodde det skulle göra, jag läser detta när jag precis kommit hem från landet så det är ett tag innan jag kan ge dig ett mått på vår krympning (om det är intressant)

Så: jag säger kör! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.