Hej!

Idag sitter vi i ett gammalt hus från början av 1800- talet. Huset är timrat med träpanel utanpå. Allt fortlöpande underhållet, så som fönster, ytterväggar, tak, skorsten. Stor renovering gjordes på 80- talet - kök, badrum, kakelugnar, avlopp och vatten, el.

Nu står vi och funderar på att bygga om och vet inte vilket hörn vi ska börja. Ska vi ta tag i torpargrunden som är fuktig, kolla timret i husets väggar och golv, anlitar arkitekt för att påbörja bygglovsansökan eller var börjar vi?

Till saken hör att vi bor lite för trångt och behöver lyfta taket om vi får bygglov... så vi står inför stora funderingar och vill inte börja i fel hörn.

Tack för hjälpen
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Flytta.
Tack men vi har precis flyttat
 
Jag skulle börja med att ordentligt kontrollera status på det ni har, det är liksom tråkigt att kosta på det ovanpå och sen tvingas byta syll eller riva upp golv.

Men börja också skissa själva på hur ni skulle vilja ha det, drömmar måste man ha.
 
P Per_Eriksson skrev:
Jag skulle börja med att ordentligt kontrollera status på det ni har, det är liksom tråkigt att kosta på det ovanpå och sen tvingas byta syll eller riva upp golv.

Men börja också skissa själva på hur ni skulle vilja ha det, drömmar måste man ha.
Tack för ditt svar. Har du gjort något liknande? Har du någon erfarenhet av att ta hjälp i den frågan -tänker mest på att få en helhetssyn på vad som behöver göras. Mycket kan jag sedan tidigare men timmerhus är något nytt för mig.
 
Kul att ni har tagit på er ett stort projekt. =) Jag skulle göra som följer:

1. Inventera skicket i nuläget. Är det något akut som behöver åtgärdas? Något som behöver renoveras för att huset ska överleva. Ta hjälp av besiktningsmän, snickare eller andra kunniga om ni inte känner er säkra.

2. Önskat läge. Fundera på vad ni vill uppnå med fastigheten, du nämner taklyft, ska ni ändra planlösning, bygga ut, byta färg på utsidan. Skriv ner alla drömmar stora som små i ett dokument så att ni får ett önskat läge, en början på en plan. Centraldammsugare, vattenburen golvvärme, byta uppvärmning, ventilation, gå igenom alla system och se vad behöver göras och vad vill ni a.

3. Utifrån era önskemål, hur ser ekonomin ut, kommer ni ha råd att göra allting? Ska ni göra allt själva eller behöver ni ta in hantverkare, va strikta mot er själva. Att renovera tar tid, väldigt mycket tid. Vill ni lägga ner den tiden själva, eller är det bättre att bara tapetsera och leja bort resten? Hur gör ni om någon blir oväntat sjuk, eller förlorar jobbet? Vad ska bortprioriteras då.

4. Utifrån punkt 2 och 3. ta fram en tidsplan för varje delmoment som ska göras, samt en kostnad. På detta sättet har ni stenkoll på vad som ska göras, när och vad de kostar.

5. Verkställ planen enligt punkt 4, dvs ta in snickare, pruta på byggvaror och se till att det går framåt. Någon måste alltid projektleda ett bygge.

6. Njut när ni är klara med vissa delmål, se att det går framåt. =)
 
T tobben87 skrev:
Kul att ni har tagit på er ett stort projekt. =) Jag skulle göra som följer:

1. Inventera skicket i nuläget. Är det något akut som behöver åtgärdas? Något som behöver renoveras för att huset ska överleva. Ta hjälp av besiktningsmän, snickare eller andra kunniga om ni inte känner er säkra.

2. Önskat läge. Fundera på vad ni vill uppnå med fastigheten, du nämner taklyft, ska ni ändra planlösning, bygga ut, byta färg på utsidan. Skriv ner alla drömmar stora som små i ett dokument så att ni får ett önskat läge, en början på en plan. Centraldammsugare, vattenburen golvvärme, byta uppvärmning, ventilation, gå igenom alla system och se vad behöver göras och vad vill ni a.

3. Utifrån era önskemål, hur ser ekonomin ut, kommer ni ha råd att göra allting? Ska ni göra allt själva eller behöver ni ta in hantverkare, va strikta mot er själva. Att renovera tar tid, väldigt mycket tid. Vill ni lägga ner den tiden själva, eller är det bättre att bara tapetsera och leja bort resten? Hur gör ni om någon blir oväntat sjuk, eller förlorar jobbet? Vad ska bortprioriteras då.

4. Utifrån punkt 2 och 3. ta fram en tidsplan för varje delmoment som ska göras, samt en kostnad. På detta sättet har ni stenkoll på vad som ska göras, när och vad de kostar.

5. Verkställ planen enligt punkt 4, dvs ta in snickare, pruta på byggvaror och se till att det går framåt. Någon måste alltid projektleda ett bygge.

6. Njut när ni är klara med vissa delmål, se att det går framåt. =)
T tobben87 skrev:
Kul att ni har tagit på er ett stort projekt. =) Jag skulle göra som följer:

1. Inventera skicket i nuläget. Är det något akut som behöver åtgärdas? Något som behöver renoveras för att huset ska överleva. Ta hjälp av besiktningsmän, snickare eller andra kunniga om ni inte känner er säkra.

2. Önskat läge. Fundera på vad ni vill uppnå med fastigheten, du nämner taklyft, ska ni ändra planlösning, bygga ut, byta färg på utsidan. Skriv ner alla drömmar stora som små i ett dokument så att ni får ett önskat läge, en början på en plan. Centraldammsugare, vattenburen golvvärme, byta uppvärmning, ventilation, gå igenom alla system och se vad behöver göras och vad vill ni a.

3. Utifrån era önskemål, hur ser ekonomin ut, kommer ni ha råd att göra allting? Ska ni göra allt själva eller behöver ni ta in hantverkare, va strikta mot er själva. Att renovera tar tid, väldigt mycket tid. Vill ni lägga ner den tiden själva, eller är det bättre att bara tapetsera och leja bort resten? Hur gör ni om någon blir oväntat sjuk, eller förlorar jobbet? Vad ska bortprioriteras då.

4. Utifrån punkt 2 och 3. ta fram en tidsplan för varje delmoment som ska göras, samt en kostnad. På detta sättet har ni stenkoll på vad som ska göras, när och vad de kostar.

5. Verkställ planen enligt punkt 4, dvs ta in snickare, pruta på byggvaror och se till att det går framåt. Någon måste alltid projektleda ett bygge.

6. Njut när ni är klara med vissa delmål, se att det går framåt. =)

Tack Tobbe!
Klockrent, känns mycket bättre nu. Som du nämner så måste man strukturera upp vilja, möjligheter, tidsåtgång och ekonomi.

Det som är skönt är att det idag inte är något akut, så vi kan ta allt i tur och ordning. Förra ägarna har skött huset mycket bra.

Jag kanske återkommer om jag behöver en spark åt rätt riktning, hoppas det går bra?
 
Kommer ni att bo i bygget eller har ni möjlighet att bo en bit därifrån? Att bo i ett bygge är varken bra ekonomiskt, psykiskt eller relationsmässigt.
 
A atomlab skrev:
Kommer ni att bo i bygget eller har ni möjlighet att bo en bit därifrån? Att bo i ett bygge är varken bra ekonomiskt, psykiskt eller relationsmässigt.
Hej, nej vi kommer bo i annat hus under tiden så att bygget kommer vara ostört från matgäster. Dock bor vi på samma gård så vi har nära till allt som händer. Tack för mycket bra inlägg!
 
Torparegrund!
Kan ni krypa under huset eller ligger golvbjälkar/bärlinor direkt på marken med bara sten som stödpunkter?
Är marken "snustorr" eller är det fuktigt?

Torparegrund fungerade förritiden för att murstocken stod direkt på marken och då man elda alltid i spisen så spred sig värme ner under huset. Det blev några grader varmare under huset.
Fukt vandrar mot kallare material alltså neråt i marken som alltid är 7-9°
I dag när man slutat elda och isolerat golv får man problem med fukten i krypgrund.
 
Det är ståhöjd i 1/3 av ytan och resten är det rullsten med några dm luftrum. Murstockarna går ner till botten av grunden. Det är fuktigt och på några ställen kan man se att det är för fuktigt. Det här börjat växa. Dock ser man inte allt pga trångt utrymme. På alla sidor av huset finns ventilationshålsom är förtäckta med gäller.
 
Är det någon ni verkligen vill spara?
Ibland är det enklare och billigare att slå ned det och bygga nytt än att renovera och bygga ut det gamla.
 
Ja det ska man absolut ta sig en funderare på. Frågan är dock om man får riva, men det ska jag låta vara osagt.

Själv gillar jag gamla hus, så går det att bevara så lägger jag gärna tid och energi på detta. Det gäller bara att börja rätt så man slipper att göra om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.