Müssli Müssli skrev:
Om du har brun som tändtråd i taket och två svarta på respektive pil in på dimmern och blå på utgången på dimmern så har du som Demmpa skriver en brytare till någonstans. Börja leta, lämpligtvis i samma höjd som dimmern. Troligtvis vid en annan dörr. Knacka på väggen med något, dosan kan vara övertapetserad.
Att du får indikering på jordtråden i taket behöver inte vara fel, det kan vara ofarlig inducerad spänning.
Tack för ditt svar! Det är som du säger förutom färgerna i dimmern då (två blå på pilarna in på dimmern och en svart på utgången/vågen). Det värsta är att det var tapetserat när vi flyttade in och vi har därefter målat över detta. Kan bara inte förstå vart dom skulle haft behov av en extra brytare. Den sitter ju precis vid ingången. Men vi har ju en altandörr. Skulle vara om det sitter en vid den då. Får försöka undersöka detta med tidigare ägare annars om jag får tag på denne.
 
J JLov skrev:
Ryck i trådarna och lyssna. Om taket är nedreglat så kan färgbytet skett i takdosan en bit upp.

Har du kollat säkringen i dimmern?
Vi har försökt ryckte i kablarna men vi tycker det är svårt att höra vart dom går. Om vi kan ana något så går det iaf mot väggen där strömbrytaren sitter. Har inte kollat säkringen mer än att jag tror mig minnas att det satt en där. Ska kolla den när jag kommer hem sen. Men om den hade varit trasigt. Hade jag fått 230 till taket vid knapptryck på dimmern?
 
Nä, men det kan ju även vara dimmern som gett upp.

Vad är det för typ av dimmer?

Börja med att konstatera vilka trådar som är vad. Fas, tandtråd, eventuell neutralledare.
 
  • Gilla
sewage
  • Laddar…
Du har ju börjat precis som man ska göra - följa upp kretsen och ta reda på hur det är kopplat. Fortsätt så så kommer det att lösa sig. Försök hitta var matningen kommer ifrån så att du med säkerhet kan identifiera fas, nolla och skyddsjord. I en kåk från 1955 kan du inte dra några slutsatser av de färger som används. Den du tror är skyddsjord i taket kan ha en helt annat funktion. Tänk på att kopplingsdosor kan vara både övertapetserade och övermålade...

S sewage skrev:
Som jag förstår på den bilden så ska fasen inkopplas på "pil in" och tändtråden på "vågen med en pil"?
Det har framkommit att dimmern är trappkopplad. Då beror det på hur trappkopplingen är gjord och på var dimmern sitter. Se alternativen nedan i bilden.

Det är väldigt svårt att reda ut detta annars. När du väl hittat vilken tråd som är fas kan man börja mäta hur långt man får fram spänning i kretsen. Det kan ju vara så enkelt som en säkring i dimmern.

Schematiska bilder som visar olika trappkopplingar för belysning, inklusive en normal, en snålvariant och en fulvariant som inte är tillåten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Tusen tack för alla era utförliga svar och bilder! Ska undersöka detta under kvällen eller morgondagen då jag är hemma. Får börja med säkringen och kolla den och annars får jag försöka luska ut kablarna vad som är vad. Drygt när det verkar vara gammal el i väggen men nydragen i taket och ingen färg stämmer överens med någon annan. Jag har lite grundläggande kunskaper bara så jag gör väl det som känns säkert och annars får jag väl lämna över det till någon mer kunnig. Brukar man vanligtvis dra jord till taklampor? Brukar det inte vara fas och nolla bara? Eller drar man med jord "när man ändå håller på" liksom?
 
Det kan ju ha suttit en kron-brytare där förut, sedan när någon har bytt till dimmer så har det blivit felkopplat, och trådarna ut till taklampan är omdragna, så kan ena tändtråden vara avslutad i en kopplingsdosa någonstans.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Men om jag får i en dragfjäder, skulle jag då kunna dra nya kablar från strömbrytaren (dimmern) och takdosan och bara isolera dom gamla kablarna med wago? Är det säkert att göra så (att dom gamla kablarna ligget kvar)? Känner att det vore betydligt enklare än att behöva tapetsera om ifall jag hittar kopplingsdosan någonstans.
 
Har du 2 blå och 1 svart tråd vid strömbrytaren, och brun blå gul/grön i takdosan så måste det finnas en kopplingsdosa till någonstans.
Hittar du kopplingsdosan (övertapetserad) kan du sätta ett doslock där istället.
 
nisse123 nisse123 skrev:
Har du 2 blå och 1 svart tråd vid strömbrytaren, och brun blå gul/grön i takdosan så måste det finnas en kopplingsdosa till någonstans.
Hittar du kopplingsdosan (övertapetserad) kan du sätta ett doslock där istället.
Ja exakt. Det enda jag vet med säkerhet är att den ena blå (som nu sitter på utgången i dimmern) blir den bruna i taket (konstaterst efter sumring). Tog då för givet att den svarta i dimmern var fasen in.

Kan jag mäta i taket på något vis? Har ju voltmeter.

Men jag ska iaf kontrollera säkringen och försöka leta på kopplingsdosan. Vart sjutton nu den kan tänkas vara.

Jag hoppas annars att det går att dra nya trådar bara och isolera det gamla.
 
Koppla ihop alla 3 trådarna i strömbrytaren med en torix/wago, och mät sedan i takuttaget.
Har du då spänning , trasig dimmer
Har du ej spänning, kabelbrott, glapp i någon torix, eller något annat.
 
  • Gilla
sewage och 1 till
  • Laddar…
I ett hus från 5o talet sitter det rätt säkert en kopplinggsdosa på vägen till takdosan, dom brukar sitta rakt över brytaren och nästan alltid ca 20 cm från tak. Har man en dragfjäder brukar man kunna känna hur långt bort från apparatdosan kopplingsdosan sitter dessutom brukar man kunna höra vart kopplingsdosan är när man " stöter med fjädern.
 
E elmont skrev:
I ett hus från 5o talet sitter det rätt säkert en kopplinggsdosa på vägen till takdosan, dom brukar sitta rakt över brytaren och nästan alltid ca 20 cm från tak. Har man en dragfjäder brukar man kunna känna hur långt bort från apparatdosan kopplingsdosan sitter dessutom brukar man kunna höra vart kopplingsdosan är när man " stöter med fjädern.
Kanon! Då ska jag testa det! Tack!
 
nisse123 nisse123 skrev:
Koppla ihop alla 3 trådarna i strömbrytaren med en torix/wago, och mät sedan i takuttaget.
Har du då spänning , trasig dimmer
Har du ej spänning, kabelbrott, glapp i någon torix, eller något annat.
Tack! Ska testa detta också! Guld med alla tips!
 
S sewage skrev:
Ja exakt. Det enda jag vet med säkerhet är att den ena blå (som nu sitter på utgången i dimmern) blir den bruna i taket (konstaterst efter sumring). Tog då för givet att den svarta i dimmern var fasen in.
Du kan inte vara säker trots att du summrat. Den blå kan gå via en brytare eller t.o.m. en ljuskälla beroende på vad du har för summer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.