Hej.
En klurig fråga, rent juridiskt.

Om man för tillfället bortser från säkerhetsaspekter å ansvar å likn utan bara tänker rent fysiskt.....

Får jag sätta mig på en stol på garagetaket å titta på utsikten därifrån. Ta med en kopp kaffe å äta frukost el läsa tidningen. Eller bara sitta där för det är kul.

Det tänkta taket lutar endast 7 grader å jag kan tänka mig lägga ett "däck" så det blir horisontellt. Då krävs det förmodligen bygglov. Men bortsett från det kan nån hindra mig att sitta där?

Skall det vara "permanent" så krävs det räcke å riktig trappa osv, självklart, å det kräver kanske bygglov. Men bortsett från det alltså, får jag sitta på en stol på mitt garagetak?
 
Som alla sådna här fall är det en tolkningsfråga av lagen. Kommunen kan hävda ändrad använding av ditt tak och då är det bygglov då du har möbler där. Att dom skulle göra det? Knappast. Som privatperson behöver man inga räcken eller livlinor när man vistas på sitt tak.
 
Tack Huggan, ungefär vad jag trodde.

En närliggande fråga, jag har en vinkel mellan veranda å huset å behöver ett skärmtak där för regnet. Inte kul att bli blöt medan man fibblar med nyckeln å skall in. Jag får bygga 16m2 utan bygglov. Här skulle det bli drygt 10m2. men om jag bygger den "platt" så kan jag sitta där å får en fantastisk utsikt över havet.
Så frågan igen, får jag sitta där?
 
Åtgärden kräver anmälan och ska du ha det som sittplats är det räcken som gäller, samt att man får räkna med högre laster på taket.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Tack.
Ok, så bygganmälan räcker. Att det skulle vara rejäla räcken å räkna på belastningen är självklarheter.
Tack för tipsen, skall fundera. Vi har blivit förbyggda å en sådan lösning med "skärmtak" skulle ge tillbaks lite av anblicken över vattnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.